De komst van ChatGPT is bij Google ingeslagen als een bom!
Van nu.nl:
ChatGPT is een chatbot. Het programma werkt op basis van kunstmatige intelligentie (AI). De software kan vragen beantwoorden, maar ook opdrachten uitvoeren. De testversie werkt al zo goed, dat er al heel veel mensen gebruik van hebben gemaakt.
Dat is ook bij Google niet onopgemerkt gebleven. Het heeft zelfs tot een 'code rood-situatie' geleid, schrijft de Amerikaanse zakenkrant op basis van bronnen.
Lesdoel
Vanuit de leerlijnen SLO:
Praktische ICT-vaardigheden:
- bespreken van de aanwezigheid en de betekenis van digitale technologie in leefomgeving, school en wereld
- beseffen dat digitale technologie veel voor mens en maatschappij kan betekenen, maar ook gevaren in zich heeft
Digitale informatievaardigheden:
- beoordelen of de gevonden informatie bruikbaar en representatief is
- formuleren van een informatievraag vanuit een informatiebehoefte
Download PowerPoint
De les staat op deze pagina als online presentatie, maar wil jij liever een PowerPoint? Dat kan. Download de PowerPoint en pas deze naar eigen wens aan.
Download tekst
Wil je met de leerlingen de tekst van Melles Media samen lezen? Download dan hier de tekst en print deze uit. De tekst is geschikt voor RALFI-lezen.
Online presentatie
Uitwerking per dia
Titelpagina. Open AI Chatbot: Goed, Praktisch of Tegenvaller? De les gaat over de nieuwe techniek ChatGPT. Een geautomatiseerde zoekmachine die hele teksten voor je kan schrijven. Hebben de leerlingen er al van gehoord? Wat weten ze er van?
Melles Media. Lees samen het verhaal van Melle. Bespreek het verhaal met de leerlingen. Deze week is het verhaal geschreven door ChatGPT. Wat valt ze op aan de manier van schrijven en inhoud? Het verhaal schetst een heel positief verhaal over de tool. Zijn de leerlingen het daar mee eens? En jij, als leerkracht?
Nu in de media. Lees de tekst op de dia en eventueel het artikel via de link. Google maakt zich zorgen over deze nieuwe techniek, omdat het de manier van informatie zoeken veranderd. Dat is uiteraard het belangrijkste product van Google. ChatGPT haalt zijn informatie uit een grote database
Wat is ChatGPT en hoe werkt het? Volgens het Jeugdjournaal: "ChatGPT is een computerprogramma dat teksten kan schrijven. Je kunt de app opdrachten geven.
Bijvoorbeeld: 'Schrijf een artikel over hamsters’. Je krijgt dan dus een artikel over hamsters terug. Deze teksten zijn zo enorm goed dat het lijkt alsof een mens ze heeft geschreven." Anders gezegd: "ChatGPT is een ‘chatbot’, een computerprogramma of robot (zonder robotlichaam) waar u gesprekken mee kunt voeren. Het programma komt heel menselijk over en kan vragen beantwoorden, op een snellere manier dan u zou kunnen doen via Google. Dit soort programma’s noemt men AI: artificial intelligence, ofwel kunstmatige intelligentie in het Nederlands. Er zijn ook andere AI die geheel zelfstandig kunst kunnen maken, op basis van menselijke instructies. De chatbot ChatGPT is gemaakt door OpenAI, een bedrijf dat zich bezighoudt met kunstmatige intelligentie. (Bron: plusonline.nl)"
Het programma heeft voordelen. Zo kun jij als leerkracht bijvoorbeeld ChatGPT inzetten om oefeningen en verhalen over een bepaald onderwerp te genereren. Je leerlingen kunnen dit uiteraard ook... Zijn jouw lessen daarop berekend? Er zijn nog een aantal nadelen. Zo is de gegenereerde informatie in ongeveer 5% van de gevallen niet correct. Als je dan niet over de juiste kennis bezit, kun je hier aardig de fout in gaan. Misschien wel een leuke opdracht? Check de Chatbot... Een ander nadeel is dat het zijn informatie haalt uit een database die is bijgewerkt tot 2021. Daarna weet ChatGPT het niet meer... En misschien wel de belangrijkste: het is een robot en heeft dus geen empathisch vermogen, fatsoen en/of normen en waarden. Ze geven het zelf als volgt weer:
Laten we het eens proberen. Maak zelf een account aan via openai.com en probeer het zelf uit. Bedenk samen met de groep een aantal vragen om aan het programma te stellen. Varieer daarin, laat vragen beantwoorden als "schrijf een gedicht over de Tweede Wereldoorlog" en "wat vind je van paarden?". Bespreek de antwoorden die door het programma worden gegeven. Bespreek de vragen op de presentatie.
De Opdracht. De leerlingen gaan in tweetallen een tekst schrijven. Enkelen zullen dit misschien door ChatGPT laten doen... Daarom ook de aanvulling om een pitch over hun tekst te maken.
Onderdeel Burgerschap. Iedere week een opdracht om te werken aan de doelen van Burgerschap! De opdracht sluit aan bij de les van Mediabegrip.
Opdracht.
Kunstmatige intelligentie gaat een steeds grotere rol spelen in onze maatschappij.
Bediscussieer de volgende stelling:
“Robots gaan ons hele leven bepalen”
Bespreek dit samen (en maak misschien je eigen Herinneringen aan Holland gedicht…).
Benodigdheden
- De interactieve presentatie op deze pagina of de PowerPoint
- Digibord met internetaansluiting
- Print de tekst voor de leerlingen
- Materiaal om de opdracht uit te voeren
Woordenschat
- tool: Engels voor "gereedschap". Online programma's worden ook wel tools genoemd, omdat zij het digitale gereedschap zijn om iets te maken.
- chatbot: een geautomatiseerde gesprekspartner (bron: Wikipedia).
- inslaan als een bom: het is groot nieuws waar je van schrikt.
- code rood-situatie: men maakt zich ernstig zorgen.