We maken allemaal weleens fouten. Vaak lukt het om sorry te zeggen en dan is het vaak weer goed. Maar op internet is dat lastig. Als je een fout maakt of ergens iets van vindt, zien heel veel mensen dat. En hebben heel veel mensen een mening over jou. En dat is niet altijd een leuke mening. Hoe vind je het zelf om berichten te krijgen? Wat voel je bij het ontvangen van berichten? En hoe kun je ervoor zorgen dat anderen jou aardige berichten sturen? Daar gaan deze les over nadenken.
Lesdoel
De leerling ontdekt gevoelens die ontstaan door online reacties te sturen en te ontvangen.
Uitwerking per dia
- sheet 1-3: Introductie van het onderwerp berichten versturen en ontvangen.
- sheet 4-8: Uitwerking van het thema en verwerking. Leerlingen leren na te denken over welke gevoelens er zijn en waar je dat voelt. Wat voel je als je een vervelend bericht krijgt? En hoe zorg je dat anderen zich niet vervelend voelen door jouw berichten?
- sheet 9: Hier kunnen leerlingen zelfstandig een spel spelen.
Benodigdheden
- Een Chromebook per leerling.
Woordenschat
Bedreigen: Bedreigen betekent dat je iemand bang maakt door iets te doen of te zeggen.
Blokkeren: Door iemand te blokkeren zorg je dat iemand er niet meer door kan. Online betekent dit dat je er voor zorgt dat iemand niet meer mee kan doen.
Rapporteren: Rapporteren betekent dat je een melding van iets maakt. Vaak is dat iets dat je niet leuk vindt. Iemand gedraagt zich bijvoorbeeld vervelend of is aan het pesten.
Gebruikte bronnen
https://pixabay.com/
twitter.com
https://www.nu.nl/tech/6190123/adres-marcel-van-roosmalen-online-gezet-nieuwe-wet-gaat-dat-strafbaar-maken.html
https://www.linda.nl/nieuws/kamer-van-koophandel-datalek-priveadressen-kamerleden/
https://www.ad.nl/politiek/grapperhaus-wil-doxing-strafbaar-stellen-maximaal-jaar-cel-voor-intimidatie-door-delen-privegegevens~a22afd56/
https://www.youtube.com/watch?v=T4bssjgRyQk (Jeugdjournaal.nl)
https://www.hoezomediawijs.nl/whatsapp/
https://beinternetawesome.withgoogle.com/nl_be/interland/het-koninkrijk-der-vriendelijkheid