Heet India binnenkort nog India? Er zijn aanwijzingen dat de regering de naam wil veranderen in Bharat.
De mogelijke naamswijziging van India naar Bharat heeft wereldwijd de aandacht getrokken. Dit komt door een uitnodiging voor een diner tijdens de G20-top in New Delhi, waarbij de gasten werden uitgenodigd in naam van president Droupadi Murmu, president van Bharat, en niet 'president van India'.
Is het mogelijk om een digitale voetafdruk te beheren en aan te passen?
Lesdoel
De leerlingen zijn zich er van bewust van het feit dat de meeste mensen ook een online identiteit hebben.
De leerlingen maken kennis met het recht om vergeten te worden; een recht voor inwoners van de Europese Unie om verouderde of onjuiste en privacygevoelige informatie te laten verwijderen door verwerkers van persoonsgegevens.
Download PowerPoint
De les staat hieronder als online presentatie. Wil jij liever een PowerPoint? Download de PowerPoint en pas deze naar wens aan.
Download tekst
Wil je met de leerlingen de tekst van Melles Media samen lezen? Download dan hier de tekst en print deze uit. De tekst is geschikt voor RALFI-lezen.
Online presentatie
Uitwerking per dia
Titelpagina. Deze week besteden we aandacht aan de digitale voetafdruk en het recht om te worden vergeten. Hoe werkt dit precies? Is het mogelijk om een digitale voetafdruk te beheren en aan te passen? Hoe doe je dat?
Melles Media. Lees samen het verhaal van Melle. Wat vinden de leerlingen van de situatie? Wat weten zij al over het onderwerp? Welke ervaringen hebben zij op dit gebied?
Nu in de media: India overweegt naamswijziging naar Bharat
Heet India binnenkort nog India? Er zijn aanwijzingen dat de regering de naam wil veranderen in Bharat.
De mogelijke naamswijziging van India naar Bharat heeft wereldwijd de aandacht getrokken. Dit komt door een uitnodiging voor een diner tijdens de G20-top in New Delhi, waarbij de gasten werden uitgenodigd in naam van president Droupadi Murmu, president van Bharat, en niet 'president van India'.
Is het mogelijk om een digitale voetafdruk te beheren en aan te passen?
In gesprek over digitale voetafdruk (1/3)
Vraagstuk 1: Wat bedoelen we met het digitale voetafdruk? Hoe bouwt iemand online een identiteit op?
Vraagstuk 2: Waar is de naam 'India' online te vinden? Kunnen jullie enkele voorbeelden noemen?
In gesprek over digitale voetafdruk (2/3)
Vraagstuk 1: Hoe zou je je digitale voetafdruk kunnen aanpassen als je je online naam wilt wijzigen?
Vraagstuk 2: Wat zijn enkele stappen die India zou kunnen nemen om zijn digitale voetafdruk aan te passen na de naamsverandering?
Vraagstuk 3: Welke platforms zouden moeten worden aangepast en hoe zou je dat doen?
Vraagstuk 4: Zijn er uitdagingen verbonden aan het aanpassen van je digitale voetafdruk? Zo ja, welke?
In gesprek over digitale voetafdruk (3/3)
Vraagstuk 1: Welke informatie heb jij online achtergelaten en waar? Hoe krijg je grip op alle informatie die je online hebt achtergelaten?
Vraagstuk 2: Wat zijn enkele strategieën om controle te houden over je digitale voetafdruk en privacy te behouden?
Vraagstuk 3: Wat zijn de voor- en nadelen van het aanpassen van je online identiteit?
De opdracht.
In deze opdracht ga je samen met je klasgenoot online informatie zoeken over jullie leerkracht. Het doel is om te ontdekken wat er online beschikbaar is over jullie leerkracht en te begrijpen hoe online informatie kan worden gevonden.
Welk koppel vindt de meeste informatie? Laat zien dat jullie echte online detectives zijn!
Stap 1: Plan en Organiseer
- Bedenk welke informatie jullie kunnen vinden over jullie leerkracht. Wat willen jullie te weten komen? Denk aan zaken zoals naam, foto's, schoolinformatie, hobby's, interesses, en andere relevante details.
- Noteer de bronnen van de informatie (bijvoorbeeld de naam van de website of sociale media-account) zodat jullie deze later kunnen delen.
- Verzamel alle gevonden informatie in een Word-document of Google Docs-document. Noteer de gegevens gestructureerd zodat jullie een overzicht hebben van wat jullie hebben ontdekt.
Stap 2: Zoekplatforms en hulpmiddelen
- Gebruik zoekmachines zoals Google, Bing, of Yahoo om te beginnen met zoeken. Typ de naam van jullie leerkracht in het zoekvak.
- Probeer ook sociale media platforms zoals Facebook, Instagram, Twitter, of LinkedIn. Als jullie leerkracht een online profiel heeft, kan dit nuttige informatie opleveren.
- Denk aan professionele platforms zoals de schoolwebsite, ouderportalen, of professionele profielpagina's waar jullie leerkracht mogelijk vermeld staat.
Stap 3: Klassikale bespreking
- Deel jullie bevindingen met de klas door de informatie te presenteren aan de leerkracht. Vertel wat jullie hebben ontdekt, waar jullie het hebben gevonden, en of het moeilijk of gemakkelijk was om deze informatie te vinden.
- Bespreek met de leerkracht welke informatie juist is en of er eventuele correcties of aanvullingen zijn.
- Deel je wat je hebt geleerd tijdens deze opdracht en wat je interessant of verrassend vond. Wat hebben jullie ontdekt over het online imago van jullie leerkracht en hoe het online informatiezoeken werkt?
Benodigdheden
- De interactieve presentatie op deze pagina of de PowerPoint
- Digibord met internetaansluiting
- Print de tekst voor de leerlingen
- Materiaal om de opdracht uit te voeren
Woordenschat
voetafdruk: zichtbaar spoor (bodem, ecologie, digitaal)
G20: een groep bestaande uit 19 landen, de Europese Unie en de Afrikaanse Unie.
detective: iemand die als beroep informatie over iets of iemand probeert te krijgen
Onderdeel Burgerschap
Zouden er landen op de wereld zijn die onvrijwillig een andere naam krijgen? Welke impact heeft dat op de burgers?
Een oorlog zoals in Oekraïne kan ervoor zorgen dat burgers onvrijwillig onder een andere regering moeten leven en hun totale culturele identiteit verliezen.
In Nederland vangen wij veel Oekraïners op. Probeer deze week in gesprek te geraken met een Oekraïense vluchteling over zijn ervaringen daar en hier. Hoe zien zij de toekomst voor zich? Wat doet de oorlog met ze?
Lukt het niet om in gesprek te komen? Lees dan de ervaringen van Alex (7) hier. (Bron: War Child)
Gebruikte bronnen
Algemeen Dagblad, Sanne Schelfaut, 07-09-23