Op 26 februari is het “Vertel eens een sprookje”-dag. Een mooie aanleiding om eens aan de slag te gaan met deze verhaalvorm. We kijken naar de kenmerken van sprookjes en de leerlingen maken zelf een moderne versie van een bestaand sprookje.
Vanwege de krokus/voorjaars/carnavalsvakantie hebben we er deze week voor gekozen om 1 les te verzorgen die voor alle groepen (op eigen niveau) is uit te voeren.
Lesdoel
We kijken naar de kenmerken van sprookjes en de leerlingen maken zelf een moderne versie van een bestaand sprookje.
Vanuit de leerlijnen SLO:
Leerlijn Computational Thinking:
- verkennen van patronen in verhalen en gedichten, liedjes, ritmes en dans
Leerlijn Praktische ICT-vaardigheden:
- exploreren van apps voor audio en video
- kiezen van een geschikte app die bij het gebruiksdoel past (bijv. het maken van een tekening, een tekst of een presentatie)
Download PowerPoint
De les staat hieronder als online presentatie. Wil jij liever een PowerPoint? Download de PowerPoint en pas deze naar wens aan.
Download tekst
Wil je met de leerlingen de tekst van Melles Media samen lezen? Download dan hier de tekst en print deze uit. De tekst is geschikt voor RALFI-lezen.
Online presentatie
Uitwerking per dia
Titelpagina. De titel van deze les verwijst naar de eerste zin van vele sprookjes.
Melles Media. Lees samen het verhaal van Melle. Bespreek het verhaal met de leerlingen. Herkennen ze de opbouw van een sprookje? Wat vinden ze ervan? Wat valt ze op aan het taalgebruik? (Mocht er opgemerkt worden dat het taalgebruik anders is dan normaal in de teksten van Melle: dat klopt. Dit sprookje is geschreven met behulp van ChatGPT)
Nu in de media: Vertel eens een sprookje. Op 26 februari is het “Vertel eens een sprookje”-dag. Een mooie aanleiding om eens aan de slag te gaan met deze verhaalvorm. Ga met de leerlingen in gesprek over sprookjes. Bespreek de vragen en de kenmerken op de presentatie (voor uitleg over de kenmerken: bekijk de flashcards op de online presentatie en/of kijk op deze link)
De Opdracht. De leerlingen gaan een moderne versie van een bekend sprookje schrijven. Bepaal zelf of jij ze een aantal keuzes voorlegt of dat ze zelf mogen kiezen. Het moderne sprookje werken ze eerst uit in een tekstbestand (analoog of digitaal). Daarna verwerken zij hun sprookje tot een digitaal product. Bespreek met de leerlingen wat ze zouden kunnen doen. Welke mogelijkheden zijn er? Denk hierbij ook aan de voor jou beschikbare techniek! Laat leerlingen hier in meedenken, hebben zij nog ideeën?
Bekijk samen de voorbeelden die in de presentatie staan en bekijk de voorgestelde tools. Wat maak jij?
Onderdeel Burgerschap. Iedere week een opdracht om te werken aan de doelen van Burgerschap! De opdracht sluit aan bij de les van Mediabegrip.
Opdracht.
Sprookjes lenen zich er ook erg goed voor om een ideale wereld te beschrijven of om dingen aan de kaak te stellen.
Beschrijf jouw visie op 1 van de volgende onderwerpen:
- School / onderwijs;
- Nederland;
- Jouw woonplaats.
Beschrijf jouw visie als een sprookje.
Wat zijn de negatieve zaken en hoe worden die overwonnen, zodat uiteindelijk het goede overwint?
Benodigdheden
- De interactieve presentatie op deze pagina of de PowerPoint
- Digibord met internetaansluiting
- Print de tekst voor de leerlingen
- Materiaal om de opdracht uit te voeren
Woordenschat
- Modern: van nu, van deze tijd
- Stereotype: vaststaand beeld (van Dale), bv. de prinses in een sprookje heeft altijd dezelfde kenmerken.
- Moraal: deugden, zoals het hoort
- Aan de kaak stellen: Als je iets aan de kaak stelt, maak je voor iedereen duidelijk dat je iets verkeerd of schandelijk vindt (Onzetaal.nl)