Week 23 | Ik zie, ik zie... | (V)SO
(V)SO
5 juni 1989, Peking, om precies te zijn: Het Plein van de Hemelse Vrede. Misschien heb jij nu al een beeld voor ogen? De foto is wereldberoemd.
6 juni 1944, Omaha Beach. Vanuit het landingsvaartuig zien we het strand.
9 juni 1934, de geboorte van een wereldberoemde eend.
Deze week leverde in de geschiedenis heel wat beroemde beelden op. En: “Een beeld spreekt 1000 woorden” wordt wel eens gezegd. Maar welke woorden?
Een beeld wordt door iedereen anders ervaren. Wat zie jij? En welke emoties roepen de beelden op.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet. En dat is prima! Over de kracht en emoties van beelden.
Toegevoegd: 5 juni 2023Onderwerp: Beeldtaal, Geschiedenis, Gevoelens
Kernwoord: Beelden ervaren, Emotie
Leerdoel: Media doorgronden, Mediawijsheid
Niveau: (V)SO
Bekijk
Week 23 | Ik zie, ik zie... | Groep 7/8-Klas 1/2
Groep 7/8 & Klas 1/2
5 juni 1989, Peking, om precies te zijn: Het Plein van de Hemelse Vrede. Misschien heb jij nu al een beeld voor ogen? De foto is wereldberoemd.
6 juni 1944, Omaha Beach. Vanuit het landingsvaartuig zien we het strand.
9 juni 1934, de geboorte van een wereldberoemde eend.
Deze week leverde in de geschiedenis heel wat beroemde beelden op. En: “Een beeld spreekt 1000 woorden” wordt wel eens gezegd. Maar welke woorden?
Een beeld wordt door iedereen anders ervaren. Wat zie jij? En welke emoties roepen de beelden op.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet. En dat is prima! Over de kracht en emoties van beelden.
Toegevoegd: 5 juni 2023Onderwerp: Beeldtaal, Geschiedenis, Gevoelens
Kernwoord: Beelden ervaren, Emotie
Leerdoel: Media doorgronden, Mediawijsheid
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 22 | AI,AI,AI | (V)SO
(V)SO
In de les van week 5 besteedden we al aandacht aan de opkomst van AI, met name de chatbot ChatGPT. Sindsdien is er alweer veel gebeurd op het gebied van kunstmatige intelligentie. Er kwam een chatbot in Snapchat, een nepfoto (gemaakt met AI) zorgde voor een beursdip, een Nederlandse moeder werd opgelicht met de stem van haar zoon en Jinek besteedde een volledige uitzending aan AI.
Maar wat is kunstmatige intelligentie (of Artificial Intelligence, A.I.) eigenlijk? En welke voor- en nadelen zijn er?
Toegevoegd: 29 mei 2023Onderwerp: Kunstmatige intelligentie
Kernwoord: Kunstmatige intelligentie, Meningsvorming
Leerdoel: ICT Basisvaardigheden, Reflecteren op mediagebruik
Niveau: (V)SO
Bekijk
Week 22 | AI,AI,AI | Groep 5/6
Groep 5/6
In de les van week 5 besteedden we al aandacht aan de opkomst van AI, met name de chatbot ChatGPT. Sindsdien is er alweer veel gebeurd op het gebied van kunstmatige intelligentie. Er kwam een chatbot in Snapchat, een nepfoto (gemaakt met AI) zorgde voor een beursdip, een Nederlandse moeder werd opgelicht met de stem van haar zoon en Jinek besteedde een volledige uitzending aan AI.
Maar wat is kunstmatige intelligentie (of Artificial Intelligence, A.I.) eigenlijk? En welke voor- en nadelen zijn er?
Toegevoegd: 29 mei 2023Onderwerp: Kunstmatige intelligentie
Kernwoord: Kunstmatige intelligentie, Meningsvorming
Leerdoel: ICT Basisvaardigheden, Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Week 22 | AI,AI,AI | Groep 7/8 - Klas 1/2
Groep 7/8 - Klas 1/2
In de les van week 5 besteedden we al aandacht aan de opkomst van AI, met name de chatbot ChatGPT. Sindsdien is er alweer veel gebeurd op het gebied van kunstmatige intelligentie. Er kwam een chatbot in Snapchat, een nepfoto (gemaakt met AI) zorgde voor een beursdip, een Nederlandse moeder werd opgelicht met de stem van haar zoon en Jinek besteedde een volledige uitzending aan AI.
Maar wat is kunstmatige intelligentie (of Artificial Intelligence, A.I.) eigenlijk? En welke voor- en nadelen zijn er?
Toegevoegd: 29 mei 2023Onderwerp: Kunstmatige intelligentie
Kernwoord: Kunstmatige intelligentie, Meningsvorming
Leerdoel: ICT Basisvaardigheden, Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 20&21 | Webshop of nepshop? | Groep 7/8 - Klas 1/2
Groep 7/8 - Klas 1/2
Van Jeugdjournaal.nl:
“Er zijn voor het eerst meer online winkels dan gewone winkels in Nederland. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het CBS verzamelt cijfers over winkels in Nederland.
In totaal zijn er nu 84.000 webshops. Dat is 2.000 meer dan gewone winkels. Vooral webshops voor kleding en spullen voor in huis en de tuin zijn erbij gekomen.”
Hoe weet je of een webshop ook betrouwbaar is? Wat zijn de gevolgen van het verdwijnen van fysieke winkels? Daar gaat deze les van Mediabegrip over.
Toegevoegd: 15 mei 2023Onderwerp: Echt of nep?, Veiligheid
Kernwoord: Bronnen checken, Veilig voelen
Leerdoel: ICT Basisvaardigheden, Media doorgronden
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 20&21 | Webshop of nepshop? | Groep 5/6
Groep 5/6
Van Jeugdjournaal.nl:
“Er zijn voor het eerst meer online winkels dan gewone winkels in Nederland. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het CBS verzamelt cijfers over winkels in Nederland.
In totaal zijn er nu 84.000 webshops. Dat is 2.000 meer dan gewone winkels. Vooral webshops voor kleding en spullen voor in huis en de tuin zijn erbij gekomen.”
Hoe weet je of een webshop ook betrouwbaar is? Wat zijn de gevolgen van het verdwijnen van fysieke winkels? Daar gaat deze les van Mediabegrip over.
Toegevoegd: 15 mei 2023Onderwerp: Echt of nep?, Veiligheid
Kernwoord: Bronnen checken, Veilig voelen
Leerdoel: ICT Basisvaardigheden, Media doorgronden
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Week 20&21 | Webshop of nepshop? | (V)SO
(V)SO
Van Jeugdjournaal.nl:
“Er zijn voor het eerst meer online winkels dan gewone winkels in Nederland. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het CBS verzamelt cijfers over winkels in Nederland.
In totaal zijn er nu 84.000 webshops. Dat is 2.000 meer dan gewone winkels. Vooral webshops voor kleding en spullen voor in huis en de tuin zijn erbij gekomen.”
Hoe weet je of een webshop ook betrouwbaar is? Wat zijn de gevolgen van het verdwijnen van fysieke winkels? Daar gaat deze les van Mediabegrip over.
Toegevoegd: 15 mei 2023Onderwerp: Echt of nep?, Veiligheid
Kernwoord: Bronnen checken, Veilig voelen
Leerdoel: ICT Basisvaardigheden, Media doorgronden
Niveau: (V)SO
Bekijk
Week 19 | Toontje lager of hoger
Groep 7/8 - Klas 1/2
Op dinsdag 9 mei staan Mia Nicolai en Dion Cooper namens Nederland in de eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival.
Zij zullen daar hun nummer “Burning Daylight” zingen in de hoop door te gaan naar de finale op zaterdag.
In de aanloop naar het songfestival traden ze al op verschillende plaatsen op. En dat is niet onopgemerkt voorbij gegaan…
“Het was heel erg vals, ze missen ervaring.” ( Bron: wnl.tv)
“Songfestivalduo zingt weer vals, reacties niet mals: ‘Wonder nodig.’” (Bron: metronieuws.nl)
Mag je alles zomaar zeggen in de media?
Toegevoegd: 8 mei 2023Onderwerp: Grenzen aangeven, Meningsvorming
Kernwoord: Feit of mening, Grenzen stellen, Meningsvorming
Leerdoel: Discussiëren over media, Media doorgronden
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 19 | Toontje lager of hoger
(V)SO
Op dinsdag 9 mei staan Mia Nicolai en Dion Cooper namens Nederland in de eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival.
Zij zullen daar hun nummer “Burning Daylight” zingen in de hoop door te gaan naar de finale op zaterdag.
In de aanloop naar het songfestival traden ze al op verschillende plaatsen op. En dat is niet onopgemerkt voorbij gegaan…
“Het was heel erg vals, ze missen ervaring.” ( Bron: wnl.tv)
“Songfestivalduo zingt weer vals, reacties niet mals: ‘Wonder nodig.’” (Bron: metronieuws.nl)
Mag je alles zomaar zeggen in de media?
Toegevoegd: 8 mei 2023Onderwerp: Grenzen aangeven, Meningsvorming
Kernwoord: Feit of mening, Grenzen stellen, Meningsvorming
Leerdoel: Discussiëren over media, Media doorgronden
Niveau: (V)SO
Bekijk
Week 16 | Zeg Dag tegen pesten
(V)SO
"Het kwalijke van pesten is dat het in het geheugen onuitwisbaar is. Het blijft hangen als een brandmerk." - Hugo Camps
Van beleven.org:
"19 april is de 'Landelijke Dag tegen Pesten'. Op deze dag wordt in Nederland extra aandacht besteedt aan het stoppen van pesten. Er wordt bewust stilgestaan bij pesten en de gevolgen van pesten voor zowel slachtoffers, pestkoppen, meelopers en omstanders.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat pestgedrag alleen maar erger wordt naar mate we ouder worden. Op scholen wordt één op de tien leerlingen gepest. Op het werk één op de acht en in het bejaardentehuis één op de vijf mensen. En toch blijven veel mensen zeggen dat pesten een kleuterding is..."
In deze les gaan leerlingen leren over pestgedrag en gaan aan de slag met tips om pesten tegen te gaan.
Toegevoegd: 17 april 2023Onderwerp: Online en offline, Pesten, Roddelen
Kernwoord: Online pesten, Pesten, Veilig voelen
Leerdoel: Media doorgronden, Reflecteren op mediagebruik
Niveau: (V)SO
Bekijk
Week 16 | Zeg Dag tegen pesten
Groep 5/6
"Het kwalijke van pesten is dat het in het geheugen onuitwisbaar is. Het blijft hangen als een brandmerk." - Hugo Camps
Van beleven.org:
"19 april is de 'Landelijke Dag tegen Pesten'. Op deze dag wordt in Nederland extra aandacht besteedt aan het stoppen van pesten. Er wordt bewust stilgestaan bij pesten en de gevolgen van pesten voor zowel slachtoffers, pestkoppen, meelopers en omstanders.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat pestgedrag alleen maar erger wordt naar mate we ouder worden. Op scholen wordt één op de tien leerlingen gepest. Op het werk één op de acht en in het bejaardentehuis één op de vijf mensen. En toch blijven veel mensen zeggen dat pesten een kleuterding is..."
In deze les gaan leerlingen leren over pestgedrag en gaan aan de slag met tips om pesten tegen te gaan.
Toegevoegd: 17 april 2023Onderwerp: Online en offline, Pesten, Roddelen
Kernwoord: Online pesten, Pesten, Veilig voelen
Leerdoel: Media doorgronden, Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Week 16 | Zeg Dag tegen pesten
Groep 7/8 & Klas 1/2
"Het kwalijke van pesten is dat het in het geheugen onuitwisbaar is. Het blijft hangen als een brandmerk." - Hugo Camps
Van beleven.org:
"19 april is de 'Landelijke Dag tegen Pesten'. Op deze dag wordt in Nederland extra aandacht besteedt aan het stoppen van pesten. Er wordt bewust stilgestaan bij pesten en de gevolgen van pesten voor zowel slachtoffers, pestkoppen, meelopers en omstanders.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat pestgedrag alleen maar erger wordt naar mate we ouder worden. Op scholen wordt één op de tien leerlingen gepest. Op het werk één op de acht en in het bejaardentehuis één op de vijf mensen. En toch blijven veel mensen zeggen dat pesten een kleuterding is..."
