Het Noordhollands Dagblad besteedde aandacht aan een zelfdoding van een inwoner uit Hoorn. De beelden van het drama verschenen overal op social media. De redactie van de krant plaatste deze foto bij het artikel met als onderschrift: 'De Tuibrug waar het drama zich zondag voltrok. De redactie bezit de zelfdodingsfoto, maar heeft besloten die niet te publiceren.' Een redactie van een krant of het journaal krijgt elke dag te maken met schokkende beelden. Een nieuwsredactie denkt na over wat die naar buiten brengt. En hoe die dat doet. Soms besluit een redactie fotomateriaal niet te delen. Omdat het niet prettig is voor slachtoffers of nabestaanden. Of omdat het beeld de werkelijkheid kan verkleuren. Als je iets online zet, moet je goed nadenken over de gevolgen. Dat geldt niet alleen voor journalisten. Onder jongeren worden veel filmpjes gedeeld met schokkende beelden. Heb je misschien zelf weleens iets doorgestuurd of gepost waar je eigenlijk geen goed gevoel over hebt? Deze week kijken we naar de keuzes die anderen maken om beelden wel of niet te tonen. En welke mogelijkheden jij zelf hebt om een goede keuze daarin te maken.
Lesdoel
De leerling ervaart de gevolgen van het verspreiden van shockerend beeldmateriaal en hoe hij/zij hier zelf verantwoordelijkheid in kan nemen.
Uitwerking per dia
- sheet 1-3: Introductie van het onderwerp. Leerlingen verplaatsen zich in een herkenbare situatie waar het delen van beelden centraal staat.
- sheet 4-10: Uitwerking van het thema en verwerking. Leerlingen maken kennis besluiten die genomen worden over het delen van shockerend beeldmateriaal. En leren hoe zij zelf hierin een verantwoordelijkheid kunnen nemen.
- sheet 11: Leerlingen kijken terug op de casus en bedenken een manier waarop zij iets kunnen delen op social media zonder anderen hierin te kwetsen of te shockeren.
Benodigdheden
Geen
Woordenschat
Beeldtaal: Bij beeldtaal geef je via beeld een boodschap aan iemand anders. Dat kan een plaatje, een icoon, een foto of een film zijn.
Doelgroep: Een doelgroep is een afgebakende groep mensen of organisaties waar een boodschap, product, campagne of bedrijf zich op richt.
Gebruikte bronnen
https://pixabay.com/
jeugdjournaal.nl
https://www.noordhollandsdagblad.nl/
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4950671/whatsapp-groep-pubers-school-undercover-racisme-porno-kinderen
https://www.internetmatters.org/nl/issues/inappropriate-content/deal-with-it/#dealing_with_adult_content
https://www.trouw.nl/cultuur-media/hoe-het-jeugdjournaal-de-oorlog-in-beeld-brengt-voor-kinderen~bc858d4c/?utm_campaign=shared_earned&utm_medium=social&utm_source=email