Alle mensen maken fouten. Vaak worden fouten onderling opgelost of er worden excuses aangeboden. Daarmee is de kous af. Maar als jouw fout op internet terecht komt en als de hele wereld naar jou wijst en een oordeel over je heeft, maakt dat je kwetsbaar. Dat heet aan de schandpaal nagelen: het openbaar maken van andermans fouten.
Op social media gebeurt dat vaak. En niet alleen bij fouten, maar ook bij meningsverschillen. Soms zijn mensen het niet met elkaar eens. Op social media lijkt dan een gewoon gesprek niet mogelijk, zoals we dat in de klas of thuis wel kunnen voeren. Hoe werkt dat? Wat zijn de gevolgen en hoe kun jij er iets tegen doen? Daar gaan we het deze les over hebben.
Lesdoel
De leerling ontdekt gevoelens die ontstaan door online reacties te sturen en te ontvangen.
Uitwerking per dia
- sheet 1-3: Introductie van het onderwerp. We zien iemand iets negatiefs doen op internet. Welk gevoel roept dit op?
- sheet 4-8: Uitwerking van het thema en verwerking. Leerlingen leren wat doxing is en wat de gevolgen kunnen zijn. Beseffen zij zelf wat de gevolgen kunnen zijn van negatieve reacties die ze versturen. Of ontvangen? Ook ontvangen zij tips hoe ze online op een positieve manier kunnen reageren.
- sheet 9: Hier kunnen leerlingen zelfstandig een spel spelen.
Benodigdheden
Een Chromebook per leerling.
Woordenschat
Is de kous af: Alles is gezegd of gedaan.
Intimideren: Iemands gedrag beïnvloeden door angst aan te jagen.
Gebruikte bronnen
https://pixabay.com/
twitter.com
https://www.nu.nl/tech/6190123/adres-marcel-van-roosmalen-online-gezet-nieuwe-wet-gaat-dat-strafbaar-maken.html
https://www.linda.nl/nieuws/kamer-van-koophandel-datalek-priveadressen-kamerleden/
https://www.ad.nl/politiek/grapperhaus-wil-doxing-strafbaar-stellen-maximaal-jaar-cel-voor-intimidatie-door-delen-privegegevens~a22afd56/
https://www.youtube.com/watch?v=T4bssjgRyQk (Jeugdjournaal.nl)
https://www.hoezomediawijs.nl/whatsapp/
https://beinternetawesome.withgoogle.com/nl_be/interland/het-koninkrijk-der-vriendelijkheid