In deze les gaan leerlingen leren over pestgedrag en gaan aan de slag met tips om pesten tegen te gaan.
Toegevoegd: 17 april 2023Onderwerp: Online en offline, Pesten, Roddelen
Kernwoord: Online pesten, Pesten, Veilig voelen
Leerdoel: Media doorgronden, Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 15 | Vakantie naar de maan
(V)SO
De 12e april is een bijzondere dag voor de ruimtevaart:
“Op 12 april 1961 wordt het Russische ruimteschip Vostok 1 gelanceerd met aan boord Yuri Gagarin. Hiermee is de eerste mens in de ruimte een feit.” (beleven.org)
“Op 7 april 2011 verklaarde de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties 12 april als Internationale Dag van de Bemande Ruimtevaart. Wereldwijd wordt op 12 april Yuri's Night gevierd, ook bekend als World Space Party.” (Wikipedia)
Als een raket gaan we aan de slag met enkele filosofische kwesties rondom ruimtevaart en de leerlingen duiken in de geschiedenis van de bemande ruimtevaart.
Toegevoegd: 7 april 2023Onderwerp: Geschiedenis, Maatschappelijke relaties, Toekomst
Kernwoord: Technologie, Tijdlijn
Leerdoel: ICT Basisvaardigheden, Informatievaardigheden
Niveau: (V)SO
Bekijk
Week 15 | Vakantie naar de maan
Groep 7/8 & Klas 1/2
De 12e april is een bijzondere dag voor de ruimtevaart:
“Op 12 april 1961 wordt het Russische ruimteschip Vostok 1 gelanceerd met aan boord Yuri Gagarin. Hiermee is de eerste mens in de ruimte een feit.” (beleven.org)
“Op 7 april 2011 verklaarde de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties 12 april als Internationale Dag van de Bemande Ruimtevaart. Wereldwijd wordt op 12 april Yuri's Night gevierd, ook bekend als World Space Party.” (Wikipedia)
Als een raket gaan we aan de slag met enkele filosofische kwesties rondom ruimtevaart en de leerlingen duiken in de geschiedenis van de bemande ruimtevaart.
Toegevoegd: 7 april 2023Onderwerp: Geschiedenis, Maatschappelijke relaties, Toekomst
Kernwoord: Technologie, Tijdlijn
Leerdoel: ICT Basisvaardigheden, Informatievaardigheden
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 14 | Bij de/Beide pinken?
Groep 7/8 & Klas 1/2
“Ruim de helft van kinderen van 9 tot en met 13 jaar zegt in meer of mindere mate verslaafd te zijn aan hun mobiele telefoon. Dat blijkt uit representatief onderzoek van onderzoeksbureau No Ties voor het NOS Jeugdjournaal. Meer dan 500 kinderen vulden de enquête in.
Daaruit blijkt dat meer dan de helft van de respondenten vaak het gevoel heeft dat ze even op hun telefoon moeten kijken en deze dan moeilijk kunnen wegleggen." (Bron: NOS.nl)
In deze les hebben we het over verslaving en leggen we de leerlingen een dilemma voor: je pink of je telefoon? Oftewel: ben jij bij de pinken en houd je beide pinken?
Toegevoegd: 3 april 2023Onderwerp: Digitale voetafdruk, Grenzen aangeven, Online en offline
Kernwoord: Online zijn, Schermtijd
Leerdoel: Discussiëren over media, Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 14 | Bij de/Beide pinken?
Groep 5/6
“Ruim de helft van kinderen van 9 tot en met 13 jaar zegt in meer of mindere mate verslaafd te zijn aan hun mobiele telefoon. Dat blijkt uit representatief onderzoek van onderzoeksbureau No Ties voor het NOS Jeugdjournaal. Meer dan 500 kinderen vulden de enquête in.
Daaruit blijkt dat meer dan de helft van de respondenten vaak het gevoel heeft dat ze even op hun telefoon moeten kijken en deze dan moeilijk kunnen wegleggen." (Bron: NOS.nl)
In deze les hebben we het over verslaving en leggen we de leerlingen een dilemma voor: je pink of je telefoon? Oftewel: ben jij bij de pinken en houd je beide pinken?
Toegevoegd: 3 april 2023Onderwerp: Digitale voetafdruk, Grenzen aangeven, Online en offline
Kernwoord: Online zijn, Schermtijd
Leerdoel: Discussiëren over media, Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Week 14 | Bij de/Beide pinken?
(V)SO
“Ruim de helft van kinderen van 9 tot en met 13 jaar zegt in meer of mindere mate verslaafd te zijn aan hun mobiele telefoon. Dat blijkt uit representatief onderzoek van onderzoeksbureau No Ties voor het NOS Jeugdjournaal. Meer dan 500 kinderen vulden de enquête in.
Daaruit blijkt dat meer dan de helft van de respondenten vaak het gevoel heeft dat ze even op hun telefoon moeten kijken en deze dan moeilijk kunnen wegleggen." (Bron: NOS.nl)
In deze les hebben we het over verslaving en leggen we de leerlingen een dilemma voor: je pink of je telefoon? Oftewel: ben jij bij de pinken en houd je beide pinken?
Toegevoegd: 3 april 2023Onderwerp: Digitale voetafdruk, Grenzen aangeven, Online en offline
Kernwoord: Online zijn, Schermtijd
Leerdoel: Discussiëren over media, Reflecteren op mediagebruik
Niveau: (V)SO
Bekijk
Kraak de code
Groep 5/6 & (V)SO
Woensdag 29 maart is door uitgeverij Malmberg en de Universiteit van Utrecht uitgeroepen tot De Grote Rekendag .
Daarom in deze les van Mediabegrip een mooie, leuke, uitdagende rekenopdracht (ook voor klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs en het (V)SO)! Wij gaan namelijk rekenen met binaire getallen. Lees het verhaal van Melle en bekijk de video. En dan…..aan de slag!
Toegevoegd: 27 maart 2023Onderwerp: Binaire code
Kernwoord: Digitale data, Rekenen
Leerdoel: Computational thinking
Niveau: (V)SO, Groep 5/6
Bekijk
Kraak de code
Groep 7/8 & Klas 1/2
Woensdag 29 maart is door uitgeverij Malmberg en de Universiteit van Utrecht uitgeroepen tot De Grote Rekendag .
Daarom in deze les van Mediabegrip een mooie, leuke, uitdagende rekenopdracht (ook voor klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs en het (V)SO)! Wij gaan namelijk rekenen met binaire getallen. Lees het verhaal van Melle en bekijk de video. En dan…..aan de slag!
Toegevoegd: 27 maart 2023Onderwerp: Binaire code
Kernwoord: Digitale data, Rekenen
Leerdoel: Computational thinking
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Vastentijd
(V)SO
Deze week begint voor moslims de jaarlijkse vastenmaand ramadan. Volgens beleven.org:
“Het vasten tijdens de ramadan begint dit jaar op donderdagochtend 23 maart en eindigt op donderdagavond 20 april met het Suikerfeest (Eid al-Fitr). De ramadanmaand begint officieel op de voorgaande avond bij zonsondergang, dus op woensdagavond 22 maart 2023.”
Maar wat is de ramadan precies? De leerlingen verzamelen data uit verschillende bronnen en geven die weer in een mindmap.
Toegevoegd: 20 maart 2023Onderwerp: Identiteit, Maatschappelijke relaties
Kernwoord: Data verzamelen, Data weergave
Leerdoel: Computational thinking, Informatievaardigheden
Niveau: (V)SO
Bekijk
Vastentijd
Groep 5/6
Deze week begint voor moslims de jaarlijkse vastenmaand ramadan. Volgens beleven.org:
“Het vasten tijdens de ramadan begint dit jaar op donderdagochtend 23 maart en eindigt op donderdagavond 20 april met het Suikerfeest (Eid al-Fitr). De ramadanmaand begint officieel op de voorgaande avond bij zonsondergang, dus op woensdagavond 22 maart 2023.”
Maar wat is de ramadan precies? En hebben andere religies ook een vastentijd? De leerlingen verzamelen data uit verschillende bronnen en geven die weer in een mindmap.
Toegevoegd: 20 maart 2023Onderwerp: Identiteit, Maatschappelijke relaties
Kernwoord: Data verzamelen, Data weergave
Leerdoel: Computational thinking, Informatievaardigheden
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Vastentijd
Groep 7/8 & Klas 1/2
Deze week begint voor moslims de jaarlijkse vastenmaand ramadan. Volgens beleven.org: “Het vasten tijdens de ramadan begint dit jaar op donderdagochtend 23 maart en eindigt op donderdagavond 20 april met het Suikerfeest (Eid al-Fitr). De ramadanmaand begint officieel op de voorgaande avond bij zonsondergang, dus op woensdagavond 22 maart 2023.”
Maar wat is de ramadan precies? En hebben andere religies ook een vastentijd? De leerlingen gaan op onderzoek uit, verzamelen data en geven die weer in een mindmap.
Toegevoegd: 20 maart 2023Onderwerp: Identiteit, Maatschappelijke relaties
Kernwoord: Data verzamelen, Data weergave
Leerdoel: Computational thinking, Informatievaardigheden
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Laat je stem horen
Groep 7/8 & Klas 1/2
Op 15 maart mogen alle volwassenen in Nederland naar de stembus om hun stem uit te brengen. Deze verkiezingen kiezen zij hun vertegenwoordigers in de Provinciale Staten en de Waterschappen. In de media is er erg veel aandacht voor deze verkiezingen. Maar waarom zijn deze verkiezingen zo belangrijk en waarom "bemoeien" landelijk politici zich ermee?
In deze les van Mediabegrip onderzoeken we het belang van de verkiezingen en bekijken hoe politieke partijen dat via de media doen.
Toegevoegd: 13 maart 2023Onderwerp: Binding, Maatschappelijke relaties
Kernwoord: Meningsvorming, Verkiezingen
Leerdoel: Apparaten en software bedienen, Verbinden via media
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Laat je stem horen
(V)SO
Op 15 maart mogen alle volwassenen in Nederland naar de stembus om hun stem uit te brengen. Deze verkiezingen kiezen zij hun vertegenwoordigers in de Provinciale Staten en de Waterschappen. In de media is er erg veel aandacht voor deze verkiezingen. Maar waarom zijn deze verkiezingen zo belangrijk en waarom "bemoeien" landelijk politici zich ermee?
In deze les van Mediabegrip onderzoeken we het belang van de verkiezingen en bekijken hoe politieke partijen dat via de media doen.
Toegevoegd: 13 maart 2023Onderwerp: Binding, Maatschappelijke relaties
Kernwoord: Meningsvorming, Verkiezingen
Leerdoel: Apparaten en software bedienen, Verbinden via media
Niveau: (V)SO
Bekijk
TikTak, de klok tikt door.
(V)SO
De app TikTok gaat een timer inbouwen, die na een uur kijken de app op slot zet. Na het invoeren van een pincode kan er weer verder worden gekeken. Deze timer wordt geactiveerd in alle accounts van gebruikers onder de 18 jaar. De maatregel is een stap om de negatieve gevolgen van teveel schermtijd tegen te gaan. TikTok wil op deze manier jongeren bewust maken van de tijd die ze doorbrengen in de app.
In deze les van Mediabegrip discussiëren we over schermtijd en de mogelijk (negatieve) gevolgen hiervan.
Toegevoegd: 6 maart 2023Onderwerp: Grenzen aangeven, Online en offline, Vrije tijd
Kernwoord: Grenzen stellen, Online zijn, Schermtijd
Leerdoel: Discussiëren over media, Reflecteren op mediagebruik
Niveau: (V)SO
Bekijk
TikTak, de klok tikt door.
Groep 5/6
De app TikTok gaat een timer inbouwen, die na een uur kijken de app op slot zet. Na het invoeren van een pincode kan er weer verder worden gekeken. Deze timer wordt geactiveerd in alle accounts van gebruikers onder de 18 jaar. De maatregel is een stap om de negatieve gevolgen van teveel schermtijd tegen te gaan. TikTok wil op deze manier jongeren bewust maken van de tijd die ze doorbrengen in de app.
