• Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Lesinhoud
  • Kosten
  • Over ons
  • Contact

Mediabegrip

Header Rechts

  • Home
  • Lesinhoud
  • Kosten
  • Over ons
  • Contact

Week 38 | Cookies

20 september 2020

Je komt ze overal tegen op internet; Cookies. Klik jij ze tegenwoordig ook (bijna) automatisch weg? Heeft de melding over cookies dan nog wel zin?

We zijn zo aan cookies gewend, dat veel mensen bijna alweer vergeten zijn wat cookies zijn. Vandaar deze les!

Jouw cookies zijn geld waard!

Cookies zijn bedoeld voor adverteerders. Zij kunnen er jouw surfgedrag mee achterhalen. Cookies worden 'geveild'. Dus jouw cookies leveren adverteerders keiharde euro's op. Deze les gaat hierover: het veilen van cookies.

DOWNLOAD LESBRIEF
DOWNLOAD POWERPOINT

Achtergrondinformatie

Datum: 10-10-2019  Bron: NOSop3 - Zo ziet de veiling achter een cookiemelding eruit! 

Er gaat geen dag voorbij zonder dat je online advertenties ziet. Sommige willekeurig, maar vaak zijn ze op jou gericht. Dat kan, omdat jij daarmee akkoord bent gegaan. Die cookie-melding, weet je wel? Hoe werkt die advertentieverkoop eigenlijk? Advertentieruimte wordt verkocht op online veilingen. Dat gaat sneller dan je met je ogen knippert. Realtime bidding wordt dat genoemd. Op die manier laten Google, Instagram, Facebook en honderden andere bedrijven je advertenties zien.
Het draait allemaal om de tracking cookie. Dat is een klein bestandje dat, als jij akkoord bent gegaan, op je computer of telefoon wordt geplaatst om je online te kunnen volgen. Als jij veel websites bezoekt waar een adverteerder een cookie mag plaatsen, dan daarmee kan-ie veel over jou leren: je interesses, je leeftijd, waar je leeft en wat voor producten je koopt. Hoe meer informatie er over je is, hoe meer je waard bent voor een adverteerder.
Wetgeving verandert
Het was tot voor kort niet altijd duidelijk waar de data die je als adverteerder gebruikt vandaan kwam, zegt Borst. "Terwijl je wel zeker wil weten dat het op een eerlijke manier is gebeurd. Dankzij nieuwe wetgeving is dit aan het veranderen." Je kunt niet meer zomaar zonder toestemming van de gebruiker gegevens verzamelen; of het nou anoniem, pseudo-anoniem of persoonsgegevens zijn. "De controle ligt nu meer dan ooit bij de gebruiker. Neemt niet weg dat er altijd nog een grijs gebied zal zijn."
En de rol van cookies verandert. Ten opzichte van 2009, toen realtime bidding nog nieuw was, is niet alleen wetgeving strenger, maar browsers blokkeren ook steeds meer cookies die jouw gedrag kunnen volgen: in Safari, Chrome en Firefox wordt het blokkeren van die cookies steeds makkelijker. "Al staat de volgende technologie om je te volgen ook alweer klaar", legt Rob van Eijk uit. "Dat heet fingerprinting en dat kunnen cookie-blockers veel moeilijker tegenhouden."

Instructies

Open de bijbehorende PowerPoint voor deze les:

  • Dia 1: Titeldia
  • Dia 2: Weten leerlingen wat cookies zijn? Wie het weet mag zijn vinger opsteken. En wat doen cookies eigenlijk? Het antwoord verschijnt na klikken.
  • Dia 3: Er zijn verschillende soorten cookies, de 4 meest gebruikte cookies worden hier weergegeven. Laat hen zelf uitzoeken met behulp van internet wat deze verschillende soorten doen. Het antwoord wordt gegeven op de volgende dia.
  • Dia 4: Hier leggen we uit wat de verschillende cookies doen. Leg uit dat ‘tracking’ het Engels woord is voor ‘volgen’.
  • Dia 5: Bekijk en bespreek klassikaal de interactieve kaart en doorloop de 9 stappen.  Snappen ze wat er gebeurt met je gegevens die je deelt d.m.v. een tracking cookie?
  • Dia 6: Laat leerlingen reflecteren op hun gedrag op internet etc. Wat vinden ze ervan dat hun gegevens online verkocht worden? Klikken ze nog steeds zonder te lezen op cookies accepteren? Wanneer zullen ze er wel op klikken en wanneer niet?
  • Dia 7: Voor het bekijken van het filmpje worden er 2 kijkvragen meegegeven. Na het kijken worden deze besproken. Wat kan een voordeel zijn van cookies accepteren? Weten leerlingen na het kijken van het filmpje welke 3 tips er worden gegeven? Het juiste antwoord komt in beeld door te klikken. Ook geven we een link met daarin nog meer tips rondom cookies en privacy.
  • Dia 8: Als afsluiting een filmpje. Deze man probeert zelf cookies te maken, maar of dat goed gaat?!

Woordenschat

Veiling: Een veiling is een soort markt waarbij dingen worden verkocht aan bieders. Je mag dus iets kopen als je de hoogste bieder bent. Op een veiling moet je je wel aan regels houden!

Adverteerder: Bedrijven die aan televisiezenders, kranten en online bedrijven geld betalen om hun aanbiedingen of reclame te laten zien.

Cookie: Als je een website bezoekt dan laat die website soms een klein onzichtbaar tekstje achter op je computer. Dat noem je een 'cookie'.

Tracking: Een engels woord dat 'volgen' betekent.

 

Extra materiaal

Interessante video als leerlingen geïnteresseerd zijn.

Gebruikte bronnen

  • https://nos.nl/op3/artikel/2305556-zo-ziet-de-veiling-achter-een-cookiemelding-eruit.html
  • De overige bronnen staan vermeld in de voetnoot van de PowerPointpresentatie.
Week 39 | Nepnieuws of niet? »

onderwerp:

  • Identiteit

kernwoord:

  • Cookies

Leerdoel:

  • Media doorgronden

Niveau:

  • (V)SO
  • Groep 5/6
  • Groep 7/8
  • Klas 1/2
Naar overzicht

Mediabegrip is een dienst van Stichting Onderwijsdata. Wij willen beter onderwijs mogelijk maken door intuïtieve technologieën en methodieken te ontwikkelen die toegankelijk zijn voor leerkrachten en leerlingen, waardoor iedereen het beste uit zichzelf haalt.

Snel naar:

  • Home
  • Lesinhoud
  • Kosten
  • Over ons
  • Contact

Contact opnemen:

 

Kamer van Koophandel:  60419733

BTW nummer: NL853903049B01

Postadres:

Perenmarkt 6
1681 PG Zwaagdijk-Oost

 

© Copyright 2021 - 2023 Mediabegrip · All rights reserved

Licentie aanvragen