Woensdag 29 maart is door uitgeverij Malmberg en de Universiteit van Utrecht uitgeroepen tot De Grote Rekendag .
Daarom in deze les van Mediabegrip een mooie, leuke, uitdagende rekenopdracht (ook voor klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs en het (V)SO)! Wij gaan namelijk rekenen met binaire getallen. Lees het verhaal van Melle en bekijk de video. En dan…..aan de slag!
Lesdoel
Vanuit de leerlijnen SLO:
Leerlijn Computational Thinking:
- bespreken dat een bit de kleinste eenheid van data in een computer is en twee waardes kent 0 of 1
- bespreken dat digitale data bestaat uit nullen en enen (bits) die worden opgeslagen in bytes
- onderzoeken, categoriseren en herkennen van patronen in concrete situaties en abstracte situaties zoals cijferreeksen
Download PowerPoint
De les staat hieronder als online presentatie. Wil jij liever een PowerPoint? Download de PowerPoint en pas deze naar wens aan.
Download tekst
Wil je met de leerlingen de tekst van Melles Media samen lezen? Download dan hier de tekst en print deze uit. De tekst is geschikt voor RALFI-lezen.
Online presentatie
Uitwerking per dia
Titelpagina. Deze week besteden we aandacht aan de grote rekendag. Deze wordt jaarlijks georganiseerd door Malmberg en de Universiteit van Utrecht. Wij hebben een leuke rekenles gemaakt rondom binaire getallen.
Nu in de media: De Grote Rekendag.
Woensdag 29 maart is door uitgeverij Malmberg en de Universiteit van Utrecht uitgeroepen tot De Grote Rekendag :
“De Grote Rekendag is een dag voor groep 1 tot en met 8 die helemaal in het teken staat van rekenen. Het is een dag van onderzoekend leren en speelse opdrachten. Een dag die laat zien dat rekenen meer is dan alleen sommen maken. Een dag die laat zien hoe leuk rekenen kan zijn.
De dag wordt elk jaar in het voorjaar georganiseerd. Meer dan duizend basisscholen uit Nederland en Vlaanderen doen mee.”
Daarom in deze les van Mediabegrip een mooie, leuke, uitdagende rekenopdracht (ook voor klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs en het (V)SO)! Wij gaan namelijk rekenen met binaire getallen. Lees het verhaal van Melle en bekijk de video. En dan…..aan de slag!
Oh ja, misschien belangrijk om even te vermelden. Als jij onze les goed doet en je oplossing instuurt, maak je kans op een hele mooie prijs. De leerlingen proberen bij de opdracht een code te kraken. Stuur de antwoorden van de leerlingen naar mediabegrip@vitasys.nl om kans te maken.
Melles Media. Lees samen het verhaal van Melle. Bekijk de video en bespreek deze. In het vervolg van deze les wordt de werking van binaire getallen verder uitgelegd.
De opdracht.
We hebben met behulp van binaire getallen een code geschreven. Kun jij de code kraken? We zullen je eerst even uitleggen hoe binaire getallen werken.
Neem samen met de leerlingen de volgende dia's door over de werking van binaire getallen.
De antwoorden:
00000111 = 7
10000001 = 129
10010011 = 147
26 = 00010010
138 = 10001010
77 = 01001101
Op de volgende pagina staat een reeks binaire getallen. Deze reeks binaire getallen is eigenlijk een geheime code…
De getallen zijn namelijk gekoppeld aan letters. De letters vormen samen een zin.
Voor de groepen is een extra moeilijkheid in de code opgenomen. De letters die ze vinden staan namelijk niet in de juiste volgorde. De tip hierbij is Ceasar Box. Meer hierover kun je in de mediatheek vinden.
Laat de leerlingen nu individueel de code kraken. Als zij een oplossing hebben, geven ze die aan jou door. Stuur de antwoorden van de leerlingen vóór donderdag 3 april 12.00uur door naar mediabegrip@vitasys.nl om kans te maken op de prijs. Zet duidelijk de namen van de leerlingen (voornaam is voldoende) en de naam van de school in je mail. De winnaar wordt maandag 3 april om 16.00 uur bekend gemaakt op mediabegrip.nl.
Onderdeel Burgerschap. Iedere week een opdracht om te werken aan de doelen van Burgerschap! De opdracht sluit aan bij de les van Mediabegrip.
Computers zijn heel belangrijk geworden in ons leven. Zowel voor persoonlijk gebruik als voor werk en maatschappelijke doelen.
Bespreek de volgende vragen:
-Waarvoor gebruik je nu computers in je leven?
-Hoe verwacht je dat dit in de toekomst zal zijn?
-Hoe maken verschillende beroepen gebruik van computers?
-Is er een beroep te bedenken waarbij je nooit een computer/internet gebruikt?
Benodigdheden
- De interactieve presentatie op deze pagina of de PowerPoint
- Digibord met internetaansluiting
- Print de tekst voor de leerlingen
- Materiaal om de opdracht uit te voeren
Woordenschat
- Binair: Tweetallig, in paren.
- Nemo: NEMO Science Museum is een interactieve, informele leeromgeving waarin een breed publiek in aanraking komt met wetenschap en technologie. (Bron: www.nemokennislink.nl/pagina/nemo/)
- Byte: groep van acht bits die samen één teken vormen in het geheugen van een computer (bron: woorden.org).
- Bit: kleinste eenheid van informatie (1 of 0), computerterm
Gebruikte bronnen
Mediatheek: Caesar Box
Julius Caesar maakte veel gebruik van codes om berichten door zijn keizerrijk te versturen. Een van de bekendste is het Caesarcijfer, een code waarin letters volgens een afgesproken regel worden gewisseld, zoals op de afbeelding.
De Caesar Box is een andere methode. Deze werkt alleen met zinnen/teksten van “vierkante” getallen of kwadraten (4, 9, 16, 25, 36 enz.). Een boodschap van bijvoorbeeld 9 letters (het woord “boodschap) wordt als een vierkant opgeschreven:
b o o
d s c
h a p
En vervolgens niet van links naar rechts, maar van boven naar beneden bekeken en daarna zo opgeschreven. De versleutelde boodschap is dan: bdhosaocp. Voor onze “vijand” lijkt dit een willekeurige reeks te zijn, maar wij kunnen het gewoon lezen!
HHIN EAGI ENOE LDFT?