Kinderen bedenken eigen kruispunt. “Voelt een stuk veiliger”
Kinderen in Zwolle hebben een eigen kruispunt bedacht. Drie kruisingen daar liggen nu vol met fel gekleurde symbolen, nieuwe verkeersborden en tekeningen van dieren. Het moet zo veiliger voor kinderen zijn om de weg over te steken onderweg naar school. Het ziet er vrolijk uit, maar is het ook echt veiliger?
Online lijkt de wereld er ook altijd heel vrolijk uit te zien, maar is het ook allemaal zo vrolijk?
Lesdoel
Veilig en bewust online communiceren: Beseffen van het belang van veilig gedrag bij deelnemen aan sociale media
Aanwezigheid en invloed van media in je eigen leven: ervaren van de rol van digitale media in het eigen leven (bijv. voor leren, communicatie en vermaak)

Download PowerPoint
De les staat hieronder als online presentatie. Of download de PowerPoint en pas deze naar wens aan.
Download tekst
Samen met je leerlingen de tekst lezen? Download de tekst en print die uit. (Geschikt voor RALFI-lezen)

Online presentatie
Uitwerking per dia
Melles Media. Lees samen het verhaal van Melle. Hebben leerlingen hier al iets over gehoord in de media?
Nu in de media: Kinderen bedenken eigen kruispunt.
Online lijkt de wereld er ook altijd heel vrolijk uit te zien, maar is het ook allemaal zo vrolijk?
Ga in gesprek met elkaar: Kinderen in Zwolle bedachten een kleurrijk kruispunt om het kruispunt verkeersveiliger te maken. Hoe zit het met jouw online verkeer?
Vraagstuk 1: Waar kom jij online verkeer tegen?
Vraagstuk 2: Welke ervaringen heb jij online? Ben je weleens iets tegengekomen wat niet zo leuk was?
Opdracht: Klasafspraken veilig WhatsAppverkeer
Met de klas gaan jullie eigen afspraken maken over hoe jullie met elkaar omgaan op WhatsApp. Wat wil je wel en niet lezen? Hoeveel berichten mag je sturen of hoe reageer je als iemand iets onhandigs heeft gedaan of zelfs als iemand iets onaardigs over een ander zegt?
Maak ook afspraken over wat voor grappen er wel of niet gemaakt mogen worden. Wat jij een grapje vindt, vindt iemand anders misschien helemaal niet zo lollig.
Opdracht 1 (5 minuten): Omgang in WhatsApp-groep van jouw klas
- Ga in 4-tallen zitten. In het midden van de tafelgroep ligt een A3-vel met in het midden een langwerpig vak. Daaromheen liggen 4 vakken. Iedereen krijgt 1 vak.
- Bedenk voor jezelf wat jij belangrijk vindt in de WhatsApp-groep van jouw klas. Denk daarbij aan de volgende vragen:
- Waar wil je dat de WhatsApp-groep voor wordt gebruikt
- Wanneer wil je dat er berichten gestuurd worden?
- Hoe wil je dat er binnen de groep met elkaar gepraat wordt?
Opdracht 2 (10 minuten): Omgang in WhatsApp-groep van jouw klas
Vertel om de beurt wat jij in jouw vak hebt opgeschreven. Bespreek klassikaal welke dingen overeenkomen en welke dingen jullie het belangrijkst vinden.
Schrijf 3 positief geformuleerde regels in het midden. Het moeten 3 regels zijn waar jullie allemaal achter staan en waarvan jullie kunnen uitleggen waarom jullie voor deze regels hebben gekozen.
Opdracht 3: Omgang in WhatsApp-groep van jouw klas
- Geef iedereen in jullie groep een cijfer van 1 t/m 4. Ieder cijfer mag maar 1 keer gebruikt worden.
- De leerkracht noemt een cijfer van 1 t/m 4. Iedereen met hetzelfde nummer gaat staan. Om de beurt vertelt diegene namens de groep welke 3 regels zij geformuleerd hebben.
- Met de klas maken jullie een samenvatting van die regels. Deze worden op een poster gezet en opgehangen in het lokaal.
Bonus: Be Internet Legends
In deze opdracht spelen we een game over internetveiligheid op
https://beinternetlegends.withgoogle.com/nl_be/interland.
We starten samen met het Koninkrijk der vriendelijkheid. Heb je dit level uitgespeeld, dan mag je hierna zelf bepalen in welke volgorde je de ander 3 werelden wilt veroveren.
Onderdeel Burgerschap.
In veel games kun je online met andere mensen van over de hele wereld gamen. Iedereen is hier fanatiek en wil winnen. Dit leidt vaak tot onaardig gedrag wanneer iemand verliest.
Hoe reageer jij tijdens het gamen? Ben je heel fanatiek en word je boos of gefrustreerd als je verliest? Hoe ga jij hiermee om?
Heeft iemand leuke ervaringen met het omgaan met verlies tijdens een online game?
Benodigdheden
- De interactieve presentatie op deze pagina of de PowerPoint
- Digibord met internetaansluiting
- Print de tekst voor de leerlingen
- Materiaal om de opdracht uit te voeren
Woordenschat
- Kruispunt: Een kruispunt is een knooppunt van wegen, waarbij uitwisseling tussen de wegen onderling mogelijk is. Kruispunten zijn gelijkvloers. (In de wiskunde kan een kruispunt ook een snijpunt zijn.)
- Symbolen: Een symbool is een vorm die ergens voor staat. Een uil staat bijvoorbeeld voor wijsheid. Een uilskuiken staat voor domheid (omdat een kuiken van een uil nog jong is, weet het nog niet zoveel).Letters zijn in feite ook symbolen. Ze staan voor een klank of een leesteken (zoals het vraagteken ?).
Verder heb je bij de godsdiensten een aantal vaste symbolen zoals het kruis bij de Christenen, de halve maan bij moslims enzovoort.
Ook in de wetenschap worden symbolen gebruikt om eenheden aan te geven. Bijvoorbeeld de ohm (Ω) voor de hoeveelheid weerstand.
Gebruikte bronnen
Bron: Jeugdjournaal, 28-09-2023