5 juni 1989, Peking, om precies te zijn: Het Plein van de Hemelse Vrede. Misschien heb jij nu al een beeld voor ogen? De foto is wereldberoemd.
6 juni 1944, Omaha Beach. Vanuit het landingsvaartuig zien we het strand.
9 juni 1934, de geboorte van een wereldberoemde eend.
Deze week leverde in de geschiedenis heel wat beroemde beelden op. En: “Een beeld spreekt 1000 woorden” wordt wel eens gezegd. Maar welke woorden?
Een beeld wordt door iedereen anders ervaren. Wat zie jij? En welke emoties roepen de beelden op.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet. En dat is prima! Over de kracht en emoties van beelden.
Lesdoel
Vanuit de leerlijnen SLO:
Mediawijsheid:
- beseffen dat digitale media overal aanwezig zijn in de leefwereld van mensen en invloed hebben op het leven van mensen
- ontwikkelen van een weerbare houding ten aanzien van mediaboodschappen in digitale media
- reflecteren hoe eigen mening en zelfbeeld worden beïnvloed door digitale media en content (bijv. reclame)
Download PowerPoint
De les staat hieronder als online presentatie. Wil jij liever een PowerPoint? Download de PowerPoint en pas deze naar wens aan.
Download tekst
Wil je met de leerlingen de tekst van Melles Media samen lezen? Download dan hier de tekst en print deze uit. De tekst is geschikt voor RALFI-lezen.
Online presentatie
Uitwerking per dia
Titelpagina. Deze week besteden we aandacht aan de kracht en emotie van beelden.
Melles Media. Lees samen het verhaal van Melle. Wat vinden de leerlingen van de situatie? Wat weten zij al over het onderwerp? Welke ervaringen hebben zij op dit gebied?
Nu in de media:
Deze week openen we de les met een aantal beelden die een link hebben met deze week. Laat de leerlingen eerst zelf kijken naar de beelden en laat ze een poging doen om te beschrijven wat er aan de hand is. Ga daarbij ook in op wat voor gevoel het beeld oproept. Bespreek verschillen in ervaring.
Op het eerste beeld: Tankman, 5 juni 1989. "De beroemde foto van de zogenaamde Tank Man werd gemaakt op de dag nadat het studentenprotest was neergeslagen. Er rijden dan tanks over het grote plein in Peking. Eén demonstrant valt op omdat hij een aantal tanks probeert tegen te houden. Hij gaat pontificaal voor een van de tanks staan en geeft daarmee een duidelijk signaal af: als de tank door wil rijden, dan zal die over hem heem moeten rijden." In de video wordt het verhaal verteld.
Op het tweede beeld: D-Day, 6 juni 1944. We kijken vanuit een landingsvaartuig van de Amerikaanse troepen naar Omaha Beach. Het is het begin van het einde van de Tweede Wereldoorlog in Europa.
Op het derde beeld: De geboorte van Donald Duck, 9 juni 1934. Op 9 juni 1934 is Disney-karakter Donald Duck voor het eerst op televisie te zien. Hij debuteert in de tekenfilm The Wise Little Hen. De eend wordt wereldberoemd.
Nu in de media: Tankman, D- Day en Donald Duck
De foto van Tankman is een van de beroemdste nieuwsfoto’s ooit gemaakt. Zo zijn er meer beelden te bedenken die in onze geschiedenis een onuitwisbare indruk hebben achtergelaten. Zo ook de beelden op de presentatie. Welke beroemde foto's kennen de leerlingen nog meer? Welke beelden maken indruk op hen?
Ga in gesprek met elkaar.
“Een beeld spreekt 1000 woorden” wordt wel eens gezegd. Maar welke woorden? Een beeld wordt door iedereen anders ervaren. Bekijk samen met de leerlingen de beelden op de presentatie. Wat zien zij? Welke emotie roept het beeld bij ze op? Een beeld kan bij iedereen een andere emotie of associatie oproepen. Dit is goed om te beseffen, zodat de leerlingen andere ervaringen en zienswijzen accepteren. Maar ook dat ze zichzelf bewust worden van de emoties die beelden bij hen oproept. Het is dan ook van groot belang dat deze opdracht serieus uitgevoerd wordt en dat er geen afkeuring wordt uitgesproken over de reactie, mening of emotie van de ander. Zie hier op toe en geef zelf het goede voorbeeld. Handhaaf ook consequent de 5 seconden kijktijd in stilte. Bespreek de ervaringen open en eerlijk.
Aantekening bij de foto van de influencer bij de doodskist van haar vader: deze influencer heeft hier zoveel negatieve reacties op gekregen, dat ze haar account verwijderd heeft. Wat vinden de leerlingen? Hoe zouden zij op deze foto reageren als een van hun vrienden dit zou posten? Zouden ze het veroordelen of condoleances sturen?
De opdracht.
Maak een BBC, een Blije Beelden Collage.
Dat wil zeggen:
Verzamel beelden waar jij blij van wordt en maak daar een collage van.
Belangrijk:
-Gebruik alleen stockfoto’s of vermeld de bron. Waarom? Auteursrecht. Besteed hier kort aandacht aan met de leerlingen. Wees duidelijk dat je niet zomaar een beeld mag gebruiken.
-Gebruik een digitale tool om het collage te maken. Ideeën? Canva, Adobe Express of PowerPoint/Google Presentaties.
Onderdeel Burgerschap. Iedere week een opdracht om te werken aan de doelen van Burgerschap! De opdracht sluit aan bij de les van Mediabegrip.
Beelden doen iets met je. Ze kleuren jouw wereld. Maar ze kleuren ook het beeld dat de wereld van jou heeft. Dat kan met alle social media een behoorlijke druk meebrengen. Steeds meer mensen hebben hier last van.
In het tv-programma Jinek werd daarover gepraat.
Bekijk het fragment van Jinek via:
https://www.evajinek.nl/video/fragmenten/video/5387572/zo-funest-kan-social-media-zijn
En bespreek:
-Wat is de invloed van social media op ons dagelijks leven?
-Hoe gaan we daar mee om?
-Hoe zorg jij voor balans?
-Hoe kunnen we als maatschappij hiermee om gaan?
-Hoe zorgen we dat iedereen op een goede manier mee kan (blijven) doen in deze digitale wereld?
Benodigdheden
- De interactieve presentatie op deze pagina of de PowerPoint
- Digibord met internetaansluiting
- Print de tekst voor de leerlingen
- Materiaal om de opdracht uit te voeren
Woordenschat
- Exact: precies
- Invasie: inval
- Debuteren: je eerste optreden doen
- Onuitwisbaar: niet uitwisbaar, onvergetelijk
Gebruikte bronnen
Mediatheek: Stockfoto’s
Volgens Wikipedia:
“Stockfotografie is het gebied van fotografie waar foto’s en afbeeldingen worden geproduceerd om op voorraad te hebben. Het tegenovergestelde van stockfotografie is fotografie in opdracht. Het gemaakte beeldmateriaal wordt meestal verspreid en gelicentieerd door een fotobureau. Stock is de Engelstalige benaming voor voorraad.”
Er zijn verschillende sites waar gratis stockfoto’s kunnen worden gedownload. Hieronder enkele voorbeelden.