Hoe nieuws-gierig ben jij?
Groep 7-8 | Klas 1-2
Jongeren tussen de 12 en 15 jaar gebruiken steeds vaker TikTok om iets uit te zoeken. Zo vertelt TikTok welke kleding je moet dragen en in welke hippe restaurantjes je lekker kunt lunchen. Het geeft antwoord op vragen die belangrijk zijn in jullie leven. En dat is prima.
Maar wanneer je social media als zoekmachine gebruikt bij gevoelige onderwerpen, kan dat onbetrouwbare informatie opleveren. Zoektermen op TikTok als Oekraïne of gas tekort leveren heel veel resultaten op. Informatie die vaak niet gecheckt is en daardoor niet betrouwbaar is.
Goed geïnformeerd zijn is belangrijk. Het helpt je de wereld te begrijpen en leert je kritisch te kijken. Het geeft je kennis zodat je je druk kan maken over onrecht of juist dingen kan relativeren.
Hoe vind je een weg door het woud van nieuws en informatie? Dat gaan we bekijken in deze les van Mediabegrip.
Lesdoel
Leerling begrijpt het verschil tussen verschillende nieuwsbronnen.
Interactieve presentatie
Onderwerp:
Nieuwsbronnen
Kernwoorden
- Bronnen checken
- Feit of mening
- Nieuwsgaring
Leerdoel
Informatievaardigheden
Woordenschat
- Satirisch programma: een programma waarin de spot wordt gedreven met andere mensen of onderwerpen belachelijk worden gemaakt.
- Onbetrouwbaar: je kunt niet zeker zijn dat het echt of waar is.
Download tekst
Wil je met de leerlingen de tekst van Melles Media samen lezen? Download dan hier de tekst en print deze uit. De tekst is geschikt voor RALFI-lezen.
Voorbereiding
Neem de les door. Besteed aandacht aan de gebruikte werkvormen. Download de tekst wanneer je deze wil printen om samen met de leerlingen te lezen.
Uitwerking per dia
- Sheet 1-3: Introductie van het onderwerp. Melles media: lees het verhaal voor of lees het verhaal samen met de leerlingen. De tekst is geschikt voor RALFI-lezen en is te printen middels de knop "print tekst".
- Sheet 4-6: Hoe volg jij het nieuws. Ga met de leerlingen in gesprek over verschillende nieuwsbronnen. Welke gebruiken zij? Wat zijn de verschillen?
- Sheet 7-10: Nu in de media. Nieuws via TikTok of het NOS-journaal. Wat zijn de verschillen? Is het erg wanneer je alleen nieuws volgt via social media?
- Sheet 11: Opdracht: Prinsjesdag.
- Zoek online een objectief en een subjectief bericht over Prinsjesdag.
- Waaraan kun je zien dat het objectief of subjectief is
- Sheet 12-14: Memes en reclames naar aanleiding van het nieuws. Weet jij welk bericht er bij de meme of reclame hoort? Opdracht: maak zelf zo'n meme of reclame.
Benodigdheden
- de interactieve presentatie op deze pagina
- digibord met internetaansluiting
- print de tekst voor de leerlingen
- evt. tekenspullen voor de opdracht
Mediatheek
Download hier gratis onze burgerschapsles rondom Prinsjesdag. Deze les sluit aan op de les Mediabegrip.
Gebruikte bronnen:
https://nos.nl/artikel/