In deze les van Mediabegrip discussiëren we over schermtijd en de mogelijk (negatieve) gevolgen hiervan.
Toegevoegd: 6 maart 2023Onderwerp: Grenzen aangeven, Online en offline, Vrije tijd
Kernwoord: Grenzen stellen, Online zijn, Schermtijd
Leerdoel: Discussiëren over media, Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
TikTak, de klok tikt door.
Groep 7/8 & Klas 1/2
De app TikTok gaat een timer inbouwen, die na een uur kijken de app op slot zet. Na het invoeren van een pincode kan er weer verder worden gekeken. Deze timer wordt geactiveerd in alle accounts van gebruikers onder de 18 jaar. De maatregel is een stap om de negatieve gevolgen van teveel schermtijd tegen te gaan. TikTok wil op deze manier jongeren bewust maken van de tijd die ze doorbrengen in de app.
In deze les van Mediabegrip discussiëren we over schermtijd en de mogelijk (negatieve) gevolgen hiervan.
Toegevoegd: 6 maart 2023Onderwerp: Grenzen aangeven, Online en offline, Vrije tijd
Kernwoord: Grenzen stellen, Online zijn, Schermtijd
Leerdoel: Discussiëren over media, Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Er was eens...
Groep 5-8 & Klas 1/2
Op 26 februari is het “Vertel eens een sprookje”-dag. Een mooie aanleiding om eens aan de slag te gaan met deze verhaalvorm. We kijken naar de kenmerken van sprookjes en de leerlingen maken zelf een moderne versie van een bestaand sprookje.
Vanwege de krokus/voorjaars/carnavalsvakantie hebben we er deze week voor gekozen om 1 les te verzorgen die voor alle groepen (op eigen niveau) is uit te voeren.
Toegevoegd: 20 februari 2023Onderwerp: Beeldtechnieken, Maken
Kernwoord: Audio, Taal, Video
Leerdoel: Creëren met media, Toepassingen exploreren
Niveau: (V)SO, Groep 5/6, Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Prins Valentijn
Groep 7/8 & Klas 1/2
Elk jaar op 14 februari is het Valentijnsdag. Maar wat is dat nu precies? En waar komt het vandaan?
Elk jaar wordt er in delen van Nederland (en in verschillende andere landen) carnaval gevierd. Maar wat is dat nu precies? En waar komt het vandaan?
Patronen herkennen en gebruik maken van deze patronen zijn een belangrijk onderdeel van Computational Thinking. Herhalingen maken je algoritme voor probleemoplossing korter, want voor dezelfde problemen, gebruik je dezelfde oplossing.
Een les over patroonherkenning met behulp van gedichten en liedjes.
Toegevoegd: 13 februari 2023Onderwerp: Beeldtaal, Patronen
Kernwoord: Patroonherkenning, Taal
Leerdoel: Computational thinking, Creëren met media
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Prins Valentijn
(V)SO
Elk jaar op 14 februari is het Valentijnsdag. Maar wat is dat nu precies? En waar komt het vandaan?
Elk jaar wordt er in delen van Nederland (en in verschillende andere landen) carnaval gevierd. Maar wat is dat nu precies? En waar komt het vandaan?
Patronen herkennen en gebruik maken van deze patronen zijn een belangrijk onderdeel van Computational Thinking. Herhalingen maken je algoritme voor probleemoplossing korter, want voor dezelfde problemen, gebruik je dezelfde oplossing.
Een les over patroonherkenning met behulp van gedichten en liedjes.
Toegevoegd: 13 februari 2023Onderwerp: Beeldtaal, Patronen
Kernwoord: Patroonherkenning, Taal
Leerdoel: Computational thinking, Creëren met media
Niveau: (V)SO
Bekijk
Together for a safer internet
(V)SO
Elke zevende dinsdag van het jaar is Safer Internet Day.
Deze internationale dag is opgezet om het internet een veiligere en betere plek te maken voor iedereen, en dan vooral voor kinderen en jongeren.
Van saferinternetcentre.nl:
“Op 7 februari 2023 is het Safer Internet Day! Het thema van dit jaar is: “Together for a better internet”. Het doel van de campagne is om met zoveel mogelijk mensen stil te staan bij een veilige online omgeving voor kinderen.”
Toegevoegd: 6 februari 2023Onderwerp: Cybercriminaliteit, Persoonsgegevens beschermen
Kernwoord: Cybercriminaliteit, Veilig voelen
Leerdoel: ICT Basisvaardigheden, Media doorgronden
Niveau: (V)SO
Bekijk
Together for a safer internet
Groep 5/6
Elke zevende dinsdag van het jaar is Safer Internet Day.
Deze internationale dag is opgezet om het internet een veiligere en betere plek te maken voor iedereen, en dan vooral voor kinderen en jongeren.
Van saferinternetcentre.nl:
“Op 7 februari 2023 is het Safer Internet Day! Het thema van dit jaar is: “Together for a better internet”. Het doel van de campagne is om met zoveel mogelijk mensen stil te staan bij een veilige online omgeving voor kinderen.”
Toegevoegd: 6 februari 2023Onderwerp: Cybercriminaliteit, Persoonsgegevens beschermen
Kernwoord: Cybercriminaliteit, Veilig voelen
Leerdoel: ICT Basisvaardigheden, Media doorgronden
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Together for a safer internet
Groep 7/8 - Klas 1/2
Elke zevende dinsdag van het jaar is Safer Internet Day.
Deze internationale dag is opgezet om het internet een veiligere en betere plek te maken voor iedereen, en dan vooral voor kinderen en jongeren.
Van saferinternetcentre.nl:
“Op 7 februari 2023 is het Safer Internet Day! Het thema van dit jaar is: “Together for a better internet”. Het doel van de campagne is om met zoveel mogelijk mensen stil te staan bij een veilige online omgeving voor kinderen.”
Toegevoegd: 6 februari 2023Onderwerp: Cybercriminaliteit, Persoonsgegevens beschermen
Kernwoord: Cybercriminaliteit, Veilig voelen
Leerdoel: ICT Basisvaardigheden, Media doorgronden
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
OpenAI Chatbot: Goed, Praktisch of Tegenvaller?
(V)SO
De komst van ChatGPT is bij Google ingeslagen als een bom!
Van nu.nl:
ChatGPT is een chatbot. Het programma werkt op basis van kunstmatige intelligentie (AI). De software kan vragen beantwoorden, maar ook opdrachten uitvoeren. De testversie werkt al zo goed, dat er al heel veel mensen gebruik van hebben gemaakt.
Dat is ook bij Google niet onopgemerkt gebleven. Het heeft zelfs tot een 'code rood-situatie' geleid, schrijft de Amerikaanse zakenkrant op basis van bronnen.
Toegevoegd: 30 januari 2023Onderwerp: Kunstmatige intelligentie, Nieuwsbronnen
Kernwoord: Kunstmatige intelligentie, Robotisering
Leerdoel: ICT Basisvaardigheden, Informatievaardigheden, Toepassingen exploreren
Niveau: (V)SO
Bekijk
OpenAI Chatbot: Goed, Praktisch of Tegenvaller?
Groep 7/8 - Klas 1/2
De komst van ChatGPT is bij Google ingeslagen als een bom!
Van nu.nl:
ChatGPT is een chatbot. Het programma werkt op basis van kunstmatige intelligentie (AI). De software kan vragen beantwoorden, maar ook opdrachten uitvoeren. De testversie werkt al zo goed, dat er al heel veel mensen gebruik van hebben gemaakt.
Dat is ook bij Google niet onopgemerkt gebleven. Het heeft zelfs tot een 'code rood-situatie' geleid, schrijft de Amerikaanse zakenkrant op basis van bronnen.
Toegevoegd: 30 januari 2023Onderwerp: Kunstmatige intelligentie, Nieuwsbronnen
Kernwoord: Kunstmatige intelligentie, Robotisering
Leerdoel: ICT Basisvaardigheden, Informatievaardigheden, Toepassingen exploreren
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
On of Off, we zitten op een lijn...
(V)SO
Weet je wat ik niet zo heel vaak zie?
Een YouTube-video boordenvol poëzie.
Of een leuke post met een mooi gedicht.
Jammer, want zoiets tovert een lach op mijn gezicht.
Maar deze week is dat misschien wel anders,
want dit is de week voor alle Nederlanders.
Die houden van haiku, elfje of een limerick wellicht,
maar ook het belang van voorlezen wordt nu extra belicht.
Toegevoegd: 23 januari 2023Onderwerp: Beeldtechnieken, Persoonlijke relaties, Vriendschap
Kernwoord: Beelden delen, Jezelf zijn, Online contacten
Leerdoel: Creëren met media, ICT Basisvaardigheden, Toepassingen exploreren
Niveau: (V)SO
Bekijk
On of Off, we zitten op een lijn...
Groep 5/6
Weet je wat ik niet zo heel vaak zie?
Een YouTube-video boordenvol poëzie.
Of een leuke post met een mooi gedicht.
Jammer, want zoiets tovert een lach op mijn gezicht.
Maar deze week is dat misschien wel anders,
want dit is de week voor alle Nederlanders.
Die houden van haiku, elfje of een limerick wellicht,
maar ook het belang van voorlezen wordt nu extra belicht.
Toegevoegd: 23 januari 2023Onderwerp: Beeldtechnieken, Persoonlijke relaties, Vriendschap
Kernwoord: Beelden delen, Jezelf zijn, Online contacten
Leerdoel: Creëren met media, ICT Basisvaardigheden, Toepassingen exploreren
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
On of Off, we zitten op een lijn...
Groep 7/8 - Klas 1/2
Weet je wat ik niet zo heel vaak zie?
Een YouTube-video boordenvol poëzie.
Of een leuke post met een mooi gedicht.
Jammer, want zoiets tovert een lach op mijn gezicht.
Maar deze week is dat misschien wel anders,
want dit is de week voor alle Nederlanders.
Die houden van haiku, elfje of een limerick wellicht,
maar ook het belang van voorlezen wordt nu extra belicht.
Toegevoegd: 23 januari 2023Onderwerp: Beeldtechnieken, Persoonlijke relaties, Vriendschap
Kernwoord: Beelden delen, Jezelf zijn, Online contacten
Leerdoel: Creëren met media, ICT Basisvaardigheden, Toepassingen exploreren
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Avatar: geen stomme film
(V)SO
Films bezoeken in de bioscoop is erg populair. De film Avatar: The Way of Water is een echte bioscoop-hit. Wereldwijd bezochten zo veel mensen de film, dat die nu 1,5 miljard euro heeft opgeleverd. En dat is een record!
Deze film zit boordevol moderne techniek. In deze les kijken we naar die moderne technieken en gaan de leerlingen zelf aan de slag met het maken van video's.
Toegevoegd: 16 januari 2023Onderwerp: Beeldtechnieken, Communicatie
Kernwoord: Beelden delen, Video
Leerdoel: Apparaten en software bedienen, Creëren met media, ICT Basisvaardigheden, Toepassingen exploreren
Niveau: (V)SO
Bekijk
Avatar: geen stomme film
Groep 7/8 - Klas 1/2
Films bezoeken in de bioscoop is erg populair. De film Avatar: The Way of Water is een echte bioscoop-hit. Wereldwijd bezochten zo veel mensen de film, dat die nu 1,5 miljard euro heeft opgeleverd. En dat is een record!
Deze film zit boordevol moderne techniek. In deze les kijken we naar die moderne technieken en gaan de leerlingen zelf aan de slag met het maken van video's.
Toegevoegd: 16 januari 2023Onderwerp: Beeldtechnieken, Communicatie
Kernwoord: Beelden delen, Video
Leerdoel: Apparaten en software bedienen, Creëren met media, ICT Basisvaardigheden, Toepassingen exploreren
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
2022 MediaWrapped!
(V)SO
Dit is de laatste les van het kalenderjaar 2022. Het is de tijd van het jaar om terug te kijken op wat geweest is en vooruit te kijken op wat gaat komen.
