Digitale media domineert:
In dit nieuwsartikel lees je hoe het aandeel digitale reclame ontzettend stijgt. In 2024 worden er advertentie- inkomsten verwacht van 6,3 miljard euro!
Melle gaf in haar brief aan dat je op heel veel verschillende plekken reclames tegenkomt.
Waar komen jullie allemaal online reclames tegen?
Lesdoel
Onderzoeken van de functie van commerciële, informerende, amuserende en meningsvormende boodschappen in diverse media .
Download PowerPoint
De les staat hieronder als online presentatie. Of download de PowerPoint en pas deze naar wens aan.
Download bijlage
Samen met je leerlingen de tekst lezen? Download de tekst en print die uit. (Geschikt voor RALFI-lezen).
Online presentatie
Uitwerking per dia
Opdracht 1: Eerst even opwarmen…
Herken jij de reclame? Ga naar deze link en speel klassikaal het spel 'Swiper'.
Herkenden jullie alle reclames?
Opdracht 2: Discussie
Je hebt zojuist meerdere voorbeelden gezien van reclames die je tegen kunt komen. Bespreek klassikaal:
1. Waar kom jij reclame tegen? Geef een voorbeeld (denk ook terug aan de voorbeelden uit het spel 'Swiper').
2. Is er een plek waarvan jij vindt dat je geen reclame tegen mag komen? Waarom vind je dat?
3. Zijn er regels voor reclame? Wat voor regels zouden dat (moeten) zijn?
Opdracht 3: Influencers en reclame
Bekijk de filmpjes op deze dia en bespreek met elkaar:
- Wat doet een influencer?
- Welke influencers ken je?
- Hoe verdient een influencer geld?
- Hoe moeten influencers laten zien dat zij ergens geld aan verdienen?
Opdracht: Zoek de reclame
- Bekijk in groepjes de vlog van Enzo Knol.
- Zie jij (mogelijke) reclame?
- Bespreek met elkaar wat jullie aan reclames gevonden hebben.
Benodigdheden
- Laptop of Chromebook
- Interactieve presentatie
- PowerPoint
- Digibord met internet
- Print de tekst
Woordenschat
Reclame is bedoeld om mensen over te halen om bepaalde dingen te doen, of een bepaald product te kopen. Een goed voorbeeld van reclame zijn de filmpjes die tussen tv-programma's door komen.
Influencer, eigenlijk een Engels woord, kun je vertalen met 'beïnvloeder'. Influencers zijn mensen die veel veel invloed hebben op wat je doet of wat je koopt, of in ieder geval dat proberen te krijgen.
Promoten is iets of iemand in de aandacht aanbevelen, extra onder de aandacht brengen.
Burgerschap
Bij reclames is er vaak sprake van misleiding. Een product wordt mooier neergezet dan het in werkelijkheid is.
- Wat vind jij van de misleiding in reclames? Logisch of niet logisch? Bedenk voor jezelf 3 argumenten waarom jij het logisch of niet logisch vindt.
- Bespreek jullie argumenten in groepjes van 4. Luister naar elkaar en stel iedereen die aan het woord is in ieder geval 2 vragen over wat diegene verteld heeft. Verzamel de argumenten in 2 kolommen. Een kolom met logische argumenten en een kolom met niet-logische argumenten.
- Verdeel de klas in 2 groepen en ga met elkaar in debat. Let erop dat je elkaar laat uitspreken en dat je inhoudelijk op elkaar reageert. Stel elkaar vragen als iets niet duidelijk is.
Gebruikte bronnen
Mediatheek:
Evt zijn er meer spelletjes op hetzelfde platform binnen het thema:
https://deschaalvanm.qualifioapp.com/quiz/1082333_2637/%20DSVM-Publi-Ville-startpagina%20.html