Films bezoeken in de bioscoop is erg populair. De film Avatar: The Way of Water is een echte bioscoop-hit. Wereldwijd bezochten zo veel mensen de film, dat die nu 1,5 miljard euro heeft opgeleverd. En dat is een record!
Deze film zit boordevol moderne techniek. In deze les kijken we naar die moderne technieken en gaan de leerlingen zelf aan de slag met het maken van video's.
Lesdoel
Doelen ICT-basisvaardigheden (SLO-Leerlijn):
- opnemen van scènes met een camera en deze monteren tot een videofilmpje (bijv. instructievideo's voor andere groepen)
- ontwerpen en realiseren van 'content' voor verschillende doelen (bijv. informeren, reclame maken, waarschuwen, beoordelen)
De leerling maakt een video voor een bepaalde doelgroep en met een bepaalde intentie.
Download PowerPoint
De les staat op deze pagina als online presentatie, maar wil jij liever een PowerPoint? Dat kan. Download de PowerPoint en pas deze naar eigen wens aan.
Download tekst
Wil je met de leerlingen de tekst van Melles Media samen lezen? Download dan hier de tekst en print deze uit. De tekst is geschikt voor RALFI-lezen.
Online presentatie
Uitwerking per dia
Titelpagina. Avatar, geen stomme film. Dit is een verwijzing naar de ouderwetse Stomme film, waar later op terug gekomen wordt.
Melles Media. Lees samen het verhaal van Melle. Bespreek het verhaal met de leerlingen.
Nu in de media. Lees de tekst op de dia en eventueel het artikel via de link. Avatar is een bioscoop-hit. Wie heeft de film gezien? Wat weten jullie ervan? Wat vinden jullie ervan?
De techniek Ga in op de gebruikte technieken, zonder dit heel erg diepgaand te behandelen. Maak de vergelijking met de stomme film van Charlie Chaplin en vertel vanuit eigen ervaring hoe films vroeger waren (afhankelijk van je eigen leeftijd, uiteraard...) Bekijk samen de video en bespreek deze. De motion capture techniek wordt ook veel gebruikt bij het maken van games, zoals Fifa om de bewegingen van de personages zo echt mogelijk te laten lijken.
De Opdracht.
De kern van de opdracht is dat de leerlingen een video gaan maken met een vooraf bepaald doel en een bepaalde doelgroep.
Denk bijvoorbeeld aan:
- het inzetten van video bij een taalles (ipv schrijf een sprookje, maak een video van een sprookje).
- maak een instructievideo bij de rekenles (bv. leg uit hoe je breuken moet optellen en aftrekken) voor de leerlingen die moeite hebben met het onderwerp.
- maak een prentenboek als video voor groep 1/2. Koppel deze opdracht aan een van je andere lessen en kom op die manier tot een praktische toepassing van ICT in je programma.
- Geschiedenis: maak een stopmotion video m.b.v. Lego over de riddertijd. Doelgroep: groep 6 PO.
In de Mediatheek kun je meer informatie vinden over de genoemde technieken. Heb je de mogelijkheden niet of voel je jezelf niet prettig bij een van de genoemde technieken, wees dan niet bang om de opdracht aan te passen. Een fotoserie maken kan het doel ook afdekken.
Laat de leerlingen samen (in groepjes van ongeveer 3) werken aan 1 video. Va belang is om eerst goed op te schrijven wat ze gaan filmen. Laat ze een storyboard of script schrijven.
Onderdeel Burgerschap. Iedere week een opdracht om te werken aan de doelen van Burgerschap! De opdracht sluit aan bij de les van Mediabegrip.
Opdracht.
Film en video worden ook vaak gebruikt om bepaalde ideeën of meningen over te brengen.
Denk aan reclames, maar ook aan propaganda. Met de komst van de Deepfake technieken wordt het voor de “normale” mens steeds moeilijker om te zien of beelden echt of nep zijn.
Onderzoek en bespreek samen hoe jij echte en fake video’s uit elkaar kunt houden.
Wat zouden consequenties kunnen zijn als we niet meer kunnen zien of een beeld echt of nep is?
Benodigdheden
- De interactieve presentatie op deze pagina of de PowerPoint
- Digibord met internetaansluiting
- Print de tekst voor de leerlingen
- Materiaal om de opdracht uit te voeren
Woordenschat
- 3D: drie dimensionaal, je ziet in een afbeelding lengte, breedte en diepte..
- lightsabre: het zwaard in Star Wars, lijkt uit licht te bestaan.
- animatie: bewegend getekend object.
- stop motion video: video bestaande uit snel achter elkaar afgespeelde foto's.
Gebruikte bronnen
https://jeugdjournaal.nl/artikel/2459099-avatar-is-nu-de-grootste-film-hit-van-2022.html
https://nl.wikipedia.org/wiki/Avatar_(film)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Motion_capture
https://www.want.nl/peperdure-technologie-avatar-way-water-james-cameron/ TIP!!!
AVATAR 2: Cameron's 30 YEAR Obsession with Underwater Filmmaking
https://www.manners.nl/avatar-way-of-water-2-navi-acteurs/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Avatar:_The_Way_of_Water
https://www.want.nl/peperdure-technologie-avatar-way-water-james-cameron
https://www.youtube.com/watch?v=fm-A1lknrxE
Mediatheek: Technieken & Tools
- Animatievideo:
- Powtoon: maak een gratis digitale animatievideo op een PowerPoint-achtige manier.
- Klik hier voor een tutorial van Powtoon
- Scratch: zelf een video maken door te programmeren (dan werk je direct ook aan computational thinking!). Uitdagend!!!
- Klik hier voor een voorbeeld
- Stop motion animatie: Een techniek waarbij je steeds foto’s maakt van objecten die je anders positioneert, deze foto’s snel afspeelt en zo de illusie van beweging genereert (denk bv. aan de serie Buurman en Buurman).
- PowerPoint: maak een serie foto’s, upload deze naar PowerPoint en speel de diavoorstelling automatisch af. Experimenteer met de afspeelsnelheid!
- Voorbeeld van Het Klokhuis (uitleg en voorbeeld!)
- Stop Motion met Stop Motion Studio (algemene en app uitleg)
- Bedenk vooraf heel goed welke materialen je nodig hebt! Lego of Playmobil is erg geschikt voor deze techniek.
- Bewerkte video: neem een video op met de camera en bewerk deze met een editing tool. Laat leerlingen een intro en een aftiteling toevoegen.
- iMovie: eenvoudig te bedienen tool om video’s te bewerken. Alleen voor Apple.
- Windows FotoApp: op ieder Windows apparaat te vinden. Upload de video-bestanden en je kunt ze (beperkt, maar redelijk eenvoudig) bewerken.
- Leerlingen hebben wellicht zelf al andere apps of tools om te editen! (bv. Capcut)
- Online zijn meerdere gratis editingtools te vinden.
Mediatheek: Digi-doener
De Digi-doener van Stichting FutureNL draait ook om digitale animatie. Klik hier voor de les op LessonUp.
Docentenhandleiding:
[pdf-embedder url=”https://mediabegrip.nl/wp-content/uploads/2023/01/DD_PO_BB_302-Digitale_animatie_Docentenhandleiding_DefT.pdf”]
De DIY-opdracht
[pdf-embedder url=”https://mediabegrip.nl/wp-content/uploads/2023/01/DD_PO_BB_302_Digitale_animatie_DIY-opdracht_DefT.pdf”]