Daarom maken de leerlingen in deze les van Mediabegrip hun Mediarapport van 2022 en denken ze na over hun goede voornemens voor het nieuwe jaar. Welke goede voornemens, voor wat betreft media, hebben ze? Willen ze minder op hun telefoon zitten? Of meer gamen? Misschien eens goed nadenken over wat ze posten?
Van deze goede voornemens maken ze een digitale presentatie. Niet zo maar een presentatie! Nee, ze maken de beste, mooiste, coolste presentatie van het jaar!
Toegevoegd: 19 december 2022Onderwerp: Beeldtechnieken, Toekomst
Kernwoord: Jezelf zijn, Online zijn, Schermtijd
Leerdoel: Apparaten en software bedienen, Creëren met media, Reflecteren op mediagebruik, Toepassingen exploreren
Niveau: (V)SO
Bekijk
2022 MediaWrapped!
Groep 5/6
Dit is de laatste les van het kalenderjaar 2022. Het is de tijd van het jaar om terug te kijken op wat geweest is en vooruit te kijken op wat gaat komen.
Daarom maken de leerlingen in deze les van Mediabegrip hun Mediarapport van 2022 en denken ze na over hun goede voornemens voor het nieuwe jaar. Welke goede voornemens, voor wat betreft media, hebben ze? Willen ze minder op hun telefoon zitten? Of meer gamen? Misschien eens goed nadenken over wat ze posten?
Van deze goede voornemens maken ze een digitale presentatie. Niet zo maar een presentatie! Nee, ze maken de beste, mooiste, coolste presentatie van het jaar!
Toegevoegd: 19 december 2022Onderwerp: Beeldtechnieken, Toekomst
Kernwoord: Jezelf zijn, Online zijn, Schermtijd
Leerdoel: Apparaten en software bedienen, Creëren met media, Reflecteren op mediagebruik, Toepassingen exploreren
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
2022 MediaWrapped!
Groep 7/8 en Klas 1/2
Dit is de laatste les van het kalenderjaar 2022. Het is de tijd van het jaar om terug te kijken op wat geweest is en vooruit te kijken op wat gaat komen.
Daarom maken de leerlingen in deze les van Mediabegrip hun Mediarapport van 2022 en denken ze na over hun goede voornemens voor het nieuwe jaar. Welke goede voornemens, voor wat betreft media, hebben ze? Willen ze minder op hun telefoon zitten? Of meer gamen? Misschien eens goed nadenken over wat ze posten?
Van deze goede voornemens maken ze een digitale presentatie. Niet zo maar een presentatie! Nee, ze maken de beste, mooiste, coolste presentatie van het jaar!
Toegevoegd: 19 december 2022Onderwerp: Beeldtechnieken, Toekomst
Kernwoord: Jezelf zijn, Online zijn, Schermtijd
Leerdoel: Apparaten en software bedienen, Creëren met media, Reflecteren op mediagebruik, Toepassingen exploreren
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 49 | Paarse Vrijdag | (V)SO
5 december 2022
Aanstaande vrijdag 9 december is het Paarse Vrijdag. In tegenstelling tot Black Friday is er hier geen commerciële insteek.
Paarse Vrijdag staat voor gelijkheid. Of beter gezegd: Gelijkwaardigheid. “Door heel het land wordt op 9 december Paarse Vrijdag gevierd: De dag waarop scholen laten zien dat iedereen zichzelf mag zijn en dat niemand gepest of uitgesloten mag worden om wie die is. Steeds meer leerkrachten op het PO vieren Paarse Vrijdag. Doe jij ook mee?” (bron: Paarsevrijdag.nl)
In deze les van Mediabegrip besteden we hier aandacht aan.
Toegevoegd: 5 december 2022Onderwerp: Identiteit, Persoonlijke relaties
Kernwoord: Jezelf zijn, Online zijn
Leerdoel: Media doorgronden, Verbinden via media
Niveau: (V)SO
Bekijk
Week 49 | Paarse Vrijdag | Groep 7-8 & Klas 1-2
5 december 2022
Aanstaande vrijdag 9 december is het Paarse Vrijdag. In tegenstelling tot Black Friday is er hier geen commerciële insteek.
Paarse Vrijdag staat voor gelijkheid. Beter gezegd: Gelijkwaardigheid. Van paarsevrijdag.nl: “Door heel het land wordt op 9 december Paarse Vrijdag gevierd: De dag waarop scholen laten zien dat iedereen zichzelf mag zijn en dat niemand gepest of uitgesloten mag worden om wie die is. Steeds meer leerkrachten op het PO vieren Paarse Vrijdag. Doe jij ook mee?”
In deze les van Mediabegrip besteden we hier aandacht aan.
Toegevoegd: 5 december 2022Onderwerp: Identiteit, Persoonlijke relaties
Kernwoord: Jezelf zijn, Online zijn
Leerdoel: Media doorgronden, Verbinden via media
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 48 | Black friday | (V)SO
28 november 2022
Overal (op tv, radio en internet) gaat het de laatste weken over Black Friday.
De reclames, kortingen en aanbiedingen vliegen je om de oren. Maar waar komt het vandaan? En is het allemaal wel echt? Wat zijn eigenlijk de regels van reclame maken?
Toegevoegd: 28 november 2022Onderwerp: Reclame
Kernwoord: Reclames
Leerdoel: Discussiëren over media, Media doorgronden
Niveau: (V)SO
Bekijk
Week 48 | Black friday | Groep 5-6
28 november 2022
Overal (op tv, radio en internet) gaat het de laatste weken over Black Friday.
De reclames, kortingen en aanbiedingen vliegen je om de oren. Maar waar komt het vandaan? En is het allemaal wel echt? Wat zijn eigenlijk de regels van reclame maken?
Toegevoegd: 28 november 2022Onderwerp: Reclame
Kernwoord: Reclames
Leerdoel: Discussiëren over media, Media doorgronden
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Week 48 | Black friday | Groep 7-8 & Klas 1-2
28 november 2022
Overal (op tv, radio en internet) gaat het de laatste weken over Black Friday.
De reclames, kortingen en aanbiedingen vliegen je om de oren. Maar waar komt het vandaan? En is het allemaal wel echt? Wat zijn eigenlijk de regels van reclame maken?
Toegevoegd: 28 november 2022Onderwerp: Reclame
Kernwoord: Reclames
Leerdoel: Discussiëren over media, Media doorgronden
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 47 | "That's another cook(ie)?!" | (V)SO
21 november 2022
Uit de Mediabegrip les van 1 februari:
"Bovendien is iedereen verplicht een app te gebruiken die niet veilig lijkt te zijn. Via deze app worden persoonsgegevens gestolen.
Wat betekent dat eigenlijk? Wat zijn persoonsgegevens en waarom willen andere mensen of bedrijven die hebben? Hoe laat jij digitale sporen achter die interessant zijn voor bedrijven? Deze les gaat over het machtige China dat online gegevens verzamelt, maar ook over jouw eigen digitale voetafdruk."
Nu is het WK Voetbal voor mannen in Qatar begonnen en hier geldt dezelfde verplichting. Ook hier worden bezoekers verplicht meerdere onveilige apps op hun telefoon te installeren. We pakken daarom dit onderwerp nog eens terug met een nieuwe opdracht. Over privacy, persoonsgegevens en een WK onder vuur.
In het onderdeel Burgerschap besteden we aandacht aan het onderwerp: kinderrechten.
Toegevoegd: 21 november 2022Onderwerp: Digitale voetafdruk, Persoonsgegevens beschermen
Kernwoord: Privacy
Leerdoel: Informatievaardigheden, Media doorgronden
Niveau: (V)SO
Bekijk
Week 47 | "That's another cook(ie)?!" | Groep 7-8 & Klas 1-2
21 november 2022
Uit de Mediabegrip les van 1 februari:
"Bovendien is iedereen verplicht een app te gebruiken die niet veilig lijkt te zijn. Via deze app worden persoonsgegevens gestolen.
Wat betekent dat eigenlijk? Wat zijn persoonsgegevens en waarom willen andere mensen of bedrijven die hebben? Hoe laat jij digitale sporen achter die interessant zijn voor bedrijven? Deze les gaat over het machtige China dat online gegevens verzamelt, maar ook over jouw eigen digitale voetafdruk."
Nu is het WK Voetbal voor mannen in Qatar begonnen en hier geldt dezelfde verplichting. Ook hier worden bezoekers verplicht meerdere onveilige apps op hun telefoon te installeren. We pakken daarom dit onderwerp nog eens terug met een nieuwe opdracht. Over privacy, persoonsgegevens en een WK onder vuur.
In het onderdeel Burgerschap besteden we aandacht aan het onderwerp: kinderrechten.
Toegevoegd: 21 november 2022Onderwerp: Digitale voetafdruk, Persoonsgegevens beschermen
Kernwoord: Privacy
Leerdoel: Informatievaardigheden, Media doorgronden
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 46 | Trap er niet in | (V)SO
14 november 2022
Uit De Telegraaf (7 november 2022):
“Dat het soms slecht gesteld is met de kennis van aardrijkskunde van de doorsnee Amerikaan, is een onderwerp waar vaak grapjes over worden gemaakt. Dat deed ook een Franse man op Twitter, die de Amerikanen voor de gek hield door een fictief land te fotoshoppen op de kaart van Europa. Enkele dagen later is de grap een eigen leven gaan leiden op het internet, en heeft „le Listenbourg” een geschiedenis, vlag, volkslied en zelfs een regering gekregen.”
Hoe meer kennis je hebt, hoe beter je vaardigheden zullen worden. Daarom richten we ons op kennis in deze les. Want daarmee kun je dus voorkomen dat je in zulke internetgrappen trapt.
Kennis in perspectief plaatsen, of zoals Albert Einstein het zei: “Education Is Not the Learning of Facts, But the Training of the Mind To Think.” Over kennis, kritisch denken en checken.
Toegevoegd: 14 november 2022Onderwerp: Nepbeelden
Kernwoord: Bronnen checken, Nepnieuws
Leerdoel: Media doorgronden
Niveau: (V)SO
Bekijk
Week 46 | Trap er niet in | Groep 5-6
14 november 2022
Uit De Telegraaf (7 november 2022):
“Dat het soms slecht gesteld is met de kennis van aardrijkskunde van de doorsnee Amerikaan, is een onderwerp waar vaak grapjes over worden gemaakt. Dat deed ook een Franse man op Twitter, die de Amerikanen voor de gek hield door een fictief land te fotoshoppen op de kaart van Europa. Enkele dagen later is de grap een eigen leven gaan leiden op het internet, en heeft „le Listenbourg” een geschiedenis, vlag, volkslied en zelfs een regering gekregen.”
Hoe meer kennis je hebt, hoe beter je vaardigheden zullen worden. Daarom richten we ons op kennis in deze les. Want daarmee kun je dus voorkomen dat je in zulke internetgrappen trapt.
Kennis in perspectief plaatsen, of zoals Albert Einstein het zei: “Education Is Not the Learning of Facts, But the Training of the Mind To Think.” Over kennis, kritisch denken en checken.
Toegevoegd: 14 november 2022Onderwerp: Nepbeelden
Kernwoord: Bronnen checken, Nepnieuws
Leerdoel: Media doorgronden
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Week 46 | Trap er niet in | Groep 7-8 & Klas 1-2
14 november 2022
Uit De Telegraaf (7 november 2022):
“Dat het soms slecht gesteld is met de kennis van aardrijkskunde van de doorsnee Amerikaan, is een onderwerp waar vaak grapjes over worden gemaakt. Dat deed ook een Franse man op Twitter, die de Amerikanen voor de gek hield door een fictief land te fotoshoppen op de kaart van Europa. Enkele dagen later is de grap een eigen leven gaan leiden op het internet, en heeft "Le Listenbourg” een geschiedenis, vlag, volkslied en zelfs een regering gekregen.”
Hoe meer kennis je hebt, hoe beter je vaardigheden zullen worden. Daarom richten we ons op kennis in deze les. Want daarmee kun je dus voorkomen dat je in zulke internetgrappen trapt.
Kennis in perspectief plaatsen, of zoals Albert Einstein het zei: “Education Is Not the Learning of Facts, But the Training of the Mind To Think.” Over kennis, kritisch denken en checken.
