Leerlingen (en veel volwassenen) besteden veel tijd online. Voor volwassenen is het soms lastig om inzicht te krijgen in de online wereld van jongeren. In deze les gaan de leerlingen zelf hun eigen online wereld tekenen. Zo krijgen zij inzicht in hun online gedrag en door de wereldkaarten te bespreken en mee te geven naar huis, helpt het leraren en ouders om in gesprek te gaan over deze online wereld. Door hierover open en zonder oordeel het gesprek aan te gaan, krijgen we een beter beeld van wat jongeren online doen en meemaken. Dit zorgt er dan weer voor dat wij als volwassenen onze jongeren beter kunnen begeleiden en ondersteunen op hun reis door de online wereld.
Lesdoel
De leerlingen en de leraar worden zich bewust van de online wereld waar ze zich in bevinden. De leerlingen maken deze visueel door een online wereldkaart te tekenen.
Deze les kan als leerkrachtgebonden les worden gegeven of als opdracht in de weektaak worden opgenomen, leerlingen kunnen de les dan zelfstandig verwerken.
Interactieve presentatie
Download opdracht
Wil je dat de leerlingen deze les zelfstandig verwerken? Download dan hier de opdracht.
Voorbereiding
Neem de les door. Ga je de les samen doen met de leerlingen of laat je deze les zelfstandig verwerken? Zorg in ieder geval voor een gezamenlijke afsluiting door de wereldkaarten samen te bekijken en bespreken.
Maak eventueel zelf ook een wereldkaart van jouw online wereld.
Bekijk de introductie video met Nizar el Manouzi.
Uitwerking per dia
Dia 1 t/m 3: Introductie van het onderwerp. Lees samen het verhaal van Melle en bespreek dit met elkaar.
Dia 4: Woordenschat. Laat de leerlingen de woorden in eigen woorden omschrijven.
Dia 5: De opdracht. Teken jouw online wereldkaart. Plaats al jouw favoriete apps, websites en games op een zelf getekende wereldkaart. Door verschil aan te geven in grootte laat je zien welke app, game of website jouw favoriet is. Jouw favoriet wordt dus de grootste stad of het grootste land van jouw wereld.
Je mag deze wereldkaart teken met behulp van een online tool, zoals Canva of tekenen op een A3 papier.
Dia 6: Afsluiting. Stel de wereldkaarten tentoon in het lokaal en organiseer een expositie, waarbij de leerlingen elkaars werelden gaan bekijken. Geef ook de mogelijkheid om vragen te stellen aan elkaar. Nodig je de ouders ook uit om te komen kijken? Geef na de expositie de wereldkaarten mee naar huis of deel ze digitaal met de ouders.
Benodigdheden
- de interactieve presentatie op deze pagina
- 1 a3 per leerling en/of devices voor het maken van een digitale wereldkaart
- tekenmaterialen
- digibord met internetaansluiting
- print de opdracht voor de leerlingen (bij zelfstandige verwerking)
Woordenschat
Woordenlijst
- Scroll: het horizontaal of verticaal verplaatsen van een tekst op een beeldscherm, zodat delen van de tekst die niet in één keer op het scherm passen, zichtbaar worden. (bron: www.woorden.org)
- Negeren: geen aandacht besteden aan (iets of iemand) als dat wel wordt verwacht. (Bron: www.woorden.org)
- Edit: materiaal klaarmaken voor publicatie (Bron: www.woorden.org)
- Groepschat: een online groepsgesprek (kan met geschreven berichten of een echt gesprek zijn).
- Online: op internet.
Mediatheek: Social media onderzoek
Newcom voert ieder jaar een onderzoek uit naar het gebruik van social media. Hieronder een samenvatting van het onderzoek door www.frankwatching.com.
TikTok, Instagram & Twitter opvallendste platforms in socialmedia-onderzoek 2022
Mediatheek: Woordenlijst
Scroll: het horizontaal of verticaal verplaatsen van een tekst op een beeldscherm, zodat delen van de tekst die niet in één keer op het scherm passen, zichtbaar worden.
Voorbeeld: `naar onderen scrollen om de rest van de webpagina te kunnen lezen` (bron: www.woorden.org)
Negeren: geen aandacht besteden aan (iets of iemand) als dat wel wordt verwacht
Voorbeeld: `iemand die oogcontact zoekt straal negeren`. (Bron: www.woorden.org)
Edit: materiaal klaarmaken voor publicatie
Voorbeeld: `creatief zijn in het editen van teksten ` (Bron: www.woorden.org)
Groepschat: een online groepsgesprek (kan met geschreven berichten of een echt gesprek zijn).
Online: op internet.
Gebruikte bronnen
www.frankwatching.com
www.canva.nl
www.newcom.nl