"Je leert op geen enkele manier goed lezen als je toewerkt naar de eindtoets.''
Nederlandse kinderen lezen niet graag. Qua leesplezier bungelen onze 10-jarigen ergens onderaan de internationale ranglijst en hun leesvaardigheid zit inmiddels onder het westerse gemiddelde.
Hoe zit dat met jou? Haal jij plezier uit lezen? Heb jij jezelf de laatste tijd nog in een boek kunnen verliezen?
Lesdoel
Vanuit de Aanbodsdoelen SLO:
Kennis hebben van de invloed van media op de werkelijkheid.
- ervaren wat de invloed is van mediaboodschappen op de mening van mensen
Reflectie op het 'eigen' mediagebruik.
- aangeven van de relatie tussen mediagebruik en bijvoorbeeld tijd voor andere hobby's, tijd voor school, kennis van nieuws, etc.
Download PowerPoint
De les staat hieronder als online presentatie. Of download de PowerPoint en pas deze naar wens aan.
Download tekst
Samen met je leerlingen de tekst lezen? Download de tekst en print die uit. (Geschikt voor RALFI-lezen)
Online presentatie
Uitwerking per dia
Titelpagina. Wordt lezen door scholen stukgemaakt?!
Melles Media. Lees samen het verhaal van Melle. Hebben leerlingen hier al iets over gehoord in de media?
Nu in de media: Helpt onze toetscultuur het leesplezier om zeep?
Lezen leerlingen inderdaad niet graag? Of is dit alleen bij het 'Begrijpend lezen' een issue?
Ga in gesprek met elkaar.
Hoe zit dat met jou? Haal jij plezier uit lezen? Heb jij jezelf de laatste tijd nog in een boek kunnen verliezen?
Nederlandse kinderen lezen steeds minder boeken. Komen kinderen nog wel genoeg in aanraking met boeken? Wordt er op scholen voldoende aandacht besteed aan hoe leuk lezen is?
Vraagstuk 1: Op welke manier kunnen scholen zorgen dat er meer leesplezier komt?
Vraagstuk 2: Is het lezen van een online tekst leuker dan een boek lezen?
Slide 5: Maak een presentatie
In deze opdracht ga jij anderen inspireren tot het lezen van jouw favoriete boek.
Wat lees jij en waarom is dit zo geweldig om te lezen?
Je leert om een via een presentatie anderen te overtuigen van iets wat jij geweldig vindt.
Stap 1: Kies jouw favoriete boek
- Bedenk welk boek jij graag leest.
- Schrijf een kort verslag over het boek, vermeld daarin:
- waarover gaat het boek gaat
- de hoofdrolspelers;
- kernwoorden over het boek;
- het genre;
- wat jij nog meer belangrijk vindt om inzicht te geven in het verhaal....
Stap 2: Mindmap
Je gaat een ander overtuigen om dit boek ook te gaan lezen. Verwerk in een mindmap wat jou aanspreekt in het boek, bijvoorbeeld:
- Is het spannend?
- Leef je enorm mee?
- Is de fantasiewereld iets waarin jij jezelf verliest, waar jij graag zou willen rondlopen?
- Is het grappig of juist heel leerzaam?
- Andere redenen waarom jij dit boek zo geweldig vindt...
Stap 3: Maak een overtuigende presentatie
Maak een presentatie om anderen te overtuigen waarom ze dit boek moeten lezen.
- Gebruik bijvoorbeeld PowerPoint, Prezi of Google Slides voor het maken van jouw presentatie.
- Maak een presentatie van minimaal 6 slides of pagina’s
- Vertel kort waarover het boek (of de serie boeken) gaat en geef inzicht in het verhaal. Verklap het einde niet!
- Laat weten waarom jij dit boek zo leuk vindt en waarom een ander dit ook moet gaan lezen. Overtuig de lezer!
Stap 4: Presenteer!
Presenteer jouw favoriete boek door deze te delen met je leerkracht of presenteer deze klassikaal aan de gehele klas. Lukt het jou om anderen te overtuigen om jouw favoriete boek te lezen?
Onderdeel Burgerschap.
Op woensdag 4 oktober start de Kinderboekenweek. Dit jaar is het thema 'Bij mij thuis'.
Thuis betekent voor iedereen iets anders en thuis bestaat in veel verschillende vormen. Deze diversiteit wordt dit jaar gevierd en wordt er gekeken naar verschillen en gelijkenissen.
Hoe kan dat beter dan met boeken? Want ook in boeken komen allerlei thuissituaties aan bod en daardoor stimuleren deze verhalen om het gesprek aan te gaan.
Klassikale discussie:
Lees jij weleens iets over thuissituaties in verre landen?
Hoe ziet hun thuis er anders uit dan jouw thuis? En wat is juist hetzelfde? Welke verschillen in thuis zitten er in jouw klas? Wat is jouw thuis eigenlijk? Is dat je huis of kan dat ook iets zijn waar jij je heel erg thuis voelt, bijvoorbeeld op de sportclub?
Benodigdheden
- De interactieve presentatie op deze pagina of de PowerPoint
- Digibord met internetaansluiting
- Print de tekst voor de leerlingen
- Materiaal om de opdracht uit te voeren
Woordenschat
- Leesvaardigheid: Bij leesvaardigheid gaat het om hoe goed de lezer de boodschap van de schrijver begrijpt. Het gaat om het niveau van de leestechniek (dus het lezen van losse woorden en teksten) en van het leesbegrip.
- Diversiteit: Diversiteit gaat over de soorten verschillen tussen mensen. Over de zichtbare (huidskleur, man/vrouw, leeftijd) en de onzichtbare (religie, cultuur, karakter, politiek, etc.) maar ook over verschil in karakters, opleiding, beroep. etc. Kortom, diversiteit gaat over alle verschillen tussen mensen.
- Thuis: Thuis is de benaming voor de plek (het huis of land) waar iemand woont. Maar het kan ook iets anders betekenen. Zoals bij 'hij is goed thuis in de geschiedenis'. Dan wil het zeggen dat hij goed op de hoogte is.
Gebruikte bronnen
Bron: KRO-NCRV, 17-09-2023
https://pointer.kro-ncrv.nl/helpt-onze-toetscultuur-het-leesplezier-om-zeep