Kinderen bedenken eigen kruispunt. “Voelt een stuk veiliger”
Kinderen in Zwolle hebben een eigen kruispunt bedacht. Drie kruisingen daar liggen nu vol met fel gekleurde symbolen, nieuwe verkeersborden en tekeningen van dieren. Het moet zo veiliger voor kinderen zijn om de weg over te steken onderweg naar school. Het ziet er vrolijk uit, maar is het ook echt veiliger?
Online lijkt de wereld er ook altijd heel vrolijk uit te zien, maar is het ook allemaal zo vrolijk?
Lesdoel
Veilig en bewust online communiceren: Beseffen van het belang van veilig gedrag bij deelnemen aan sociale media
Aanwezigheid en invloed van media in je eigen leven: ervaren van de rol van digitale media in het eigen leven (bijv. voor leren, communicatie en vermaak)
Download PowerPoint
De les staat hieronder als online presentatie. Of download de PowerPoint en pas deze naar wens aan.
Download bijlage
Samen met je leerlingen de tekst lezen? Download de tekst en print die uit. (Geschikt voor RALFI-lezen).
Online presentatie
Uitwerking per dia
Melles Media. Lees samen het verhaal van Melle. Hebben leerlingen hier al iets over gehoord in de media?
Nu in de media: Kinderen bedenken eigen kruispunt.
Online lijkt de wereld er ook altijd heel vrolijk uit te zien, maar is het ook allemaal zo vrolijk?
Ga in gesprek met elkaar: Kinderen in Zwolle bedachten een kleurrijk kruispunt om het kruispunt verkeersveiliger te maken. Hoe zit het met jouw online verkeer?
Vraagstuk 1: Waar kom jij online verkeer tegen?
Vraagstuk 2: Welke ervaringen heb jij online? Ben je weleens iets tegengekomen wat niet zo leuk was?
Beschrijving van de: Veilig online, wees vriendelijk
In deze opdracht spelen we een game over internetveiligheid. In tweetallen speel je op https://beinternetlegends.withgoogle.com/nl_be/interland straks de game verder.
We starten gezamenlijk in het level Koninkrijk der vriendelijkheid. We lezen de zinnen en bekijken samen wat de bedoeling is. Daarna speel je in tweetallen of alleen verder.
Elk level eindigt met een quiz. Vul deze in. Aan het eind bespreken we wat je hebt ingevuld.
Opdracht 1: Veilig online, beveilig je geheimen
We gaan verder met de Schattentoren. We lezen de zinnen en bekijken samen wat de bedoeling is. Daarna speel je in tweetallen of alleen verder.
Het level eindigt met een quiz. Vul ook deze quiz in. We bespreken aan het eind samen wat je hebt ingevuld.
Opdracht 2:Speel de overige twee levels zelf
We hebben nu twee levels samen gespeeld.De laatste twee levels kun je nu zelf spelen. Speel Berg van voorzichtigheid en Rivier van de waarheid zelf.
Afsluiting
Jullie hebben nu alle werelden gespeeld. Bespreek wat jullie belangrijk vonden in de levels en wat jullie geleerd hebben.
Maak per level een poster en vat de antwoorden hierop samen. Hang de posters op in de klas en bespreek (eventuele) verschillen.
Onderdeel Burgerschap.
In veel games kun je online met andere mensen van over de hele wereld gamen. Iedereen is hier fanatiek en wil winnen. Dit leidt vaak tot onaardig gedrag wanneer iemand verliest.
Hoe reageer jij tijdens het gamen? Ben je heel fanatiek en word je boos of gefrustreerd als je verliest? Hoe ga jij hiermee om?
Heeft iemand leuke ervaringen met het omgaan met verlies tijdens een online game?
Benodigdheden
- De interactieve presentatie op deze pagina of de PowerPoint
- Digibord met internetaansluiting
- Print de tekst voor de leerlingen
- Materiaal om de opdracht uit te voeren
Woordenschat
- Kruispunt: Een kruispunt is een knooppunt van wegen, waarbij uitwisseling tussen de wegen onderling mogelijk is. Kruispunten zijn gelijkvloers. (In de wiskunde kan een kruispunt ook een snijpunt zijn.)
- Symbolen: Een symbool is een vorm die ergens voor staat. Een uil staat bijvoorbeeld voor wijsheid. Een uilskuiken staat voor domheid (omdat een kuiken van een uil nog jong is, weet het nog niet zoveel).Letters zijn in feite ook symbolen. Ze staan voor een klank of een leesteken (zoals het vraagteken ?).
Verder heb je bij de godsdiensten een aantal vaste symbolen zoals het kruis bij de Christenen, de halve maan bij moslims enzovoort.
Ook in de wetenschap worden symbolen gebruikt om eenheden aan te geven. Bijvoorbeeld de ohm (Ω) voor de hoeveelheid weerstand.
Gebruikte bronnen
Bron: Jeugdjournaal, 28-09-2023