De wereld verandert snel. Steeds meer dagelijkse dingen worden overgenomen door computers. Robots verslaan de mens. Ze zijn sneller, veiliger, slimmer en maken minder fouten. In fabrieken zie je al jaren dat steeds meer handelingen door robots worden overgenomen. Door kunstmatige intelligentie en blockchain gaat dat ook gelden voor het werk van managers, advocaten of trainers. Sommige mensen zeggen dat over twintig jaar de helft van de banen niet meer bestaat. Het is dus verstandig om niet alleen na te denken over welk werk je leuk vindt, maar ook welke baan de toekomst heeft. Zijn er ook dingen die robots niet kunnen overnemen? En welke beroepen bestaan er nog over twintig jaar? Daar gaan we over nadenken. Deze les richten we onze blik op de toekomst.
Lesdoel
De leerling maakt kennis met een veranderende wereld door robotisering en welke invloed dit op zijn/haar toekomst gaat hebben.


Uitwerking per dia
- sheet 1-3: Introductie van het onderwerp. Leerlingen denken na over mogelijke beroepen in de toekomst.
- sheet 4-15: Uitwerking van het thema en verwerking. Leerlingen maken kennis met vaardigheden die in de toekomst vervangen kunnen worden door robots en vaardigheden die altijd door mensen zullen worden uitgevoerd.
- sheet 16-17: Leerlingen denken na over hun eigen toekomst en welke beroepen er dan zullen zijn.
- sheet 18-19: Verdiepingsopdracht VO. Bekijk het filmpje over Robotisering bedreigt miljoenen banen. Pikt een robot jouw baan straks in? Praat er met de klas over door. Bijvoorbeeld over hoe robotisering de kloof tussen arm en rijk vergroot. Of welk gevoel leerlingen krijgen als ze nadenken over hun toekomst.
Benodigdheden
- Een Chromebook per leerling
- Pen en papier
Woordenschat
Kunstmatige Intelligentie (KI): Kunstmatige intelligentie (KI) of Artificiële intelligentie (AI) zijn apparaten die reageren op data of impulsen uit hun omgeving. Ze kunnen zelfstandig beslissingen nemen. De apparaten zijn zich echter niet bewust van de beslissingen die ze nemen. Ze volgen algoritmes (een soort voorspellers van wat er gaat gebeuren) en herkennen patronen. Door te leren van hun fouten , leveren ze een beter resultaat.
Blockchain: Blockchain is een nieuw soort database, waarin transacties opgeslagen kunnen worden. Dat kunnen allerlei soorten transacties zijn. In het ene geval gaat het om betalingen met een digitale munt, in het andere om belangrijke gegevens die twee partijen uitwisselen, zoals contracten, diploma's of eigendomsbewijzen.
Gebruikte bronnen
https://pixabay.com/
jeugdjournaal.nl
https://nos.nl/op3/artikel/2163824-wereldzonderwerk-dit-zijn-de-banen-van-de-toekomst
https://nos.nl/op3/artikel/2163626-wereldzonderwerk-zo-groot-is-de-kans-dat-een-robot-jouw-baan-inpikt