Aanstaande vrijdag 9 december is het Paarse Vrijdag. In tegenstelling tot Black Friday is er hier geen commerciële insteek.
Paarse Vrijdag staat voor gelijkheid. Beter gezegd: Gelijkwaardigheid.
Van paarsevrijdag.nl: “Door heel het land wordt op 9 december Paarse Vrijdag gevierd: De dag waarop scholen laten zien dat iedereen zichzelf mag zijn en dat niemand gepest of uitgesloten mag worden om wie die is. Steeds meer leerkrachten op het PO vieren Paarse Vrijdag. Doe jij ook mee?”
In deze les van Mediabegrip besteden we hier aandacht aan.
Lesdoel
Leerling leert over de achtergronden van Paarse Vrijdag en het belang van jezelf (kunnen en mogen) zijn.
Download PowerPoint
Deze week besloten wij om geen digitale presentatie aan de les toe te voegen. Gezien het onderwerp van de les willen we je echt de kans geven om deze les te personaliseren. Download de PowerPoint en pas deze naar eigen wens aan.
Download tekst
Wil je met de leerlingen de tekst van Melles Media samen lezen? Download dan hier de tekst en print deze uit. De tekst is geschikt voor RALFI-lezen.
Uitwerking per dia
Dia 1 - Titelpagina. Black friday is voorbij, we gaan direct door met Paarse Vrijdag. Wat weten de leerlingen hier al van?
Dia 2 - Melles Media. Lees samen het verhaal van Melle. Bespreek het verhaal met de leerlingen.
Dia 3 - Nu in de media: De tekst op de dia komt van de pagina Basisonderwijs op paarsevrijdag.nl. Paarse vrijdag gaat in het bijzonder over gender en sekse diversiteit.
Dia 4 t/m 6 - Het belang van Paarse Vrijdag. In deze context willen we graag wijzen op het belang van jezelf kennen en mogen zijn. Zelfacceptatie en zelfvertrouwen zijn belangrijke zaken als het gaat om mediawijsheid. Maar ook respect naar de ander toe is hierin belangrijk. Het heeft invloed op hoe jij je online gedraagt. Niet alleen in berichten en reacties die jij plaatst online, maar ook in wat jij ziet. Jezelf goed kennen en accepteren is essentieel.
Dia 7 - Laat op jouw school zien dat iedereen welkom is. Dat iedereen erbij hoort. Hoe ga je dat doen? Dat is aan jullie, zodat je het op een manier kunt doen die bij jullie past! Inspiratie nodig?
Kijk maar eens naar de video’s van het Jeugdjournaal van vorig jaar. Beide video's zijn interessant om te bekijken. Op paarsevrijdag.nl/2022 kun je nog meer video's vinden van leraren in het basisonderwijs die vertellen over het belang van Paarse Vrijdag en hoe zij daar invulling aan hebben gegeven. Op www.gsanetwerk.nl/paarsevrijdag kun je terecht voor meer tips, posters en ideeën.
Dia 8 - De opdracht:
Bedenk hoe jullie in de klas of op jullie school aandacht gaan besteden aan Paarse Vrijdag. Maak afspraken, bedenk activiteiten en ga deze ook echt doen!
Hulp nodig? Kijk eens op de website paarsevrijdag.nl
Voor video’s en films bij dit onderwerp: filmeducatie.nl
Doe je deze les op Paarse Vrijdag zelf? Doe dan onze bonusopdracht (die mag je natuurlijk sowieso gebruiken!).
Dia 9 - Maak een pecha kucha met als onderwerp: “Dit ben ik!”
Laat zien wie jij bent, welke dingen er echt bij jou horen en presenteer jezelf aan de groep.
Een Pecha Kucha is een presentatie die bestaat uit 20 slides. Voor iedere slide heb je 20 seconden de tijd om te presenteren, dus je verhaal duurt in totaal 6 minuten en 40 seconden. Hoe maak je een pecha kucha?
(Bron: https://maken.wikiwijs.nl/)
Heb je een grote groep en wil je korter? Maak dan een pecha kucha van 10 x 10 (10 dia's van 10 seconden) of gebruik een (zelfbedachte) andere werkvorm. Bijvoorbeeld: laat de leerlingen een reclameposter van zichzelf maken en stel deze tentoon in de klas. Laat de leerlingen hun poster in 1 minuut presenteren en bespreek dit samen.
