• Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Lesinhoud
  • Kosten
  • Over ons
  • Contact

Mediabegrip

Header Rechts

  • Home
  • Lesinhoud
  • Kosten
  • Over ons
  • Contact

Week 2 | Een goed begin | Groep 7/8 – Klas 1/2

9 januari 2023

Gelukkig nieuwjaar! Het jaar is nog maar net begonnen en de start was voor het bedrijf Meta niet zo goed. Het moederbedrijf van Facebook en Instagram kreeg van DPC (de belangrijkste privacy autoriteit) een boete van 390 miljoen Euro opgelegd. Facebook kreeg een boet e van 210 miljoen, Instagram moet 180 miljoen Euro gaan betalen. De bedrijven krijgen deze boete voor het schenden van de privacy van de gebruikers. Het was niet duidelijk genoeg wat er met de data van gebruikers gedaan werd.

Weet jij wat een app allemaal over je weet en verzamelt? Hoe kun jij zelf je privacy-instellingen aanpassen?
Daarover gaat deze les van Mediabegrip.

Lesdoel

Doelen Computational thinking (SLO-Leerlijn):

  • verzamelen van gegevens
  • genereren van een gegevensverzameling
  • omzetten van een concreet probleem in een passende visuele weergave (bijv. stappenschema)

De leerling verzamelt informatie en geeft deze weer in een gegevensverzameling en een stappenplan.

Download PowerPoint

De les staat op deze pagina als online presentatie, maar wil jij liever een PowerPoint? Dat kan. Download de PowerPoint en pas deze naar eigen wens aan.

Download als PowerPoint

Download tekst

Wil je met de leerlingen de tekst van Melles Media samen lezen? Download dan hier de tekst en print deze uit. De tekst is geschikt voor RALFI-lezen.

Download de tekst

Online presentatie

Uitwerking per dia

Titelpagina. Een goed begin. Dit is de eerste les van het jaar 2023. De titel slaat op het maken van een goede start in het nieuwe jaar. Waarbij het aanpassen van privacy-instellingen een goed voornemen kan zijn.

Melles Media. Lees samen het verhaal van Melle. Bespreek het verhaal met de leerlingen.

Nu in de media. Lees de tekst op de dia en eventueel het hele artikel via de link. Niet echt een goed begin voor Meta. Zeker omdat de derde zaak (WhatsApp) nog loopt. Weten de leerlingen dat deze 3 apps van hetzelfde bedrijf zijn? Weten ze ongeveer wat er online met hun data gebeurd? We gaan het verder uitzoeken.

Weet jij wat apps van jou weten? De leerlingen onderzoeken zelf wat apps van ze weten.

Bekijk de website: www.vpngids.nl/privacy/social-media/.  Kies 3 van de daar genoemde apps en vergelijk ze met elkaar.
Welke overeenkomsten en verschillen tussen de apps kun jij vinden? Noteer deze in een gegevensverzameling.

Gebruik hiervoor het werkblad Gegevensverzameling (te downloaden bij de mediatheek).

De Opdracht.

Jij hebt zelf invloed op wat je deelt met apps en andere gebruikers. Dit doe je door de privacy-instellingen goed in te stellen. We gaan dit jaar goed beginnen door onze privacy-instellingen te checken en anderen uit te leggen hoe dat moet.

De opdracht luidt:

“Zoek voor jouw favoriete Social Media platform uit hoe je de privacy-instellingen aan kunt passen. Maak hiervan een stappenplan om aan anderen uit te leggen hoe ze dit kunnen doen.”

Gebruik hiervoor het werkblad Stappenplan(te downloaden bij de mediatheek).

Geef hiervoor eventueel als tip de volgende websites:

  • Privacy op TikTok
  • Privacy op Instagram
  • Consumentenbond (privacy op Snapchat/Facebook/Google/Instagraam/Mastodon/WhatsApp)

Bonus: Bekijk jouw eigen instellingen en pas deze direct naar wens aan.

Onderdeel Burgerschap. Iedere week een opdracht om te werken aan de doelen van Burgerschap! De opdracht sluit aan bij de les van Mediabegrip.

Opdracht.

Kan het ook anders? Ja, het kan ook anders. Je kunt namelijk online zijn en zoekopdrachten doen zonder dat je gevolgd wordt.

Kijk maar eens op www.vpngids.nl/privacy/anoniem-browsen/.

Cookies op internet en de algoritmes hebben namelijk gevolgen. Bekijk de video’s en bespreek daarna de stelling:

“Social Media platforms zouden niet met een algoritme mogen bepalen wat ik te zien krijg.”

Eventueel kun je ook deze onderstaande video's gebruiken. Kies zelf welke het beste bij jouw groep past.

Algoritme (Clipphanger) 

EenVandaag: De Voorspelbare Mens (Algoritme)

Onze Tip om voor jouw als leerkracht/docent te bekijken:

De Fabeltjesfuik - Zondag met Lubach

 

Benodigdheden

  • De interactieve presentatie op deze pagina of de PowerPoint
  • Digibord met internetaansluiting
  • Print de tekst voor de leerlingen
  • Print de werkbladen
  • Materiaal om de opdracht uit te voeren

Woordenschat

  • Siri: de digitale assistent van Apple.
  • autoriteit: instelling of persoon met gezag op bepaald gebied.
  • gegevensverzameling: visuele weergave van verzamelde gegevens.
  • anoniem browsen: op internet rondkijken zonder dat andere apps jouw online gedrag volgen.

 

 

 

 

 

Gebruikte bronnen

www.nu.nl/tech/6245660/facebook-en-instagram-krijgen-miljoenenboete-voor-schenden-privacy-gebruikers.html

www.consumentenbond.nl/internet-privacy

www.vpngids.nl/privacy/

www.vpngids.nl/privacy/social-media/privacyinstellingen-aanpassen-instagram/

privacycenter.instagram.com

Instagram Helpcentrum

Fixjeprivacy.nl

Deze 7 privacy instellingen moet je direct aanpassen (Android World)

 

 

Mediatheek: Downloads

Download hier de werkbladen voor de leerlingen.

 

 

Download het werkblad Gegevensverzameling
Download het werkblad Stappenplan
« Week 51 | 2022 MediaWrapped| (V)SO
Week 2 | Een goed begin | Groep 5/6 »

onderwerp:

  • Persoonsgegevens beschermen

kernwoord:

  • Privacy
  • Social Media

Leerdoel:

  • Computational thinking
  • Media doorgronden

Niveau:

  • Groep 7/8
  • Klas 1/2
Naar overzicht

Mediabegrip is een dienst van Stichting Onderwijsdata. Wij willen beter onderwijs mogelijk maken door intuïtieve technologieën en methodieken te ontwikkelen die toegankelijk zijn voor leerkrachten en leerlingen, waardoor iedereen het beste uit zichzelf haalt.

Snel naar:

  • Home
  • Lesinhoud
  • Kosten
  • Over ons
  • Contact

Contact opnemen:

 

Kamer van Koophandel:  60419733

BTW nummer: NL853903049B01

Postadres:

Perenmarkt 6
1681 PG Zwaagdijk-Oost

 

© Copyright 2021 - 2023 Mediabegrip · All rights reserved

Licentie aanvragen