In de les van week 5 besteedden we al aandacht aan de opkomst van AI, met name de chatbot ChatGPT. Sindsdien is er alweer veel gebeurd op het gebied van kunstmatige intelligentie. Er kwam een chatbot in Snapchat, een nepfoto (gemaakt met AI) zorgde voor een beursdip, een Nederlandse moeder werd opgelicht met de stem van haar zoon en Jinek besteedde een volledige uitzending aan AI.
Maar wat is kunstmatige intelligentie (of Artificial Intelligence, A.I.) eigenlijk? En welke voor- en nadelen zijn er?
Lesdoel
Vanuit de leerlijnen SLO:
Praktische ICT-vaardigheden:
- bespreken van de aanwezigheid en de betekenis van digitale technologie in leefomgeving, school en wereld
- beseffen dat digitale technologie veel voor mens en maatschappij kan betekenen, maar ook gevaren in zich heeft
Mediawijsheid:
- beseffen dat digitale media overal aanwezig zijn in de leefwereld van mensen en invloed hebben op het leven van mensen
Download PowerPoint
De les staat hieronder als online presentatie. Wil jij liever een PowerPoint? Download de PowerPoint en pas deze naar wens aan.
Download tekst
Wil je met de leerlingen de tekst van Melles Media samen lezen? Download dan hier de tekst en print deze uit. De tekst is geschikt voor RALFI-lezen.
Online presentatie
Uitwerking per dia
Titelpagina. Deze week besteden we aandacht aan kunstmatige intelligentie oftewel AI. Is dat goed of slecht en wat doen de leerlingen er al mee?
Melles Media. Lees samen het verhaal van Melle. Wat vinden de leerlingen van de situatie? Wat weten zij al over het onderwerp? Welke ervaringen hebben zij op dit gebied?
Nu in de media: AI, AI, AI.
Lees samen de informatie op de dia en bekijk de video "Kunstmatige intelligentie voor dummies". Meer informatie over AI vind je in de Mediatheek. Bespreek de nieuwsberichten op de dia AI in het nieuws. Neem deze vooraf goed door en besluit welke passend zijn voor jouw groep.
Ga in gesprek met elkaar.
Laat de leerlingen in tweetallen de website www.hoezomediawijs.nl/kunstmatige-intelligentie/ lezen en de vragen bespreken. Bespreek daarna in de groep de gevonden antwoorden.
De opdracht.
Vraag de leerlingen om voorbeelden van AI te noemen in het dagelijks leven. Welke kennen ze al? Speel daarna de Kahoot: "AI of nie" en bespreek de antwoorden goed. Beseffen de leerlingen dat het in de genoemde voorbeelden om AI draait? Speel de Kahoot bij voorkeur in tweetallen in Teammodus, zodat overleg gestimuleerd wordt. Bespreek daarna opnieuw de impact van AI op het dagelijks leven.
Onderdeel Burgerschap. Iedere week een opdracht om te werken aan de doelen van Burgerschap! De opdracht sluit aan bij de les van Mediabegrip.
De zelfrijdende auto… al een hele tijd wordt erover gesproken. Inmiddels zijn er auto’s die steeds meer dingen “zelfstandig” kunnen, zoals inparkeren.
Maar er komt veel kijken bij het maken van zelfrijdende auto’s. Zo moeten ze zelfstandig moeilijke beslissingen kunnen nemen.
Wat moet een zelfrijdende auto allemaal kunnen? Welke beslissingen en keuzes moet deze kunnen maken?
Ontwerp zelf jouw eigen rijdende auto en beschrijf duidelijk welke sensoren (om de omgeving te zien en voelen) en algoritmes (om keuzes te maken) deze moet hebben.
Omdat dit de manier is waarop AI wordt getraind (machine learning), zijn veel mensen bang dat AI vooroordelen zal hebben…
Welke mogelijke gevaren en gevolgen zie jij?
Wat kunnen we doen om dit te voorkomen?
Benodigdheden
- De interactieve presentatie op deze pagina of de PowerPoint
- Digibord met internetaansluiting
- Print de tekst voor de leerlingen
- Materiaal om de opdracht uit te voeren
Woordenschat
- Socials: Social media
- Chatbot: een geautomatiseerde gesprekspartner (bron: Wikipedia)
- ChatGPT: ChatGPT is een prototype van een chatbot met kunstmatige intelligentie, ontwikkeld door OpenAI en gespecialiseerd in het voeren van dialogen met een gebruiker.(bron: Wikipedia)
- Intelligentie: verstandelijk vermogen; kunstmatige intelligentie: het met behulp van een computer nabootsen van het menselijk denken. (bron: vandale.nl)
Gebruikte bronnen
www.slo.nl/vakportalen/vakportaal-digitale-geletterdheid
https://jeugdjournaal.nl/artikel/2475483-nieuwe-podcast-aflevering-kunnen-computers-de-wereld-overnemenhttps://www.evajinek.nl/video/fragmenten/video/5385246/kunstmatige-intelligentie-gaat-ons-leven-ingrijpend-veranderen
https://www.mediawijsheid.nl/kunstmatigeintelligentie/
https://www.youtube.com/watch?v=xLJOg6GEU8A
https://www.skillsdojo.nl/train-machine-learning-model/
https://www.skillsdojo.nl/programmeren-met-kunstmatige-intelligentie/
SchoolTV