Nu in de media: Concept-kerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap opgeleverd.
In opdracht van het Ministerie ontwikkelt de Stichting Leerdoelen Ontwikkeling (SLO) een overzicht van wat leerlingen in het onderwijs minimaal moeten kennen en kunnen. Dat noemt men de Kerndoelen.
Vorige week kwam in het nieuws dat er nieuwe concept kerndoelen zijn gemaakt door SLO voor Digitale Geletterdheid en Burgerschap. Meestal worden digitale vaardigheden opgesplitst in de volgende ‘skills’:
- Informatievaardigheden (zoeken naar informatie)
- Computional thinking (problemen oplossen met behulp van digitale technologie)
- ICT-basisvaardigheden (kunnen omgaan met digitale technologie)
- Mediawijsheid (kritisch en bewust omgaan met digitale media
Lesdoel
Bewust worden van het belang van (persoonlijke) mediavaardigheid
Download PowerPoint
De les staat hieronder als online presentatie. Of download de PowerPoint en pas deze naar wens aan.
Download bijlage
Samen met je leerlingen de tekst lezen? Download de tekst en print die uit. (Geschikt voor RALFI-lezen).
Online presentatie
Uitwerking per dia
Een inkijkje, Into the future!
Om een beter beeld te krijgen van hoe de wereld er in de toekomst uit gaat zien heeft het Jeugdjournaal in 2021 aan een aantal wetenschappers gevraagd welke uitvindingen er over 20 jaar zullen zijn.
Bekijk de video en bespreek klassikaal welke uitvinding jullie het liefst zouden willen hebben. Willen jullie alle uitvindingen uit de video? Of is het juist beter dat sommige uitvindingen niet worden doorgezet? Je ziet de volgende uitvindingen voorbij komen:
- Chip in je hoofd
- Tandenpoetsen met een rietje
- Digitale contactlenzen
- Zelfrijdende (vliegende) auto
- Pleister met medicijnen
- Opvouwbare/oprolbare tablet
- Hyperloop
Kerndoelen? Digitale geletterdheid?
Je hebt zojuist gezien dat er in de toekomst nog veel meer nieuwe technologie bij zal komen. Het is dus belangrijk om hiermee om te kunnen gaan en er genoeg van te begrijpen. Om iedereen hierop voor te bereiden heeft SLO 9 concept-kerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap ontwikkeld.
Dit is de allereerste(!) keer dat voor scholen zichtbaar gemaakt wordt wat leerlingen moeten kennen en kunnen om voorbereid te zijn op de toekomst. Een beknopte samenvatting van de 9 concept-kerndoelen kun je hier lezen. https://expertisepuntdigitalegeletterdheid.nl/nieuws/2024/9-conceptkerndoelen-digitale/
Eén van de 9 concept-kerndoelen gaat over digitale media en informatie: De leerling navigeert doelgericht in het digitale media- en informatielandschap voor het verwerven en verwerken van informatie.
Een ander concept-kerndoel gaat over veiligheid en privacy: De leerling gaat veilig om met digitale systemen, data en privacy van zichzelf en anderen.
Met deze concept-kerndoelen willen de makers een kader scheppen dat aangeeft wat jij moet kunnen en kennen om goed voorbereid te zijn op de toekomst.
Opdracht
- Maak 2 lijsten, op elke lijst moeten minimaal 5 antwoorden komen.
- Schrijf in de eerste lijst op: Wat moet ik weten over media om mediawijs te zijn?
- Schrijf in de tweede lijst op: Wat moet ik kunnen om mediawijs met media om te gaan?
Bespreek de antwoorden klassikaal.
Maak nu met de hele klas een lijst: Welke 10 dingen vinden jullie dat iedereen moet kunnen en kennen om mediawijs te zijn. Bedenk klassikaal een plan van aanpak:
- Maak een top 4 van belangrijkste vaardigheden en kennis die jullie moeten bezitten om mediawijs te zijn.
- Schrijf bij elk onderdeel op wat jullie kunnen doen om deze vaardigheid of kennis te bemachtigen.
Woordenschat
De kerndoelen geven per vak aan wat de leerlingen moeten kennen en kunnen aan het einde van de basisschool.
Burgerschap staat voor de manier waarop mensen deelnemen aan de maatschappij en die helpen vormgeven.
Geletterdheid wil zeggen: het kunnen lezen en schrijven.
Gebruikte bronnen
Mediatheek:
Burgerschap
In Nederland heeft Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) van de Minister van Onderwijs opdracht gekregen om voor alle leervakken te bepalen wat leerlingen moeten leren. Scholen volgen meestal de adviezen van SLO op en zij worden op hun beurt weer gecontroleerd door de schoolinspectie of ze dit goed toepassen. Hierdoor krijgen alle scholen in Nederland vergelijkbare lesdoelen voor taal, rekenen, burgerschap en digitale vaardigheden.
Vinden jullie het een goed idee dat alle scholen ongeveer hetzelfde leren aan hun leerlingen?
Of vinden jullie dat het heel anders zou moeten?