Toegevoegd: 14 november 2022Onderwerp: Nepbeelden
Kernwoord: Bronnen checken, Nepnieuws
Leerdoel: Media doorgronden
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 44 | FOMO of JOMO??? | Groep 5/6
31 oktober 2022
Help, mijn WhatsApp doet het niet meer!!!
Dinsdag 25 oktober was er een grote wereldwijde storing bij WhatsApp. Op andere social media platforms werd heftig geklaagd hierover. Aan de andere kant kun je misschien ook denken: lekker rustig!
Vorige week hadden we het in de Mediabegrip-les onder anderen over FOMO, de Fear Of Missing Out. Deze week gaan we het hebben over JOMO: de Joy Of Missing Out.
Het is soms namelijk erg prettig om niet bereikbaar te zijn. Maar niet altijd makkelijk.
Toegevoegd: 31 oktober 2022Onderwerp: Grenzen aangeven, Online en offline
Kernwoord: Online zijn, Schermtijd
Leerdoel: Discussiëren over media, Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Week 42 & 43 | Socialbeestjes??? | (V)SO
17 & 24 oktober 2022 (Herfstvakantie)
"Drieduizend inwoners van een dorp in West-India zetten iedere dag voor anderhalf uur hun telefoon en televisie uit. De afspraak moet ervoor zorgen dat de dorpsbewoners weer vaker persoonlijk contact met elkaar hebben."
Teveel met media bezig zijn kan serieuze gevolgen hebben.
De leerlingen maken hierover een digitale presentatie. Hieraan worden eisen gesteld qua inhoud en vorm.
Toegevoegd: 17 oktober 2022Onderwerp: Beeldtechnieken, Grenzen aangeven
Kernwoord: Schermtijd
Leerdoel: Informatievaardigheden, Reflecteren op mediagebruik, Toepassingen exploreren
Niveau: (V)SO
Bekijk
Week 42 & 43 | Socialbeestjes??? | Groep 7 -8 & Klas 1-2
17 & 24 oktober 2022 (Herfstvakantie)
"Drieduizend inwoners van een dorp in West-India zetten iedere dag voor anderhalf uur hun telefoon en televisie uit. De afspraak moet ervoor zorgen dat de dorpsbewoners weer vaker persoonlijk contact met elkaar hebben."
Teveel met media bezig zijn kan serieuze gevolgen hebben.
De leerlingen maken hierover een digitale presentatie. Hieraan worden eisen gesteld qua inhoud en vorm.
Toegevoegd: 14 oktober 2022Onderwerp: Beeldtechnieken, Grenzen aangeven
Kernwoord: Schermtijd
Leerdoel: Informatievaardigheden, Reflecteren op mediagebruik, Toepassingen exploreren
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 41 | Wie dit leest, is gek!? | Groep 7 -8 & Klas 1-2
10 oktober 2022
Afgelopen woensdag werd de Kinderboekenweek officieel geopend. Je kunt hier de beelden daarvan bekijken.
Het doel van de Kinderboekenweek is kinderen meer aan het lezen te krijgen. Want onderzoek wijst uit:
“Nederlandse leerlingen lezen slechter dan leerlingen in alle landen om ons heen.”
Toegevoegd: 10 oktober 2022Onderwerp: Leesbevordering, Vrije tijd
Kernwoord: Analoge media
Leerdoel: Discussiëren over media, Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 41 | Wie dit leest, is gek!? | Groep 5-6
10 oktober 2022
Afgelopen woensdag werd de Kinderboekenweek geopend.
Het doel van de Kinderboekenweek is kinderen meer aan het lezen te krijgen. Want lezen is belangrijk en goed voor je.
Daar gaan we het vandaag over hebben. Waarom is lezen zo belangrijk?
Toegevoegd: 7 oktober 2022Onderwerp: Leesbevordering, Vrije tijd
Kernwoord: Analoge media
Leerdoel: Discussiëren over media, Media doorgronden, Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Week 41 | Wie dit leest, is gek!? | (V)SO
10 oktober 2022
Afgelopen woensdag werd de Kinderboekenweek geopend.
Het doel van de Kinderboekenweek is kinderen meer aan het lezen te krijgen. Want lezen is belangrijk en goed voor je.
Daar gaan we het vandaag over hebben. Waarom is lezen zo belangrijk?
Toegevoegd: 7 oktober 2022Onderwerp: Leesbevordering, Vrije tijd
Kernwoord: Analoge media
Leerdoel: Discussiëren over media, Media doorgronden, Reflecteren op mediagebruik
Niveau: (V)SO
Bekijk
Week 40 | En dat is één...| (V)SO
3 oktober 2022
Hoeveel leerlingen zitten er op jullie school? Hoeveel pepernoten zitten er in de zak? Het zijn aantallen die je makkelijk kunt achterhalen. Maar hoe zit dat met giraffen op de savanne, kabeljauw in de Noordzee, of het aantal trekvogels dat naar het zuiden vliegt. Hoe tel je die?
Voor mensen is het nauwelijks mogelijk om twee giraffen uit elkaar te houden. Maar met kunstmatige intelligentie kunnen computerprogramma’s de vlekken op hun vacht identificeren. En zo kunnen dieren gevolgd worden.
Over wilde dieren, kunstmatige intelligentie en wat je nog meer allemaal zou willen tellen; daarover gaat deze les van Mediabegrip.
Toegevoegd: 3 oktober 2022Onderwerp: Kunstmatige intelligentie
Kernwoord: Kunstmatige intelligentie
Leerdoel: Toepassingen exploreren
Niveau: (V)SO
Bekijk
Week 40 | En dat is één...| Groep 7/8 & Klas 1/2
3 oktober 2022
Hoeveel leerlingen zitten er op jullie school? Hoeveel pepernoten zitten er in de zak? Het zijn aantallen die je makkelijk kunt achterhalen. Maar hoe zit dat met giraffen op de savanne, kabeljauw in de Noordzee, of het aantal trekvogels dat naar het zuiden vliegt. Hoe tel je die?
Voor mensen is het nauwelijks mogelijk om twee giraffen uit elkaar te houden. Maar met kunstmatige intelligentie kunnen computerprogramma’s de vlekken op hun vacht identificeren. En zo kunnen dieren gevolgd worden.
Over wilde dieren, kunstmatige intelligentie en wat je nog meer allemaal zou willen tellen; daarover gaat deze les van Mediabegrip.
Toegevoegd: 28 september 2022Onderwerp: Kunstmatige intelligentie
Kernwoord: Kunstmatige intelligentie
Leerdoel: Toepassingen exploreren
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 39 | Game on / Game over? | (V)SO
26 september 2022
Fifa 23 komt deze week uit. Ik heb daar echt naar uitgekeken. Weer nieuwe trucs, spelers en teams. Bij de vorige versie heb ik een gave tackle geleerd. Ik trap nu iemand van achteren, en de scheidsrechter fluit niet altijd. Leuk, toch? Soms word ik hierdoor uitgescholden of blocken ze me. Ben ik zo goed, of wat...? En hoe zit het met dat andere nieuwe spel? Lees mijn verhaal...
"Een grapje, moet toch kunnen?"
Dit is het thema van de Week tegen Pesten, die deze week plaatsvindt. Ook tijdens het gamen wordt wel eens gepest. In deze les van Mediabegrip gaan we in op pesten tijdens gamen, maar ook op de voor- en nadelen van gamen.
Toegevoegd: 26 september 2022Onderwerp: Gevoelens, Grenzen aangeven
Kernwoord: Gamen
Leerdoel: Verbinden via media
Niveau: (V)SO
Bekijk
Week 39 | Game on / Game over? | Groep 5/6
26 september 2022
Hoe lang mag jij per dag op een apparaat? En heb je daarover weleens ruzie met je ouders?
Bijna alle kinderen vinden gamen leuk. En waar ouders in hun handen klappen als je een bordspel speelt, kunnen ze over gamen behoorlijk zeuren.
"Ga toch eens spelen!", zeggen ze dan. Maar dat doe je toch!
In deze les gaan we games vergelijken met ouderwetse bordspelletjes. Wat is er anders, wat kun je ervan leren en gebeuren er ook wel eens minder leuke dingen?
Dat gaan we onderzoeken in deze les van Mediabegrip.
Toegevoegd: 26 september 2022Onderwerp: Grenzen aangeven
Kernwoord: Gamen
Leerdoel: Verbinden via media
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Week 39 | Game on / Game over? | Groep 7/8 & Klas 1/2
26 september 2022
Fifa 23 komt deze week uit. Ik heb daar echt naar uitgekeken. Weer nieuwe trucs, spelers en teams. Bij de vorige versie heb ik een gave tackle geleerd. Ik trap nu iemand van achteren, en de scheidsrechter fluit niet altijd. Leuk, toch? Soms word ik hierdoor uitgescholden of blocken ze me. Ben ik zo goed, of wat...? En hoe zit het met dat andere nieuwe spel? Lees mijn verhaal...
"Een grapje, moet toch kunnen?"
Dit is het thema van de Week tegen Pesten, die deze week plaatsvindt. Ook tijdens het gamen wordt wel eens gepest. In deze les van Mediabegrip gaan we in op pesten tijdens gamen, maar ook op de voor- en nadelen van gamen.
Toegevoegd: 23 september 2022Onderwerp: Gevoelens, Grenzen aangeven, Vrije tijd
Kernwoord: Gamen, Pesten
Leerdoel: Discussiëren over media, Verbinden via media
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 38 | Hoe nieuws-gierig ben jij? | (V)SO
17 september 2022
Jongeren tussen de 12 en 15 jaar gebruiken steeds vaker TikTok om iets uit te zoeken. Zo vertelt TikTok welke kleding je moet dragen en in welke hippe restaurantjes je lekker kunt lunchen. Het geeft antwoord op vragen die belangrijk zijn in jullie leven. En dat is prima.
Maar wanneer je social media als zoekmachine gebruikt bij gevoelige onderwerpen, kan dat onbetrouwbare informatie opleveren. Zoektermen op TikTok als Oekraïne of gas tekort leveren heel veel resultaten op. Informatie die vaak niet gecheckt is en daardoor niet betrouwbaar is.
Goed geïnformeerd zijn is belangrijk. Het helpt je de wereld te begrijpen en leert je kritisch te kijken. Het geeft je kennis zodat je je druk kan maken over onrecht of juist dingen kan relativeren.
Hoe vind je een weg door het woud van nieuws en informatie? Dat gaan we bekijken in deze les van Mediabegrip.
Toegevoegd: 16 september 2022Onderwerp: Nieuwsbronnen
Kernwoord: Bronnen checken, Nieuwgaring
Leerdoel: Informatievaardigheden
Niveau: (V)SO
Bekijk
Week 38 | Hoe nieuws-gierig ben jij? | Groep 7-8 & Klas 1-2
17 september 2022
Jongeren tussen de 12 en 15 jaar gebruiken steeds vaker TikTok om iets uit te zoeken. Zo vertelt TikTok welke kleding je moet dragen en in welke hippe restaurantjes je lekker kunt lunchen. Het geeft antwoord op vragen die belangrijk zijn in jullie leven. En dat is prima.
Maar wanneer je social media als zoekmachine gebruikt bij gevoelige onderwerpen, kan dat onbetrouwbare informatie opleveren. Zoektermen op TikTok als Oekraïne of gas tekort leveren heel veel resultaten op. Informatie die vaak niet gecheckt is en daardoor niet betrouwbaar is.
Goed geïnformeerd zijn is belangrijk. Het helpt je de wereld te begrijpen en leert je kritisch te kijken. Het geeft je kennis zodat je je druk kan maken over onrecht of juist dingen kan relativeren.
Hoe vind je een weg door het woud van nieuws en informatie? Dat gaan we bekijken in deze les van Mediabegrip.
Toegevoegd: 16 september 2022Onderwerp: Nieuwsbronnen
Kernwoord: Bronnen checken, Feit of mening, Nieuwgaring
Leerdoel: Informatievaardigheden
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 37 | Mag je zomaar alles zeggen? | (V)SO
5 september 2022
Op social media verschijnen vaak berichten die niet waar zijn of niet leuk zijn. Roddels over beroemdheden, meningen die worden neergezet als feit of speculaties die nergens op gebaseerd zijn. Het is soms lastig om te zien wat waar is.
