Influencers zijn hot. Ze laten je bijvoorbeeld zien wat de laatste mode is, tonen je tips en tricks over jouw favoriete game, vertellen alles over jouw voetbalclub of doen voor hoe je een perfecte make-up aanbrengt. Achter een influencer zit een bedrijf. En dat bedrijf wil geld verdienen door hun producten in beeld te brengen. Hoe meer volgers, hoe groter de bedragen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) tikte zes influencers op de vingers omdat ze likes en volgers bleken te kopen. En dat mag niet. Waarom doen influencers dit en kun jij ook volgers kopen? Neem jij alles wat influencers zeggen aan voor waarheid? En zijn er ook regels voor influencers? Deze les van Mediabegrip gaat over de wereld van influencers.
Lesdoel
De leerling wordt zich bewust van het doel en belang van influencers.


Uitwerking per dia
- sheet 1-3: Introductie van het onderwerp. Leerlingen praten met elkaar over influencers die zij volgen.
- sheet 4-10": Uitwerking van het thema en verwerking. Leerlingen ontdekken de strategieën van influencers en welke commerciële belangen daarin sturend zijn.
- sheet 11: Verwerking van de lesstof door zelf een post te maken als influencer.
- sheet 12-13: Extra opdracht voor VO. Let op: de video is in het Engels. Praat met de leerlingen over het beeld van perfectie dat wordt geschetst door influencers. Is dit een realistische beeld? Heeft dit invloed op hun zelfbeeld?
Benodigdheden
- Chromebook voor elke leerling
Woordenschat
Schimmige manieren: Een ander woord voor schimmig is onduidelijk. Je weet niet precies op welke manieren iets is gegaan. Het suggereert ook dat het niet helemaal klopt.
Inspireren: Inspireren betekent dat je een idee overbrengt aan iemand anders.
Neutraal in beeld brengen: Neutraal betekent iets weergeven zonder een waarde of een oordeel.
Gebruikte bronnen
https://pixabay.com/
https://nos.nl/artikel/2420722-influencers-die-neplikes-en-volgers-kochten-op-vingers-getikt
https://www.onderwijsvanmorgen.nl/ovm/influencers-wat-doe-je-ermee/
https://docplayer.nl/213531741-De-invloed-van-influencers.html
https://www.campaignlive.co.uk/article/pick-week-dove-cries-loud-combatting-toxic-influencers/1754187
https://nos.nl/op3/collectie/13589/artikel/2194372-instagram-wereld-van-gekochte-volgers-neplikes-en-likebots
https://www.adformatie.nl/influencer-marketing/5-statistieken-over-influencer-marketing