Weet je wat ik niet zo heel vaak zie?
Een YouTube-video boordenvol poëzie.
Of een leuke post met een mooi gedicht.
Jammer, want zoiets tovert een lach op mijn gezicht.
Maar deze week is dat misschien wel anders,
want dit is de week voor alle Nederlanders.
Die houden van haiku, elfje of een limerick wellicht,
maar ook het belang van voorlezen wordt nu extra belicht.
Lesdoel
Vanuit de leerlijnen SLO ICT-basisvaardigheden:
- op eigen initiatief inzetten van geschikte toepassingen bij het leerproces
- ontdekken van gevorderde functionaliteit in verschillende standaardtoepassingen
Specifiek per groep:
Groep 5/6: aandacht hebben voor visuele en grafische vormgeving van de 'content
Groep 7/8: realiseren van een presentatie en daarvoor verzamelen en creëren van de benodigde 'content'− ontwerpen en realiseren van 'content' voor verschillende doelen (bijv. informeren, reclame maken, waarschuwen, beoordelen
Klas 1/2 VO: heeft inzicht in de mogelijkheden van beeldtaal en audiovisuele communicatie− kan content produceren met behulp van diverse apparaten en toepassingen
Download PowerPoint
De les staat op deze pagina als online presentatie, maar wil jij liever een PowerPoint? Dat kan. Download de PowerPoint en pas deze naar eigen wens aan.
Download tekst
Wil je met de leerlingen de tekst van Melles Media samen lezen? Download dan hier de tekst en print deze uit. De tekst is geschikt voor RALFI-lezen.
Online presentatie
Uitwerking per dia
Titelpagina. On of Off, we zitten op een lijn, het is fijn om vrienden te zijn. Een rijmend begin, omdat we het gaan hebben over poëzie.
Melles Media. Lees samen het verhaal van Melle. Bespreek het verhaal met de leerlingen. Deze week is het een gedicht.
Nu in de media. Lees de tekst op de dia en eventueel het artikel via de link. Er starten deze week 2 bijzondere zaken die een link hebben. Namelijk de Nationale Voorleesdagen en de Poëzieweek. Deze gaan we combineren in deze les.
De combinatie en de vraag, wat doen we ermee vandaag? Bespreek uitgebreid de vragen op de presentatie. Doe dit via de werkvorm "de placemat" (onder het kopje Mediatheek vind je uitleg over deze werkvorm, je kunt hier ook de placemat downloaden).
De Opdracht.
De kern van de opdracht is dat de leerlingen een gedicht gaan schrijven en hiervan een DIGITALE poster gaan maken. Ze mogen zelf kiezen welke tool ze hiervoor inzetten. Laat de leerlingen hun gedicht in de klas voorlezen waarbij ze duidelijk de doelgroep van hun gedicht benoemen of laat de groep hiernaar raden.
Succescriteria:
- Leerling heeft zelf een digitale tool gekozen om deze opdracht uit te voeren
- De vorm past goed bij de inhoud
- Het taalgebruik en de vorm van de poster past bij de doelgroep
Onderdeel Burgerschap. Iedere week een opdracht om te werken aan de doelen van Burgerschap! De opdracht sluit aan bij de les van Mediabegrip.
Opdracht.
Op de dia zie je een poëzieposter van het gedicht “Herinneringen aan Holland” van Hendrik Marsman. Hij beschrijft hierin zijn gedachten aan Nederland.
Hoe kijk jij naar Nederland? Wat zijn volgens jou dingen die echt bij Nederland passen? Hoe ziet jouw ideale Nederlandse samenleving er uit?
Bespreek dit samen (en maak misschien je eigen Herinneringen aan Holland gedicht…).
Benodigdheden
- De interactieve presentatie op deze pagina of de PowerPoint
- Digibord met internetaansluiting
- Print de tekst voor de leerlingen
- Materiaal om de opdracht uit te voeren
Woordenschat
- Haiku: een vorm van Japanse dichtkunst, geschreven in drie regels waarvan de eerste regel 5, de tweede regel 7 en de derde regel weer 5 lettergrepen telt.
- Elfje: een elfje is een eenvoudige, compacte dichtvorm, die bestaat uit elf woorden op vijf dichtregels. De woorden worden als volgt verdeeld:
- de eerste dichtregel: een woord
- de tweede regel: twee woorden
- de derde regel: drie woorden
- de vierde regel: vier woorden
- de vijfde regel: één woord, dat het gedicht samenvat.
- onderricht: ander woord voor onderwijs.
- irl: in real life, in het echt, niet online.
Gebruikte bronnen
Mediatheek: De Placemat
De werkwijze van de Placemat:
- Werk in groepen van 4 kinderen.
- In elke groep ligt een placemat in het midden van de tafel.
- Geef de opdracht of stel de vraag.
- Tijdens de Denktijd schrijft elke leerling voor zichzelf de informatie, antwoorden, meningen in één van de buitenste hokken van de Placemat. Hierbij vindt nog geen overleg met elkaar plaats.
- Nadat iedereen klaar is met noteren, volgt een Rondpraat. Leerling 1 licht zijn antwoord toe, daarna, met de klok mee, leerling 2, 3, en 4.
- Na de Rondpraat volgt een groepsgesprek waarin kinderen elkaar verhelderingsvragen kunnen stellen en elkaar aanvullen.
- De kinderen noteren de gemeenschappelijke antwoorden en aspecten waarover overeenstemming is, in het middelste hok op de Placemat.
(Bron: Onderwijs maak je samen)
[pdf-embedder url=”https://mediabegrip.nl/wp-content/uploads/2023/01/placemat.pdf”]
Mediatheek: Tools
Er zijn verschillende tools om de digitale posters mee te maken. Wij geven je de volgende tips:
- Canva: klik hier voor een stappenplan.
- PowerPoint
- Poster my wall
- Postermaker.nl