• Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Lesinhoud
  • Kosten
  • Over ons
  • Contact

Mediabegrip

Header Rechts

  • Home
  • Lesinhoud
  • Kosten
  • Over ons
  • Contact

Week 42 & 43 | Socialbeestjes??? | Groep 7-8 & Klas 1-2

14 oktober 2022

"Drieduizend inwoners van een dorp in West-India zetten iedere dag voor anderhalf uur hun telefoon en televisie uit. De afspraak moet ervoor zorgen dat de dorpsbewoners weer vaker persoonlijk contact met elkaar hebben."

Teveel met media bezig zijn kan serieuze gevolgen hebben.

 

Lesdoel

Leerling denkt na over de eigen schermtijd en de mogelijk schadelijke gevolgen. Ze maken een digitale presentatie die aan diverse eisen moet voldoen.

Online presentatie

Download tekst

Wil je met de leerlingen de tekst van Melles Media samen lezen? Download dan hier de tekst en print deze uit. De tekst is geschikt voor RALFI-lezen.

Download de tekst

Download PowerPoint

Liever de les als PowerPoint? Download deze hieronder.

Download als PowerPoint

Voorbereiding

Neem de les door. Lees vooraf de artikelen en bekijk de video's.

Uitwerking per dia

Dia 1 

Titelpagina. Socialbeestjes??? De les handelt over socialbesitas, de titel komt direct in het verhaal van Melle aan de orde.

Dia 2 ( 2 en 3 in de online presentatie)

Melles Media. Lees samen het verhaal van Melle. Bespreek het met de leerlingen. Welke afspraken hebben zij? Hoe gaat dat bij hen thuis?

Dia 3 (4 in de online presentatie)

Nu in de media: een dorp in India heeft besloten om elke dag anderhalf uur offline te gaan. Er klinkt een sirene en het is dan de bedoeling om anderhalf uur lang geen televisie te kijken of je telefoon te gebruiken. Wat vinden de leerlingen daarvan? Zouden ze dat zelf ook willen? Hoe vaak gebruiken ze hun telefoon/tablet/spelcomputer per dag?

Dia 4 (5 in de online presentatie)

Bekijk de video met de leerlingen. Hoe zit dat bij jouw leerlingen? Herkennen ze bepaalde zaken? Herken jij zelf bepaalde zaken? Bespreek het met elkaar. De genoemde effecten kunnen serieuze invloed hebben op iemands geestelijk welzijn, hoe voorkom je dat het zo ver komt? Hebben de leerlingen goede ideeën?  Het draait hier om balans. Zorg dat je af en toe ook met andere dingen bezig bent. Ouders hebben hierin een belangrijke voorbeeldfunctie.

Dia 5 (6 in de online presentatie)

Het eigen mediagedrag. Laat de leerlingen de quiz doen (en doe hem zelf ook) en bespreek de uitkomsten. Wat valt op?

Dia 6 (7 in de online presentatie)

Opdracht: Maak een presentatie met PowerPoint, Google Presentaties of een andere presentatie tool. Bespreek de gestelde eisen.

Dia 7 (8  in de online presentatie)

Laat de leerlingen aan elkaar presenteren.  Dit kun je klassikaal doen, maar ook in kleine groepjes of via speeddaten. Laat de leerlingen evalueren aan de hand van de gestelde eisen.

Benodigdheden

  • De interactieve presentatie op deze pagina of de PowerPoint
  • Digibord met internetaansluiting
  • Print de tekst voor de leerlingen
  • Materiaal om de opdracht uit te voeren

Woordenschat

  • FOMO

Fear Of Missing Out, bang zijn om iets te missen (berichten van vrienden, appjes etc.)

  • Socialbesitas

Verschijnsel waarbij iemand overstelpt wordt door allerlei soorten informatie afkomstig van social media; informatieovervloed veroorzaakt door het gebruik van social media.

  • Nomofobie

Overmatige angst om niet continu bereikbaar te zijn via een mobiele telefoon

 

 

Mediatheek: Mediawijze leraar

Ben jij al mediawijs? Kijk op de onderstaande website hoe jij mediawijzer kunt worden.

 

https://www.mediawijsheid.nl/zelfmediawijzerworden/

 

 

Mediatheek: Digitale balans.

“Welke rol spelen media in jouw leven? Schermen zijn leuk, maar kunnen ook veel van je vragen. Je kunt de balans opmaken door te kijken naar je gezondheid. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen: Slaap ik voldoende? Hoe is het contact met mijn vrienden? Lukt het om tijd voor mezelf te nemen?

Als je een van deze vragen met ‘nee’ beantwoordt, kun je je afvragen of dit komt door je mediagebruik. Door hierover na te denken, kun je de controle in handen nemen. En digitale media juist benutten om het beste uit jezelf te halen.” (Bron: digitalebalans.nl)

Doe de online test om te kijken of jij digitaal in balans bent op https://digitalebalans.nl/zelftest/.

 

Gebruikte bronnen

https://digitalebalans.nl/zelftest/

https://www.mediawijsheid.nl/gezond-online/

https://www.hoezomediawijs.nl/app-nek-swipe-duim-of-gamebochel/

https://www.mediawijsheid.nl/category/voor-scholen/

https://www.nu.nl/tech/6229127/dorp-in-india-gaat-dagelijks-anderhalf-uur-offline-voor-persoonlijk-contact.html

https://www.hoezomediawijs.nl/quiz/

« Week 41 | Wie dit leest, is gek!? | Groep 7-8 & Klas 1-2
Week 42 & 43 | Socialbeestjes??? | (V)SO »

onderwerp:

  • Beeldtechnieken
  • Grenzen aangeven

kernwoord:

  • Schermtijd

Leerdoel:

  • Informatievaardigheden
  • Reflecteren op mediagebruik
  • Toepassingen exploreren

Niveau:

  • Groep 7/8
  • Klas 1/2
Naar overzicht

Mediabegrip is een dienst van Stichting Onderwijsdata. Wij willen beter onderwijs mogelijk maken door intuïtieve technologieën en methodieken te ontwikkelen die toegankelijk zijn voor leerkrachten en leerlingen, waardoor iedereen het beste uit zichzelf haalt.

Snel naar:

  • Home
  • Lesinhoud
  • Kosten
  • Over ons
  • Contact

Contact opnemen:

 

Kamer van Koophandel:  60419733

BTW nummer: NL853903049B01

Postadres:

Perenmarkt 6
1681 PG Zwaagdijk-Oost

 

© Copyright 2021 - 2023 Mediabegrip · All rights reserved

Licentie aanvragen