Nu in de media: De stemleeftijd verlagen naar 16 jaar: Zijn jongeren daar klaar voor? 'Wil niet zomaar ergens op stemmen'
De stembussen stonden open om te stemmen voor de Europese verkiezingen. Tenminste, voor iedereen boven de 18. In onze buurlanden is de stemleeftijd al 16 jaar. Zou die leeftijd hier ook omlaag kunnen? "Het gaat te weinig over ons in het politieke debat."
"Het is best wel te zien dat er veel ouderen zitten in politieke partijen", vindt de 16-jarige Julia die VWO-leerling is aan de Pius X in Bladel. "Ik vraag mij af of er veel gekeken wordt naar de jeugd of dat er vooral gekeken wordt naar het nú en de samenleving op dit moment. Terwijl wij eigenlijk de volgende generatie zijn."
In het artikel van EenVandaag lees je dat jongeren in België en Duitsland al vanaf 16 jaar mogen stemmen bij de Europese Verkiezingen. In Nederland is de minimumleeftijd 18 jaar. Wat zou jij ervan vinden als je vanaf 16 jaar mag stemmen?
Lesdoel
Bewust worden van de invloed van media op wat je ergens van vindt
PowerPoint
Download de PowerPoint en pas deze naar wens aan.
Leestekst
Samen lezen? Print de leestekst uit. (Geschikt voor RALFI-lezen).
Online presentatie
Uitwerking per dia
Het Europees Parlement
Bekijk de 3 video's over het Europees Parlement op de website van Europa.eu
Waar hebben ze het over?
Veel jongeren geven aan te weinig kennis te hebben om te weten waar ze op moeten stemmen. Ook geven ze aan hier meer van te willen weten, juist omdat ze hun stem willen laten meetellen.
Je hebt zojuist 3 video's gekeken over het Europees Parlement (EP). Hierin heb je gezien dat het EP onder andere wetten maakt over bijvoorbeeld: economie, energie en klimaat. Over welke onderwerpen en thema's zou het EP nog meer wetten maken? Maak klassikaal een lijst op het digibord.
- Over welke onderwerpen en thema's maakt het EP wetten (of afspraken)?
- Hoeveel onderwerpen hebben jullie bedacht?
Note: Economie, energie en klimaat zijn abstracte begrippen. Je mag in concretere woorden onderwerpen omschrijven.
De StemWijzer!
In het Europees Parlement worden enorm veel verschillende onderwerpen besproken. Jullie hebben zojuist klassikaal een lijst gemaakt met onderwerpen waarover het EP wellicht wetten maakt.
Om een beetje inzicht te krijgen waarover het EP beslissingen maakt kun je de StemWijzer invullen. In de StemWijzer kun je jouw mening geven over actuele onderwerpen waarover het EP de aankomende jaren wetten, regels en afspraken zal maken. Na het invullen krijg je te zien welke partij het meest overeenkomt met jouw mening.
Opdracht
Vul klassikaal de StemWijzer in op De StemWijzer
- Maak groepjes van 4 leerlingen.
- Overleg met je 4-tal onderling wat eventuele 'onbekende' woorden betekenen en vorm een gezamenlijke mening.
Vergelijken
Jullie hebben zojuist gelezen welke thema's actueel zijn in het Europees Parlement. Eerder deze les hebben jullie een eigen lijst gemaakt met onderwerpen.
Welke onderwerpen zijn er ook aan bod gekomen in de StemWijzer?
- Pak de eerder gemaakte lijst met onderwerpen en thema's erbij.
- Zet een vink voor elk onderwerp of thema dat ook terug is gekomen in de StemWijzer.
- Hoeveel vinkjes hebben jullie gezet?
- Bespreek kort welke thema’s jullie hebben verrast, welke jullie niets zeiden en welke jullie het belangrijkst vinden.
Eerder hebben jullie opgeschreven welk stemadvies de StemWijzer gaf. Geef het opgevouwen papier aan de docent. Wat stemt jullie klas?
- De docent telt alle resultaten bij elkaar op.
- Welke partij is de grootste in de klas?
- Lijkt jullie uitslag op het resultaat van de EP-verkiezingen?
Woordenschat
Parlement (van het Franse woord parler = spreken) is een ander woord voor volksvertegenwoordiging. In Nederland bestaat het parlement uit de Eerste en de Tweede Kamer, samen ook wel Staten-Generaal genoemd. Het is niet hetzelfde als de regering van Nederland, maar het parlement kan wel wetsvoorstellen indienen of wijzigen (Tweede Kamer) of wetsvoorstellen tegenhouden (Eerste Kamer).
Gebruikte bronnen
Burgerschap
Kiezen vanaf 16 jaar?
Nu je meer inzicht hebt gekregen in het Europees Parlement kan het zijn dat je mening is veranderd. Hoe kijken jullie er nu als klas naar?
- Wat zijn de voor- en nadelen van stemmen op je 16e?
- Hoe kunnen jongeren meer betrokken raken bij de politiek?
- Is er genoeg aandacht voor thema's die voor jongeren belangrijk zijn?
- Zou jij gaan stemmen als je nu mocht stemmen? En waarom?