WEEK 37 | Mag je alles zomaar zeggen?
Groep 5 – 6
Over bekende Nederlanders wordt veel geroddeld. Over hun liefdesleven, slechte eigenschappen of carrière die niet lekker loopt. Er zijn aparte tijdschriften voor, televisieprogramma’s en YouTube kanalen. Vol met roddels. En die worden veel bekeken.
Wat zijn roddels? Lees je ze ook in de krant? Waarom willen wij ze horen? Dat gaan we bekijken in deze les van Mediabegrip.
Lesdoel
Leerling begrijpt het verschil tussen journalistiek en roddeljournalistiek
Interactieve presentatie
Onderwerp:
- Grenzen aangeven
- online dreigementen
Kernwoorden
Feit of mening
Leerdoel
Discussiëren over media
Woordenschat
- Roddelen: slechte dingen over iemand rondvertellen. Degene over wie je praat is er zelf nooit bij.
- Journalist: Een journalist doet onderzoek, schrijft een artikel, of maakt een verslag voor televisie, radio of internet en publiceert dit.
Download tekst
Wil je met de leerlingen de tekst van Melles Media samen lezen? Download de tekst en print deze uit. (Geschikt voor RALFI-lezen)
Voorbereiding
Neem de les door. Besteed aandacht aan de gebruikte werkvormen.
Download de tekst wanneer je deze wil printen om samen met de leerlingen te lezen.
Uitwerking per dia
- Dia 1 t/m 3: Introductie. Lees samen het verhaal van Melle en bespreek dit met elkaar.
- Dia 4: Opdracht: Vertel jij de waarheid door?
Ga met de kinderen in een kring zitten. een van de kinderen fluister je een zin in. Het kind fluistert de zin in het oor van het volgende kind. Zo gaat het de hele kring door. Het laatste kind zegt de zin hardop. Waarschijnlijk is de zin behoorlijk veranderd. Doe dit nog een aantal keer en begin steeds bij een ander kind.
Voorbeeldzinnen:
Bij de nieuwe bakker haal ik een half gesneden brood met zwarte pitjes.
De stokoude man miste zijn kleine hond die in januari was overleden.
De goochelaar met de hoge hoed veranderde de grijze duif in een geel met oranje parkietje.
- Dia 5: Nu in de media.
- Dia 6 & 7: Feiten & Meningen
- Dia 8: Wist je dat??
- Dia 9 & 10 Opdracht: Positief roddelen. Deze is goed in te zetten binnen de gouden weken om elkaar beter te leren kennen.
Benodigdheden
- de interactieve presentatie op deze pagina
- digibord met internetaansluiting
- print de tekst voor de leerlingen
Mediatheek
Wil je extra oefenen met feiten en meningen? Kijk dan op: https://www.begrijpend-lezen-oefenen.nl/ondersteunende-materialen/hulpkaarten/feit-en-mening
Gebruikte bronnen
https://www.begrijpend-lezen-oefenen.nl/ondersteunende-materialen/hulpkaarten/feit-en-mening
https://pixabay.com/
https://www.nu.nl/media/6221374/roxeanne-hazes-dient-klacht-in-tegen-story-bij-raad-voor-journalistiek.html
https://www.jufmelis.nl/extra/feiten-en-meningen
https://www.spelactief.nl/activiteiten/sport-spel/fluisterspel