In deze eerste (V)SO les gaan we het hebben over wat je wel en niet doet online.
Toegevoegd: 12 september 2022Onderwerp: Persoonlijke relaties, Roddelen
Kernwoord: Feit of mening, Online pesten
Leerdoel: Discussiëren over media
Niveau: (V)SO
Bekijk
Week 37 | Roddelen en speculeren | Groep 7-8 & Klas 1-2
5 september 2022
Op social media verschijnen vaak berichten die niet waar zijn. Roddels over beroemdheden, meningen die worden neergezet als feit of speculaties die nergens op gebaseerd zijn. De zogenaamde Juicekanalen maken volop gebruik van geruchten en roddels. Ze publiceren dit vaak zonder te checken. En daarmee kunnen deze roddelrubrieken veel schade aanrichten.
Hoe werken juicekanalen en andere roddelmedia? Waarom vinden veel mensen het leuk om deze verhalen te lezen en hoe herken je het verschil tussen een mening en een feit? Kunnen roddelen en journalistiek wel in één adem genoemd worden?
In deze les van mediabegrip gaan we zelf roddelen en speculeren om te ervaren hoe dat werkt.
Toegevoegd: 12 september 2022Onderwerp: Roddelen
Kernwoord: Bronnen checken, Juicekanaal
Leerdoel: Discussiëren over media
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 37 | Mag je zomaar alles zeggen? | Groep 5 - 6
5 september 2022
Over bekende Nederlanders wordt veel geroddeld. Over hun liefdesleven, slechte eigenschappen of carrière die niet lekker loopt. Er zijn aparte tijdschriften voor, televisieprogramma’s en YouTube kanalen. Vol met roddels. En die worden veel bekeken.
Wat zijn roddels? Lees je ze ook in de krant? Waarom willen wij ze horen? Dat gaan we bekijken in deze les van Mediabegrip.
Toegevoegd: 9 september 2022Onderwerp: Grenzen aangeven, Online dreigementen
Kernwoord: Feit of mening
Leerdoel: Discussiëren over media
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Jouw online wereld
5 september 2022
Leerlingen (en veel volwassenen) besteden veel tijd online. Voor volwassenen is het soms lastig om inzicht te krijgen in de online wereld van jongeren. In deze les gaan de leerlingen zelf hun eigen online wereld tekenen. Zo krijgen zij inzicht in hun online gedrag en door de wereldkaarten te bespreken en mee te geven naar huis, helpt het leraren en ouders om in gesprek te gaan over deze online wereld. Door hierover open en zonder oordeel het gesprek aan te gaan, krijgen we een beter beeld van wat jongeren online doen en meemaken. Dit zorgt er dan weer voor dat wij als volwassenen onze jongeren beter kunnen begeleiden en ondersteunen op hun reis door de online wereld.
Toegevoegd: 2 september 2022Onderwerp: Digitale voetafdruk
Kernwoord: Online zijn
Leerdoel: Apparaten en software bedienen
Niveau: (V)SO, Groep 5/6, Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Een schermloze vakantie?
22 augustus 2022
De leerlingen (en leerkrachten) hebben de zomervakantie net achter de rug. Ze zijn misschien op vakantie geweest of hebben leuke uitstapjes gemaakt. Maar ze hebben ook heel veel vrije tijd gehad. Hoe hebben ze deze tijd doorgebracht? Hebben ze geprofiteerd van het mooie weer en zijn ze lekker veel buiten geweest? Of hebben ze veel tijd doorgebracht met hun telefoon, tablet en/of spelcomputer?
En hoe geldt dat voor de ouders van de leerlingen?
In deze les kijken de leerlingen naar hun eigen mediagedrag en dat van anderen.
Toegevoegd: 22 augustus 2022Onderwerp: Online en offline
Kernwoord: Schermtijd
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 5/6, Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Overzicht van alle lessen en doelen groep 5-6
12 juli 2022
In januari 2022 zijn we gestart met lessen voor de groepen 5-6.
Welke lessen heb jij allemaal verzorgd afgelopen jaar?
In het overzicht vind je alle lessen met doel en omschrijving.
In week 36 start de nieuwe reeks.
Toegevoegd: 12 juli 2022Onderwerp: Beeldtaal, Communicatie
Kernwoord: overzicht leerdoelen
Leerdoel: Discussiëren over media, Reflecteren op mediagebruik, Verbinden via media
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Overzicht van alle lessen en doelen van groep 7-8/lj.1-2
12 juli 2022
Welke lessen heb jij allemaal verzorgd afgelopen jaar?
In het overzicht vind je alle lessen met doel en omschrijving.
In week 36 start de nieuwe reeks.
Toegevoegd: 12 juli 2022Onderwerp: Beeldtaal, Communicatie
Kernwoord: overzicht leerdoelen
Leerdoel: Discussiëren over media, Reflecteren op mediagebruik, Verbinden via media
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 27 | Vakantie Challenge
5 juli 2022
De zomervakantie staat voor de deur. Gebruiken leerlingen dan meer of juist minder media? Ga in gesprek met de leerlingen aan de hand van 5 stellingen. Download het spel "Vakantie Challenges" om aan de leerlingen mee te geven. Zo kunnen zij in de vakantie op een positieve en bewuste manier met media bezig zijn.
Toegevoegd: 4 juli 2022Onderwerp: Influencers, Online en offline, Podcast, Vrije tijd
Kernwoord: Online zijn, Schermtijd
Leerdoel: Discussiëren over media
Niveau: (V)SO, Groep 5/6, Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 26 | Hoe wil jij op de foto? | Groep 5-6
28 juni 2022
Vinden jouw ouders het filmpje waar jij als peuter lekker aan het knoeien bent heel schattig? En zetten ze het daarom online? Misschien vind jij dat helemaal niet leuk? Het zijn vragen die je best mag stellen.
Hoe wil jij wél graag op een foto staan? Welk gezicht laat je zien en wat is een fijne plek? En maakt het nog wat uit waar de fotograaf staat? Dat zoeken we uit in deze les van Mediabegrip.
Toegevoegd: 28 juni 2022Onderwerp: Identiteit
Kernwoord: Beelden delen
Leerdoel: Creëren met media
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Week 25 | De oorlog op internet | Groep 7-8 Klas 1-2
22 juni 2022
Het is dan wel niet meer dagelijks voorpaginanieuws, maar de oorlog in Oekraïne is nog niet over. De relatie tussen Rusland en de rest van Europa verslechtert.
Gevechten over wie gelijk heeft, worden niet alleen in de echte wereld uitgevochten. Maar ook online. Hoe beschrijf je een oorlog? Bij Wikipedia hebben ze hier dagelijks mee te maken. Rusland heeft zelfs een rechtszaak aangespannen omdat het niet wil dat Wikipedia woorden als oorlog of invasie gebruikt.
Hoe beschrijf je de waarheid op Wikipedia? Wat is juiste en onjuiste informatie? En hoe kun je dit zelf checken? Daarover gaat deze les van Mediabegrip.
Toegevoegd: 22 juni 2022Onderwerp: Fakenews
Kernwoord: Bronnen checken, Fakenews
Leerdoel: Informatievaardigheden
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 24 | Hoe noem je een website | Groep 7-8 Klas 1-2
14 juni 2022
Aanstaande ouders breken hun hoofd over een leuke babynaam. Past de voornaam bij de achternaam? Als je achternaam Nas is, noem je je dochter geen Anna! Of heet je Vliegen, dan noem je je zoon geen Sietze!
Ook wordt gelet op namen van andere gezinsleden? Piet en Puck is ook zo wat! Maar de belangrijkste vraag is meestal of de ouders de naam mooi vinden.
Mensen die een website beginnen, verzinnen ook een naam. Maar zij moeten op andere zaken letten. Hoe verzin je een domeinnaam die goed vindbaar is, die laat zien wat je verkoopt, die mensen onthouden en die nog niet bestaat? Dat is best lastig.
In deze les van Mediabegrip bekijken we de regels rond domeinnamen en hoe je een goede naam kan vastleggen.
Toegevoegd: 14 juni 2022Onderwerp: Domeinnamen
Kernwoord: Domeinnaam
Leerdoel: Apparaten en software bedienen
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 24 | Hoe noem je een website | Groep 5-6
14 juni 2022
Mensen die een kindje krijgen, bedenken een naam voor de baby. Een babynaam moet vooral mooi zijn. En veel mensen vinden hetzelfde mooi.
Als je een online winkel of een internetbedrijf hebt, mag je ook zelf een naam bedenken. Alleen niemand anders mag deze naam gebruiken. Dan raakt het internet in de war.
Toegevoegd: 14 juni 2022Onderwerp: Domeinnamen
Kernwoord: Domeinnaam
Leerdoel: Apparaten en software bedienen
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Week 23 | Kinderspel of echt... | Groep 7-8, klas 1-2
Juni 2022
Twee weken geleden schoot een 18-jarige man in Texas negentien kinderen en twee leraren dood op een basisschool. Het was wereldnieuws. Zou dat in Nederland ook kunnen gebeuren? Vorige week zijn verschillende scholen in Nederland gesloten na een dreigmail. In de mail wordt een schietpartij aangekondigd op de school. Scholen hebben daarop de deuren gesloten. Dreigen iets te doen kan strafbaar zijn. Je creëert angst, onrust en achterdocht. Je ontwricht iemands leven. Of het leven van een hele school met kinderen. Wat als jouw school een dreigement ontvangt? Of jijzelf? Welke stappen kun je dan het beste zetten? Daarover gaat deze les van Mediabegrip.
Toegevoegd: 7 juni 2022Onderwerp: Online dreigementen
Kernwoord: Haatmails
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 22 | De oneindige mogelijkheden van beeldtechniek | Groep 7-8, klas 1-2
Mei 2022
In 2003 gooide de 13-jarige Sedar Soares in Rotterdam sneeuwballen met zijn vriendjes en werd doodgeschoten. Het is een cold case: een moord die niet is opgelost. Sedar Soares was onschuldig. Waarom iemand hem doodschoot en wie dat was, is een raadsel. Bijna twintig jaar na de moord op Sedar, heeft de politie meer mogelijkheden om mensen op te sporen. De politie is ervan overtuigd dat er mensen zijn die meer weten over de moord op Sedar, maar dit om een reden nog niet hebben verteld. Daarom zetten ze een nieuwe methode in: een deepfake-video met Sedar zelf. Wat is deepfake? En hoe kunnen nieuwe beeldtechnieken tot grote verrassingen leiden? Dat gaan we bekijken in deze les van Mediabegrip.
Toegevoegd: 31 mei 2022Onderwerp: Beeldtechnieken
Kernwoord: Deepfake
Leerdoel: Computational thinking, Toepassingen exploreren
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 22 | Over bijzondere beelden die niet echt zijn | Groep 5-6
Mei 2022
Met beelden kun je werelden maken die niet echt zijn, maar soms wel echt voelen. Bijvoorbeeld een concert met een hologram. Mensen worden steeds knapper in het bedenken van nieuwe beelden. Je ziet bijna niet dat het nep is. Op internet vind je veel video’s die niet echt zijn. Ze laten iemand dingen zeggen of doen die in werkelijkheid niet gebeurd zijn. Deepfake heet dat. Je ziet bijna niet dat het nep zijn. De politie heeft deepfake gebruikt om hulp te krijgen bij het oplossen van een moord. Hoe voelt dat als nepbeelden zo echt lijken? Hoe zou dat zijn voor anderen? Dat gaan we bekijken in deze les van Mediabegrip.
