Overal (op tv, radio en internet) gaat het de laatste weken over Black Friday.
De reclames, kortingen en aanbiedingen vliegen je om de oren. Maar waar komt het vandaan? En is het allemaal wel echt? Wat zijn eigenlijk de regels van reclame maken?
Lesdoel
Leerling leert over de regels van reclame
Online presentatie
Download tekst
Wil je met de leerlingen de tekst van Melles Media samen lezen? Download dan hier de tekst en print deze uit. De tekst is geschikt voor RALFI-lezen.
Download PowerPoint
Liever de les als PowerPoint? Download deze hieronder.
Voorbereiding
Neem de les door. Lees vooraf de artikelen en bekijk de video's.
Uitwerking per dia
Dia 1
Titelpagina. Black friday, wat zegt het de leerlingen? Wat zijn hun ervaringen?
Dia 2 ( 2 en 3 in de online presentatie)
Melles Media. Lees samen het verhaal van Melle. Bespreek het verhaal met de leerlingen: hebben zij ook "last" van reclames? Wat zijn de meest gehoorde klachten over reclames?
Dia 3 (4 in de online presentatie)
Nu in de media:
Overal (op tv, radio en internet) gaat het de laatste weken over Black Friday.
De reclames, kortingen en aanbiedingen vliegen je om de oren. Maar waar komt het vandaan? En is het allemaal wel echt? Wat zijn eigenlijk de regels van reclame maken?
Dia 4 (5 in de online presentatie)
Wat is Black Friday en waar komt het vandaan?
Volgens Wikipedia:
Black Friday (Nederlands: zwarte vrijdag) is ontstaan in de Verenigde Staten en valt op de dag na Thanksgiving Day, dat wordt gevierd op de vierde donderdag in november. Op vrijdag hebben de meeste werknemers in de Verenigde Staten vrij.
Black Friday wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen. Er wordt met hoge kortingen geadverteerd om klanten te lokken. Heel wat winkels gaan al vroeg in de ochtend open en klanten staan vaak uren in de rij tot de winkels open gaan.
In de video van het Jeugdjournaal (2020) wordt nog meer uitleg gegeven over dit fenomeen.
Dia 5 (6 in de online presentatie)
Wat zijn de regels voor reclames?
De regels voor reclame-uitingen staan in de Nederlandse Reclame Code.
Over het algemeen gelden de volgende regels:
- Reclame mag niet misleidend zijn; Bedrijven moeten dus eerlijk zijn over de producten of diensten die ze verkopen, ze mogen mensen niet voor de gek houden.
- Een adverteerder mag geen onwaarheden in de reclame zetten; Bedrijven mogen niet liegen over hun product of dienst.
- Een bedrijf mag geen belangrijke informatie over een product of dienst weglaten; Bedrijven mogen geen belangrijke dingen verzwijgen over wat ze verkopen.
- Reclame mag niet in strijd zijn met de goede smaak en het fatsoen; Reclames moeten dus netjes en smaakvol zijn.
- Voor reclame voor kinderen gelden strengere regels dan voor reclame voor volwassenen. Via de link kom je bij de Kinder- en Jeugdreclamecode die speciale regels benoemt voor reclames gericht op kinderen en jeugd. Bespreek dit met de leerlingen. Wat halen zij uit deze zin uit artikel 1: "In reclame gericht op kinderen dient rekening te worden gehouden met hun bevattingsvermogen en verwachtingspatroon, vooral met betrekking tot het speelplezier, de afmetingen en de prestaties van het product."
Bron: rijksoverheid.nl
Zie ook dit artikel.
Dia 6 (7 in de online presentatie)
De opdracht:
1.Maak een digitale reclame voor Mediabegrip. Maak duidelijk wat volgens jou zo goed is aan Mediabegrip.
2.Bedenk een alternatief voor Black Friday speciaal voor Mediabegrip.
3.Stuur jouw creatie naar de juf of meester. Deze zal jullie creaties doorsturen naar Mediabegrip en misschien zien jullie jouw creatie wel ergens terug!!!
(Voordat we jouw reclame gaan gebruiken vragen we wel eerst jouw toestemming, hoor.)
Denk bij het maken van jouw reclame wel aan de regels!
Upload de creaties van de leerlingen via de link (mediabegrip.nl/upload/) of gebruik het formulier onderaan deze pagina.
Dia 7 t/m 9 (8 t/m 20 de online presentatie)
Het onderdeel Burgerschap. Iedere week krijg je een opdracht om te werken aan de doelen van Burgerschap. Deze opdracht sluit aan bij de les van Mediabegrip.
Opdracht:
Black Friday is goed nieuws voor koopjesjagers, maar al die koopjes hebben ook een keerzijde.
Hoe kun je milieubewust shoppen? Kijk eens op deze site.
Bespreek de stellingen:
“Als je op Black Friday iets koopt, moet er direct een donatie aan het Wereld Natuur Fonds worden gedaan.”
“Black Friday moet verboden worden.”
“Winkels mogen alleen nog producten verkopen die niet schadelijk zijn voor het milieu.”
“De makers van de producten moeten nadenken over het milieu. De klant hoeft daar niet over na te denken.”
Benodigdheden
- De interactieve presentatie op deze pagina of de PowerPoint
- Digibord met internetaansluiting
- Print de tekst voor de leerlingen
- Materiaal om de opdracht uit te voeren
Woordenschat
- misleiden
bedriegen.
- onwaarheden
leugens, dingen die niet waar zijn.
- fatsoen
goed manieren.
- koopjesjager
iemand die altijd op zoek is naar de beste deal.
- donatie
gift.
Mediatheek: Wij doen niet mee aan Black Friday!
Van jeugdjournaal.nl
Black Friday, daar doen deze winkels niet aan mee
Black Friday, daar heb je vast wel eens een reclame over gezien of gehoord. Allerlei spullen zijn in de aanbieding. Dus in veel winkels is het hartstikke druk met kinderen die iets lekker goedkoop willen kopen.
Maar er zijn ook winkels die niet mee willen doen aan Black Friday. Zij willen op deze dag juist iets doen voor een ander, of voor het milieu.
Het klink misschien gek, want we willen ook graag verkopen. Maar we willen liever dat mensen nadenken over spullen die van goede kwaliteit zijn. Dus dat ze er ook langer plezier van hebben.
Door langer met spullen te kunnen doen, zijn die ook beter voor het klimaat. Daarom heet de actie Green Friday. Er is ook Bring Back Friday, om oude meubels in te leveren. En Fair Friday, zodat je duurzame vakanties kunt boeken.
Mediatheek: uploadformulier
Gebruikte bronnen
https://jeugdjournaal.nl/artikel/2453623-black-friday-daar-doen-deze-winkels-niet-aan-mee.html
https://www.at5.nl/artikelen/217888/ook-dit-jaar-extra-vuilniswagens-tegen-kartonoverlast-na-black-friday
https://www.milieucentraal.nl/nieuwsberichten/is-black-friday-nog-van-deze-tijd/
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/waar-kan-ik-een-klacht-indienen-over-misleidende-reclame
https://nl.wikipedia.org/wiki/Black_Friday
reclamecode.nl