Op dinsdag 9 mei staan Mia Nicolai en Dion Cooper namens Nederland in de eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival.
Zij zullen daar hun nummer “Burning Daylight” zingen in de hoop door te gaan naar de finale op zaterdag.
In de aanloop naar het songfestival traden ze al op verschillende plaatsen op. En dat is niet onopgemerkt voorbij gegaan…
“Het was heel erg vals, ze missen ervaring.” ( Bron: wnl.tv)
“Songfestivalduo zingt weer vals, reacties niet mals: ‘Wonder nodig.’” (Bron: metronieuws.nl)
Mag je alles zomaar zeggen in de media?
Lesdoel
Vanuit de leerlijnen SLO:
Mediawijsheid:
- bewust zijn van het belang van sociale gedragsregels bij het gebruik van sociale media (op een respectvolle wijze omgaan met elkaar)
- onderzoeken van kenmerken van commerciële, informerende, amuserende en meningsvormende content in diverse digitale media
Download PowerPoint
De les staat hieronder als online presentatie. Wil jij liever een PowerPoint? Download de PowerPoint en pas deze naar wens aan.
Download tekst
Wil je met de leerlingen de tekst van Melles Media samen lezen? Download dan hier de tekst en print deze uit. De tekst is geschikt voor RALFI-lezen.
Online presentatie
Uitwerking per dia
Titelpagina. Deze week besteden we aandacht aan het songfestival. De Nederlandse inzending is onlangs aangepast door het lied een toon hoger te zingen.
Melles Media. Lees samen het verhaal van Melle. Wat vinden de leerlingen van de situatie? Wat vinden ze zelf van het songfestival? Volgen ze dat? Wat weten ze er van?
Nu in de media: Burning daylight (= titel van de Nederlandse inzending).
Vraag eerst na wat de leerlingen al hebben meegekregen over de Nederlandse inzending. Hebben zij al de kritiek gehoord? Wat vinden ze daar van? Heeft het invloed gehad op hun eigen mening over het lied? Neem daarna de reacties uit de media met de leerlingen door. Kijk eventueel via de links de video's van Even tot hier, Dit was het nieuws en Vandaag inside. Wat vinden ze van deze vorm van satire? Mag je dit zomaar doen? Wat voor invloed heeft dit op Mia en Dion? En op de mening van de kijkers? Wat willen de makers hiermee bereiken?
Ga in gesprek met elkaar.
Het valse lied van “Even tot hier”, SongfestiFaal en het uitlachen door Wilfred Genee in “Vandaag Inside”. Is het satire of belachelijk maken? Ook online kregen de 2 nogal wat negatieve reacties…
Zangeres Naaz zei er het volgende over op Twitter:
"Met miljoenen iemand belachelijk maken op internet heet gewoon 'cyber bullying', nee ik overdrijf niet. Vals zingen is geen reden om vals te doen. Je zou je ergste vijand hier niet doorheen willen zien gaan. Songfestival is geen levenslang litteken waard, stay decent.“ (Bron: welingelichtekringen.nl)
Wat vind jij? Gaat het te ver of mag dit? Waar ligt de grens? Bespreek dit met de leerlingen.
De opdracht.
Laat de leerlingen allemaal voor zichzelf nadenken over de volgende vragen:
1)Wat mag je wel zeggen over iemand op tv of online?
2)Wat mag je niet zeggen over iemand op tv of online?
Schrijf van beide 5 voorbeelden op en bespreek deze in de klas.
Onderdeel Burgerschap. Iedere week een opdracht om te werken aan de doelen van Burgerschap! De opdracht sluit aan bij de les van Mediabegrip.
In de vorige les hebben we gediscussieerd over de Vrijheid van Meningsuiting. Geldt dat voor dit onderwerp ook? Mag je zomaar alles roepen in de media?
Waar ligt de grens tussen humor/satire en iemand kwetsen? En ook een belangrijke vraag: Wie bewaakt die grens?
Mag je overal grappen over maken?
Benodigdheden
- De interactieve presentatie op deze pagina of de PowerPoint
- Digibord met internetaansluiting
- Print de tekst voor de leerlingen
- Materiaal om de opdracht uit te voeren
Woordenschat
- Vals (gezongen): onzuiver, niet op de juiste toon
- Op de hak nemen: belachelijk maken
- Satire: spottende humor
- Cyber bullying: online pesten