Toegevoegd: 31 mei 2022Onderwerp: Nepbeelden
Kernwoord: Deepfake
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik, Toepassingen exploreren
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Week 21 | Nokia-gate | Groep 7-8, klas 1-2
Mei 2022
Telefoons kunnen lang mee. Dat bewijst onze minister-president. Hij gebruikte tot voor kort een telefoon uit 2013 waarmee je alleen kan bellen en sms’en. “Ouderwets”, reageerde de pers en de Tweede Kamer. “Daar moet iets achter zitten”. Dat Rutte jarenlang berichtjes van zijn telefoon verwijderde wegens gebrek aan geheugen viel niet in de smaak. De Tweede Kamer moet kunnen onderzoeken hoe de regering bepaalde problemen aanpakt. En communicatie via sms is daar een onderdeel van. Wat was de reden dat de machtigste man van ons land niet koos voor een smartphone? De ontwikkeling van communicatiemiddelen gaat razendsnel. Hoe deden ze dat vroeger eigenlijk, ver voor de Nokia van Rutte?
Over de voor- en nadelen van digitale communicatie gaat deze les van Mediabegrip.
Toegevoegd: 23 mei 2022Onderwerp: Communicatie
Kernwoord: Digitale communicatie
Leerdoel: Discussiëren over media
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 20 | Gevaarlijke challenges | Groep 7-8, klas 1-2
Mei 2022
Challenge is een Engels woord voor uitdaging. Challenges worden op social media vaak ingezet om aandacht te vragen. Misschien heb je wel gehoord van de blackout challenge. Je wordt op TikTok uitgedaagd zo lang mogelijk je adem in te houden.
In de VS overleed vorige week een tienjarig meisje door deze challenge. Eerder overleed er een Italiaans meisje en een jongen uit Amerika. Ook zij deden mee aan de blackout challenge.
Als je zoekt, zijn er online heel veel challenges te vinden die angst creëren, blessures veroorzaken of heel soms zelfs tot de dood leiden. Wat is de aantrekkingskracht? Wat is de beloning? En is dat het waard?
Over challenges en je eigen grenzen bewaken gaat deze week de les van Mediabegrip.
Toegevoegd: 18 mei 2022Onderwerp: Grenzen aangeven
Kernwoord: Grenzen stellen
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 20 | Groepsdruk | Groep 5-6
Mei 2022
Het is helemaal niet erg als je soms eerst kijkt naar wat anderen doen voordat je een beslissing maakt. Maar als je de groep laat bepalen wat goed of fout is, dan is dat niet goed. Het is beter om op je eigen gevoel te vertrouwen. Groepsdruk kan je onzeker maken. Bijvoorbeeld als iedereen van de hoge duikplank afspringt. Alleen jij durft dat niet.
Online bestaat er ook groepsdruk. Bijvoorbeeld bij uitdagingen of wedstrijdjes die gehouden worden op social media. Een populaire challenge op TikTok is om je adem in te houden. Zo lang mogelijk. Dat is heel slecht voor je lijf. Want jouw lijf heeft zuurstof nodig. Kinderen komen hierdoor in het ziekenhuis terecht. En inmiddels zijn door deze challenge al drie kinderen overleden.
De druk die jij voelt om hetzelfde te doen als de rest heet groepsdruk. Hoe dat werkt en hoe jij hier in het echte leven én online mee te maken krijgt, gaan we bekijken in deze les van Mediabegrip.
Toegevoegd: 18 mei 2022Onderwerp: Grenzen aangeven
Kernwoord: Grenzen stellen
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Week 19 | De wereld van influencers | Groep 7-8, klas 1-2
Mei 2022
Influencers zijn hot. Ze laten je bijvoorbeeld zien wat de laatste mode is, tonen je tips en tricks over jouw favoriete game, vertellen alles over jouw voetbalclub of doen voor hoe je een perfecte make-up aanbrengt. Achter een influencer zit een bedrijf. En dat bedrijf wil geld verdienen door hun producten in beeld te brengen. Hoe meer volgers, hoe groter de bedragen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) tikte zes influencers op de vingers omdat ze likes en volgers bleken te kopen. En dat mag niet. Waarom doen influencers dit en kun jij ook volgers kopen? Neem jij alles wat influencers zeggen aan voor waarheid? En zijn er ook regels voor influencers? Deze les van Mediabegrip gaat over de wereld van influencers.
Toegevoegd: 10 mei 2022Onderwerp: Influencers
Kernwoord: Influencers
Leerdoel: Media doorgronden
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 16 | Een podcast maken? Dat kun jij ook! | Groep 5-6
April 2022
Sinds kort moet je in Nederland betalen voor sommige podcasts. Dat was in het nieuws. Heel veel grote mensen luisteren naar podcasts. Maar podcasts worden ook voor kinderen gemaakt. Je kunt alleen luisteren naar podcasts. Er is geen beeld bij. Een podcast lijkt een beetje op een luisterboek. Of op een radioprogramma. Ben jij nieuwsgierig naar podcasts? Tijdens deze les van Mediabegrip onderzoeken we hoe een podcast eruit kan zien en maken we er één met de klas.
Toegevoegd: 20 april 2022Onderwerp: Podcast
Kernwoord: Podcast
Leerdoel: Creëren met media
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Week 16 | Een podcast maken? Dat kun je ook zelf! | Groep 7-8, klas 1-2
April 2022
Podcasts zijn populair. Steeds meer mensen luisteren naar een podcast. Podcasts kunnen gaan over heel veel onderwerpen en hebben ook nog eens heel veel verschillende vormen, net als radio- en televisieprogramma’s. Je kunt er iets van leren of je moet er om lachen. Soms luister je omdat je de presentator heel leuk vindt of omdat je het onderwerp juist interessant vindt. Podcasts kun je altijd en overal beluisteren: in de auto, op de fiets, tijdens het sporten of terwijl je een klusje doet. Wat is nou precies een podcast? Welke podcasts zijn er voor kinderen en hoe kun je zelf een podcast maken? Daarover gaat deze les van Mediabegrip.
Toegevoegd: 20 april 2022Onderwerp: Podcast
Kernwoord: Podcast
Leerdoel: Creëren met media
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 14 | Over beelden die je liever (niet) ziet | Groep 5-6
April 2022
Het nieuws is niet altijd leuk. Soms gaat het over oorlog of geweld, over ruzie, honger of over mensen die ergens heel verdrietig van worden. Op Het Jeugdjournaal zie je vaak beelden die vertellen dat de wereld niet overal mooi is. Beelden waar je nare gevoelens bij krijgt zijn overal op internet te vinden. Soms zie je zo’n filmpje per ongeluk. Dan wil je het wel wegklikken, maar blijf je toch kijken. Hoe kunnen we nu zorgen dat ons hoofd niet vol komt te zitten met nare beelden? Tijdens deze les kijken we hoe goed nieuws en slecht nieuws naast elkaar bestaan. Hoe goed nieuws voor de ene persoon slecht nieuws voor een ander kan zijn. Ook geven we tips wat je kan doen als je op vervelende sites terechtkomt.
Toegevoegd: 5 april 2022Onderwerp: Beeldtaal
Kernwoord: Veilig voelen
Leerdoel: Discussiëren over media
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Week 13 | Op de toekomst voorbereid | Groep 7-8, klas 1-2
Maart 2022
De wereld verandert snel. Steeds meer dagelijkse dingen worden overgenomen door computers. Robots verslaan de mens. Ze zijn sneller, veiliger, slimmer en maken minder fouten. In fabrieken zie je al jaren dat steeds meer handelingen door robots worden overgenomen. Door kunstmatige intelligentie en blockchain gaat dat ook gelden voor het werk van managers, advocaten of trainers. Sommige mensen zeggen dat over twintig jaar de helft van de banen niet meer bestaat. Het is dus verstandig om niet alleen na te denken over welk werk je leuk vindt, maar ook welke baan de toekomst heeft. Zijn er ook dingen die robots niet kunnen overnemen? En welke beroepen bestaan er nog over twintig jaar? Daar gaan we over nadenken. Deze les richten we onze blik op de toekomst.
Toegevoegd: 28 maart 2022Onderwerp: Toekomst
Kernwoord: Robotisering
Leerdoel: Toepassingen exploreren
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 10 | Een moderne oorlog zonder wapens | Groep 5-6
Maart 2022
Computers zijn overal. Bij jou thuis, op school, op het werk van jouw ouders. Steeds meer dingen worden door een computer geregeld. We kunnen niet meer zonder. Maar wat gebeurt er nu als internet niet meer werkt. Als iemand boos is en een computervirus verstuurt? Of als het ene land de computers van een ander land stil legt, omdat het ene land ruzie maakt met het andere land? Dan kunnen er vervelende dingen gebeuren. We noemen dat een cyberoorlog. Een digitale oorlog zonder echte wapens. In deze les kijken we naar belangrijke punten in Nederland die bestuurd worden door computers. En wat er gebeurt als deze computers niet meer werken.
Toegevoegd: 8 maart 2022Onderwerp: Oorlog
Kernwoord: Cyberwar
Leerdoel: Toepassingen exploreren
Niveau: Klas 1/2
Bekijk
Week 10 | Hoe een moderne oorlog digitaal wordt gevoerd | Groep 7-8, klas 1-2
Maart 2022
Rusland en de Oekraïne zijn in oorlog. Bij een oorlog denken we aan tanks, gevechten, raketten en bombardementen. Maar in een moderne oorlog vechten geen soldaten, maar hackers met elkaar. Dat heet een cyberoorlog. Wat is een cyberoorlog? Merken wij dit ook in Nederland? En hoe hack je iemand eigenlijk? Dat gaan we bekijken in deze les.
Toegevoegd: 8 maart 2022Onderwerp: Oorlog
Kernwoord: Cyberwar
Leerdoel: Toepassingen exploreren
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 9 | Nepnieuws in oorlogstijd | Groep 7-8, klas 1-2
Maart 2022
In een oorlog staan partijen tegenover elkaar. Er is een conflict en in een conflict willen partijen gelijk hebben. Om te bepalen aan welke kant je staat, heb je betrouwbare informatie nodig. Journalisten doen objectief verslag van een oorlog. Dat betekent dat ze schrijven over de situatie of de situatie filmen, zonder partij te kiezen. Ze geven de feiten. Maar anderen kunnen deze regel aan hun laars lappen. Ze zijn onbetrouwbaar, hebben andere belangen en verspreiden nepnieuws. Vaak is het niet van echt nieuws te onderscheiden. Steeds vaker krijgen wij te maken met nepnieuws: dat wat je ziet, hoort en leest, is helemaal niet echt gebeurd. Of het is wel gebeurd, maar op een ander moment of in een andere context. Wat is nepnieuws? Waarom hebben partijen er belang bij om leugens te verspreiden? En hoe gevaarlijk is nepnieuws in een oorlog zoals het conflict tussen Rusland en Oekraïne? Dat bekijken we tijdens deze les.
Toegevoegd: 1 maart 2022Onderwerp: Oorlog
Kernwoord: Nepnieuws
Leerdoel: Media doorgronden
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 7 | Online vrienden | Groep 7-8, klas 1-2
Februari 2022
Deze week was het Valentijnsdag. Iemand de liefde verklaren via een appje is vaak makkelijker dan het daadwerkelijk uitspreken. Maar iemand knuffelen is echt leuker in het echt. Online heb je andere vrienden dan in het echte leven. Je hebt ze misschien nooit ontmoet. Of ze wonen aan de andere kant van het land, of zelfs in het buitenland. Vertel je juist meer of minder aan online vrienden? En wat deel je dan? Waarom zijn jullie vrienden? Wanneer kun je iemand vertrouwen? En is het goed als je alleen maar online vrienden hebt? Deze les gaan we kijken naar online vriendschap.
Toegevoegd: 15 februari 2022Onderwerp: Vriendschap
Kernwoord: Online contacten
Leerdoel: Verbinden via media
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 7 | Online vrienden | Groep 5-6
Februari 2022
Op 14 februari was het Valentijnsdag. Op die dag geven mensen elkaar een attentie omdat ze elkaar leuk vinden. Een roos of chocola of een complimentje. Als je aardig bent tegen iemand, vindt die persoon jou ook vaak aardig. Vrienden heb je in de klas, in de buurt of op je sportclub. Maar vrienden kun je ook online hebben. Met online vrienden speel je niet buiten, je weet vaak niet eens waar ze wonen. En soms weet je hun echte naam niet. Maar wat deel je dan met online vrienden? En voelt die vriendschap hetzelfde als bij echte vrienden? Deze les kijken we naar online vriendschap.
