Op social media verschijnen vaak berichten die niet waar zijn. Roddels over beroemdheden, meningen die worden neergezet als feit of speculaties die nergens op gebaseerd zijn. Het is soms lastig om te zien wat waar is. De zogenaamde Juicekanalen maken volop gebruik van geruchten en roddels. Ze publiceren dit vaak zonder te checken. En daarmee kunnen deze roddelrubrieken veel schade aanrichten.
Hoe werken juicekanalen en andere roddelmedia? Waarom vinden veel mensen het leuk om deze verhalen te lezen en hoe herken je het verschil tussen een mening en een feit? Kunnen roddelen en journalistiek wel in één adem genoemd worden?
In deze les van mediabegrip gaan we zelf roddelen en speculeren om te ervaren hoe dat werkt.
Lesdoel
Leerling begrijpt het verschil tussen journalistiek en roddeljournalistiek
Interactieve presentatie
Download tekst
Wil je met de leerlingen de tekst van Melles Media samen lezen? Download dan hier de tekst en print deze uit. De tekst is geschikt voor RALFI-lezen.
Voorbereiding
Neem de les door. Besteed aandacht aan de gebruikte werkvormen.
Download de tekst wanneer je deze wil printen om samen met de leerlingen te lezen.
Uitwerking per dia
- sheet 1-3
Introductie van het onderwerp. Melles media: lees het verhaal voor of lees het verhaal samen met de leerlingen. De tekst is geschikt voor RALFI-lezen en is te printen middels de knop "print tekst".
- sheet 4
Introductiespel: "Positief roddelen" om de principes van roddelen te leren kennen. Bovendien goed in te zetten binnen de gouden weken om elkaar beter te leren kennen.
In de eerste ronde wordt er nog niet geroddeld. Leerlingen vertellen in tweetallen de antwoorden die ze hebben opgeschreven aan elkaar.
Daarna ruilen de tweetallen van blaadje.
Iedereen zoekt een ander maatje en vertelt welke antwoorden er op het blaadje staan. Omdat het niet hun eigen antwoorden zijn, zullen er meningen bijkomen. Wissel een paar keer van maatje. Het roddelen kan beginnen.
- sheet 5
Uitwerking van het thema.
- sheet 7 t/m 9
Feiten & Meningen: uitleg over en oefenen met het verschil tussen feiten en meningen.
- sheet 10
Opdracht: Juicy. De leerlingen onderzoeken het begrip Riooljournalistiek.
- sheet 11 & 12
"Wist je dat?"
- sheet 13 & 14
Opdracht: Schokkend nieuws. De leerlingen bedenken schokkend positief nieuws over zich zelf.
Benodigdheden
- de interactieve presentatie op deze pagina
- pen en papier voor de leerlingen
- digibord met internetaansluiting
- print de tekst voor de leerlingen
Woordenschat
Woordenlijst
- Roddelen: slechte dingen over iemand rondvertellen. Degene over wie je praat is er zelf nooit bij.
- Speculeren: dingen bedenken die misschien waar zijn of misschien gebeuren.
- Juicekanalen: een soort online roddelprogramma's
- Raad voor journalistiek: Als mensen een klacht hebben (journalisten of lezers/kijkers) dan kunnen ze dit voorleggen aan de Raad voor journalistiek. Die kan over de klacht een oordeel geven.
Mediatheek: Extra oefenen
Wil je extra oefenen met feiten en meningen? Kijk dan op: https://www.begrijpend-lezen-oefenen.nl/ondersteunende-materialen/hulpkaarten/feit-en-mening
Mediatheek: Achtergrondinformatie (juicekanalen)
Bekijk onderstaande video’s van het Jeugdjournaal over Juicekanalen.
https://jeugdjournaal.nl/artikel/2426983-juice-vlogger-yvonne-moet-zeggen-dat-ze-fout-zat.html
Gebruikte bronnen
https://pixabay.com/
https://www.nu.nl/media/6221374/roxeanne-hazes-dient-klacht-in-tegen-story-bij-raad-voor-journalistiek.html
https://www.jufmelis.nl/extra/feiten-en-meningen
https://www.vi.nl/nieuws/frenkie-de-jong-houdt-voet-bij-stuk-en-blijft-bij-barcelona