Ik ben Melle!
Je ziet mij in alle lessen. Zo sluit ik de lessen aan bij de belevingswereld van leerlingen. Ik ben écht te vinden binnen diverse social media kanalen. Ik interview regelmatig bekende mensen, schrijf artikelen en ik maak vlogs en blogs. Leerlingen kunnen mij dus écht volgen en zo leren ze van mij. Soms geef ik in een les een (zoek)opdracht!
Kerndoeldekkend, actueel en laagdrempelig!
Het Mediawijzer competentiemodel 2020 omvat 8 mediawijsheidcompetenties en tien gebieden. Elk van onze lessen sluit daarop aan. We vertellen je bij iedere les bij welke competenties en doelen de les aansluit. We koppelen iedere les bovendien aan woordenschat.
Zo levert Mediabegrip zowel direct als indirect een bijdrage aan tal van doelen en je hebt dus per les een duidelijk overzicht. Aan het eind van het jaar ziet iedere leerling óók precies aan welke doelen er werd gewerkt!
‘Ik kan de les altijd in één keer starten. Voorbereiden kost weinig tijd en het is gebruiksvriendelijk!’
Irene
Voorbeeldlessen
Jouw online wereld
Voor PO-VO-(V)SO
Leerlingen (en veel volwassenen) besteden veel tijd online. Voor volwassenen is het soms lastig om inzicht te krijgen in de online wereld van jongeren.
In deze les gaan de leerlingen zelf hun eigen online wereld tekenen. Zo krijgen zij inzicht in hun online gedrag en door de wereldkaarten te bespreken en mee te geven naar huis, helpt het leraren en ouders om in gesprek te gaan over deze online wereld. Door hierover open en zonder oordeel het gesprek aan te gaan, krijgen we een beter beeld van wat jongeren online doen en meemaken. Dit zorgt er dan weer voor dat wij als volwassenen onze jongeren beter kunnen begeleiden en ondersteunen op hun reis door de online wereld.
Hoe nieuws-gierig ben jij?
Groep 7-8 en klas 1-2
Jongeren tussen de 12 en 15 jaar gebruiken steeds vaker TikTok om iets uit te zoeken. Zo vertelt TikTok welke kleding je moet dragen en in welke hippe restaurantjes je lekker kunt lunchen. Het geeft antwoord op vragen die belangrijk zijn in jullie leven. En dat is prima. Maar als je social media als zoekmachine gebruikt bij gevoelige onderwerpen, kan dat onbetrouwbare informatie opleveren. Zoektermen op TikTok als Oekraïne of gas tekort leveren véél resultaten op. Informatie die vaak niet gecheckt is en daardoor niet betrouwbaar is.
Goed geïnformeerd zijn is belangrijk. Het helpt je de wereld te begrijpen en leert je kritisch te kijken. Het geeft je kennis zodat je je druk kan maken over onrecht of juist dingen kan relativeren. Hoe vind je een weg door het woud van nieuws en informatie? Dat gaan we bekijken in deze les van Mediabegrip
Mag je alles zomaar zeggen?
Groep 5-6
Over bekende Nederlanders wordt veel geroddeld. Over hun liefdesleven, slechte eigenschappen of carrière die niet lekker loopt. Er zijn aparte tijdschriften voor, televisieprogramma’s en YouTube kanalen. Vol met roddels. En die worden veel bekeken.
Wat zijn roddels? Lees je ze ook in de krant? Waarom willen wij ze horen? Dat gaan we bekijken in deze les van Mediabegrip.
Woordenschat
We koppelen de lessen direct aan woordenschat; binnen de lessen zelf. Klassikaal én door middel van oefeningen die leerlingen zélf kunnen doen. Zoals woordspellen, online puzzels en quizzes.
Algoritme - Avatar - Bitcoin - Browser hijacking - Cheats -Cookie - Deepfake - Doxing - Fotobom - Grooming - JOMO - Lootbox - Meme - Morphing - Phubbing - Ransomware - Selfie - Sexting - Spam - TL:DR - Viral - Zwerfie