Toegevoegd: 15 februari 2022Onderwerp: Persoonlijke relaties
Kernwoord: Online contacten
Leerdoel: Verbinden via media
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Week 6 | Geldezels en katvangers | Groep 7-8, klas 1-2
Februari 2022
Geld is belangrijk voor jongeren. Via social media komen ze online in de verleiding om snel en makkelijk grote bedragen geld te verdienen. Het lijkt of er niks aan de hand is, het kost nauwelijks moeite. Maar het is strafbaar. Criminelen blijven zelf buiten schot. In deze les kijken we naar geldezels en katvangers. Wat is het en wat zijn de consequenties? We sluiten af met een test (met een knipoog) om de criminele toekomst van de leerlingen te bepalen. Voor de oudere leerlingen is er een extra verdiepingsopdracht.
Toegevoegd: 8 februari 2022Onderwerp: Cybercriminaliteit
Kernwoord: Cybercriminaliteit
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 5 | China steelt informatie van Olympische spelers | Groep 5-6
Februari 2022
In China zijn er andere regels dan in Nederland. China wil graag een machtig land worden en daar gaan ze heel ver in. Ze vinden de rechten van mensen niet zo belangrijk.
Dat merk je ook bij de organisatie van de Olympische Spelen. Zo luistert China de telefoon af en stelen ze via een app persoonlijke informatie van de sporters. In Nederland mag dat absoluut niet! Maar in China zijn andere regels.
Voor sporters is dit niet leuk. Niet alle informatie wil je delen met anderen. En dat geldt niet alleen voor sporters. Wat mogen anderen online van jou weten en wat wil je voor jezelf houden? En hoe zorg je dat anderen daar niet bij komen? Daar gaan we naar kijken in deze les.
Toegevoegd: 1 februari 2022Onderwerp: Persoonsgegevens beschermen
Kernwoord: Privacy
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Week 5 | China bespioneert Olympische spelers | Groep 7-8, klas 1-2
Februari 2022
De Olympische Spelen horen te gaan over samen sterk en verbroedering. Maar het organiserende land China is een land waar volkeren worden onderdrukt en mensenrechten worden geschonden.
Sporters hebben daar ook mee te maken. China wil ze gaan afluisteren. Bovendien is iedereen verplicht een app te gebruiken die niet veilig lijkt. Via deze app worden persoonsgegevens gestolen.
Wat betekent dat eigenlijk? Wat zijn persoonsgegevens en waarom willen andere mensen of bedrijven die hebben? Hoe laat jij digitale sporen achter die interessant zijn voor bedrijven? Deze les gaat over het machtige China dat online gegevens verzamelt, maar de les gaat ook over jouw eigen digitale voetafdruk.
Toegevoegd: 1 februari 2022Onderwerp: Digitale voetafdruk
Kernwoord: Privacy
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 4 | 'Waarom zeg je niet gewoon nee?' | Groep 7-8, Klas 1-2
Januari 2022
De afgelopen week was The Voice of Holland elke dag in het nieuws. Het programma Boos bracht situaties naar voren waar sprake was van grensoverschrijdend gedrag. Het gebeurt niet alleen bij The Voice of Holland, maar overal. En niet alleen tussen mannen en vrouwen. Als iemand over jouw grenzen gaat, is dat niet fijn. Daarom is het belangrijk om je grenzen aan te geven.
Deze week kijken we naar waarom nee of stop zeggen soms moeilijk is. Met als gevolg dat slachtoffers van grensoverschrijdend gedrag niet durven te praten over wat er is gebeurd. Ze schamen zich en denken onterecht dat het hun eigen schuld is.
Maar waar komt dat gevoel nou vandaan?
Toegevoegd: 25 januari 2022Onderwerp: Gevoelens
Kernwoord: Grenzen stellen
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 4 | Grenzen zien | Groep 5-6
Januari 2022
De afgelopen week was The Voice of Holland elke dag in het nieuws. Het programma BOOS bracht allemaal situaties naar voren waar sprake was van grensoverschrijdend gedrag. Als iemand over jouw grenzen gaat, is dat niet fijn.
Het ene kind vindt aanraken fijner dan het andere. Soms kan iemand vaak aan je zitten, zonder kwade bedoeling. Maar jij vindt dat niet prettig. En dat zomaar zeggen is niet makkelijk. Online kan dat ook gebeuren. Je ontvangt een berichtje dat je helemaal niet wilt. Iemand gaat dan over jouw grenzen.
Hoe weet iemand waar jouw grenzen liggen? Dat is best een moeilijke vraag. In deze les proberen we daar een antwoord op te vinden.
Toegevoegd: 25 januari 2022Onderwerp: Gevoelens
Kernwoord: Grenzen stellen
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Week 3 | Hoe geef je jouw grenzen aan? | Groep 5-6
Januari 2022
Medewerkers van The Voice of Holland worden via het YouTube-programma BOOS beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag naar vrouwelijke kandidaten of medewerkers. Het gaat om appjes, opmerkingen en aanrakingen. Wat er precies is gebeurd wordt nog onderzocht.
Iedereen heeft grenzen. Een grens geeft aan tot wanneer je iets wel of niet leuk vindt. Die grenzen zijn niet bij iedereen hetzelfde. Wat de één ziet als een grapje, ziet de ander als een bedreiging.
Deze les gaan we kijken hoe jij kan reageren als er iets gebeurt wat niet goed voelt.
Toegevoegd: 18 januari 2022Onderwerp: Gevoelens
Kernwoord: Online zijn
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Week 3 | Hoe geef je jouw grenzen aan? | Groep 7-8, Klas 1-2
Januari 2022
The Voice of Holland ligt onder vuur. Meerdere mensen die voor de talentenjacht werkten, worden via het YouTube-programma BOOS beschuldigd van seksueel wangedrag en machtsmisbruik.
Grensoverschrijdend gedrag, zoals iemand ongevraagd aanraken of seksuele appjes sturen, kan heel vervelend zijn. Je kan daarmee over de grenzen van een ander gaan.
Grenzen zijn persoonlijk. Dus wat de één grappig vindt, is kwetsend voor een ander. Deze les gaan we kijken hoe leerlingen kunnen reageren als iemand over hun grenzen gaat.
Toegevoegd: 18 januari 2022Onderwerp: Gevoelens
Kernwoord: Online zijn
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 2 | Een wereld zonder internet | Groep 5-6
Januari 2022
Jonge kinderen zijn steeds eerder en langer online. Ze zijn vertrouwd met onderwijs op afstand, online sportlessen, ze meeten, zoomen en videobellen zonder enig probleem. De offline- en online wereld zijn in rap tempo met elkaar vervlochten en kinderen schakelen de hele dag tussen deze twee werelden. Corona heeft dit proces versneld. Hoe weten we nu hoe we ons moeten gedragen tijdens de pandemie? Hoe ging dat vroeger, toen er geen internet bestond? Wat deden kinderen toen? En waar halen we informatie vandaan over de regels die steeds veranderen? De leerlingen leren hoe ze deze vragen zelf kunnen beantwoorden.
Toegevoegd: 12 januari 2022Onderwerp: Online en offline
Kernwoord: Online zijn
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 5/6
Bekijk
Week 2 | Een wereld zonder internet | Groep 7-8, Klas 1-2
Januari 2022
We zijn inmiddels vertrouwd met onderwijs op afstand, online sportlessen, we meeten en zoomen op afspraak en zelfs een nieuwe minister wordt digitaal beëdigd. De offline- en online wereld zijn in rap tempo met elkaar vervlochten en we schakelen de hele dag tussen deze twee werelden. Hoe beleven leerlingen dat? Wat missen ze en wat is er voor moois uitgekomen? Deze les kijken we terug naar hoe het ging tijdens een crisis in het pre-internettijdperk en blikken we natuurlijk ook vooruit. Hoe denken de leerlingen dat het nieuwe normaal eruit gaat zien?
Toegevoegd: 12 januari 2022Onderwerp: Online en offline
Kernwoord: Online zijn
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Niveau: Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 49 | Gevoelens uiten met emoji's
December 2021
Aan het einde van het jaar verschijnen op internet lijstjes met de mooiste, de grootste, de ergste en de meest populaire dingen uit 2021. Er is ook een lijstje verschenen met daarin de meest gebruikte emoji’s uit 2021. Wat kun je nou eigenlijk met emoji’s, welke betekenis hebben ze, kun je er een signaal mee afgeven en wat gebeurt er als een signaal niet duidelijk is? Voor het VO is de eindopdracht van deze les gekoppeld aan Paarse Vrijdag (10 december 2021). Voor het PO staat er een leuke quiz klaar.
Toegevoegd: 7 december 2021Onderwerp: Gevoelens
Kernwoord: Emoji
Leerdoel: Verbinden via media
Niveau: (V)SO, Groep 5/6, Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 48 | Digitale balans
December 2021
Tijdens de corona-periode is de schermtijd onder jongeren behoorlijk toegenomen. Gemiddeld zitten ze zeven uur per dag achter een schermpje. Lichamelijk zitten ze veel stil en vaak in een verkeerde houding. Bewegen is helemaal lastig nu de sportclubs ook nog sluiten vanwege de avond-lockdown. Hoe blijf je fit tijdens corona? In deze les geven we tips geven om goed in balans te blijven.
Toegevoegd: 1 december 2021Onderwerp: Online en offline
Kernwoord: Schermtijd
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Niveau: (V)SO, Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 47 | Reclameverleidingen
November 2021
Het is sinterklaastijd en de reclames vliegen je om de oren. Hoe zorgen reclamemakers ervoor dat je door een reclame verleid wordt om een product te kopen?
Toegevoegd: 23 november 2021Onderwerp: Vrije tijd
Kernwoord: Reclames
Leerdoel: Media doorgronden
Niveau: (V)SO, Groep 5/6, Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 45 | SOS: Skip Online Shaming
November 2021
Uit onderzoek blijkt dat één op de vijf jongeren tussen de 12 en 20 jaar weleens intieme beelden van zichzelf maakt en verstuurt. En tweederde van de jongeren heeft deze foto’s weleens ontvangen. Hoe ga jij intieme beelden van iemand anders?
Toegevoegd: 8 november 2021Onderwerp: Identiteit
Kernwoord: Online pesten
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Niveau: (V)SO, Groep 5/6, Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 44 | Dreigen op sociale media
November 2021
Samen sociaal online betekent dat je zorgt dat de online wereld een fijne plek blijft. Dat je net als in de gewone wereld luistert, respect hebt en het oké vindt dat iemand anders een andere mening heeft. Een plek waar je elkaar helpt en ingrijpt als er iets misgaat. De online wereld moet voor iedereen prettig zijn.
Maar soms is dat niet zo…
Toegevoegd: 30 oktober 2021Onderwerp: Persoonlijke relaties
Kernwoord: Online pesten
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Niveau: (V)SO, Groep 5/6, Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 43 | Deepfake - Check the facts
Oktober 2021
Hij is klein, schattig en volgens Natuurmonumenten bestaat hij écht: de fluitegel. Volgens een persbericht van de natuurbeschermers gaat het om een onontdekte diersoort. Maar is hij wel echt? En hoe staat het met de Deepfake-video van Mark Rutte die letterlijk 'viral' gaat, ook op TikTok. Daarom deze les over Deepfake!
Toegevoegd: 27 oktober 2021Onderwerp: Identiteit
Kernwoord: Deepfake
Leerdoel: Media doorgronden
Niveau: (V)SO, Groep 5/6, Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk
Week 39 | Nepnieuws of niet?
September 2021
Het coronadebat in de Tweede Kamer wordt steeds harder. Soms willen mensen niet meer luisteren naar elkaar. Dat gebeurde toen Thierry Baudet volgens Hugo de Jonge onjuiste informatie verspreidde.
Hugo de Jonge beticht Thierry Baudet van het verspreiden van nepnieuws. Hoe weet je of iets echt is of niet? Wat dragen sociale media, en bepaalde algoritmen, bij aan het verspreiden van nepnieuws?
Toegevoegd: 27 september 2021Onderwerp: Identiteit
Kernwoord: Nepnieuws
Leerdoel: Discussiëren over media, Media doorgronden
Niveau: (V)SO, Groep 5/6, Groep 7/8, Klas 1/2
Bekijk