Dia 10 t/m 12 - Onderdeel burgerschap.
Tijdens het WK voetbal in Qatar is er al veel gesproken over de OneLove-aanvoerdersband en gelijke rechten. Niet in alle culturen wordt de LHBTIQ+ gemeenschap geaccepteerd. Moeten we dat accepteren als cultuurverschil (respect voor andere opvattingen)? Of speelt hier iets anders mee?
Kijk bijvoorbeeld eens naar de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. In deze verklaring staan de rechten die ieder mens op aarde bezit, bijvoorbeeld het recht om te trouwen met wie je wilt. Deze verklaring is ook ondertekend door Qatar. Wat weegt zwaarder? Deze verklaring of de cultuur/het geloof?
Bespreek daarna de stelling op de volgende dia. Stelling:
Wij moeten het respecteren dat in Qatar andere regels gelden, dat is immers hun cultuur.
Benodigdheden
- De interactieve presentatie op deze pagina of de PowerPoint
- Digibord met internetaansluiting
- Print de tekst voor de leerlingen
- Materiaal om de opdracht uit te voeren
Woordenschat
- universeel
alles omvattend, geldend voor iedereen.
- tolerantie
verdraagzaamheid tegenover andersdenkenden (bron: vandale.nl)
De volgende woorden worden niet letterlijk in de les genoemd, maar we willen hier wel graag aandacht aanbesteden.
- het verschil tussen gender en sekse
Sekse verwijst naar de lichamelijke en biologische kenmerken die een mens vrouwelijk of mannelijk maken.
Gender gaat over eigenschappen, gedragingen en rolpatronen die cultureel bepaald zijn voor elke sekse. Het gaat dus niet over biologische kenmerken, maar over sociale en culturele aspecten van het man- of vrouw-zijn.
(Bron: www.nji.nl/seksualiteit-en-gender/wat-betekenen-sekse-en-gender
Mediatheek: video Paarse Vrijdag
Gebruikte bronnen
https://paarsevrijdag.nl/
https://www.omdenken.nl/inspiratie-en-verhalen/krullen-als-metafoor
https://www.gsanetwerk.nl/paarsevrijdag/
https://www.amnesty.nl/encyclopedie/universele-verklaring-van-de-rechten-van-de-mens-uvrm-korte-versie
https://www.vandale.nl/
YouTube kanaal Het Jeugdjournaal
https://www.reisgidsdigitaalleermateriaal.nl/
https://maken.wikiwijs.nl/
Mediatheek: Krullen
Krullen als metafoor
In Florida is een bizarre wet die ‘Don’t Say Gay’ heet. Conservatieven die in deze Amerikaanse staat wonen, willen niet dat er op scholen over seksuele geaardheid en genderidentiteit wordt gesproken.
Afstudeertoespraak
De 18-jarige Zander Moricz heeft op zijn middelbare school in Osprey, Florida altijd voor sociale rechtvaardigheid gestreden. Zo organiseerde hij protesten tegen de controversiële wet. Moricz is zelf gay en wilde tijdens zijn afstudeertoespraak over zijn ervaringen vertellen. De directeur van de school zei dat hij dat niet mocht.
In zijn afstudeertoespraak zette Moricz zijn bos krullen in als metafoor. Hij vertelde onder meer hoe moeilijk het is om krullen te hebben in het vochtige klimaat van Florida. Maar ja, hij had ze nou eenmaal en kon niet veel anders dan zijn bos haar omarmen. Ook vertelde hij hoeveel steun het hem had gegeven om met docenten en andere krullende medeleerlingen te kunnen praten over het hebben van krullen.
Aan het einde van zijn speech kreeg Moricz een daverend applaus en een knuffel van de schooldirecteur. “We eren en vieren de ongelooflijke diversiteit in denken, geloven en achtergrond op onze school, en verdedigen het unieke karakter van elke student op hun persoonlijke en educatieve reis,” zei de directeur later in een verklaring.
De student keek binnen de kaders die hem opgelegd werden naar wat er wél kon en welke nieuwe mogelijkheden hij kon creëren. Hij heeft een onderwerp waarover hij niet mocht praten in een nieuw kader gezet en zo op een originele en ontregelende manier internationale aandacht verkregen voor zijn protest tegen deze onrechtvaardige wet.
Bron: CNN