De 12e april is een bijzondere dag voor de ruimtevaart:
“Op 12 april 1961 wordt het Russische ruimteschip Vostok 1 gelanceerd met aan boord Yuri Gagarin. Hiermee is de eerste mens in de ruimte een feit.” (beleven.org)
“Op 7 april 2011 verklaarde de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties 12 april als Internationale Dag van de Bemande Ruimtevaart. Wereldwijd wordt op 12 april Yuri's Night gevierd, ook bekend als World Space Party.” (Wikipedia)
Als een raket gaan we aan de slag met enkele filosofische kwesties rondom ruimtevaart en de leerlingen duiken in de geschiedenis van de bemande ruimtevaart.
Lesdoel
Vanuit de leerlijnen SLO:
Praktische ICT-vaardigheden:
- bespreken van belang en impact van digitale technologie op allerlei terreinen in onze huidige samenleving
Informatievaardigheden:
− verzamelen van informatie uit een digitale bron en daaruit een relevante selectie maken
- formuleren van een antwoord op de informatievraag op basis van gevonden informatie
− vermelden van de gebruikte digitale bron bij het vastleggen van gevonden informatie uit de betreffende bron
Download PowerPoint
De les staat hieronder als online presentatie. Wil jij liever een PowerPoint? Download de PowerPoint en pas deze naar wens aan.
Download tekst
Wil je met de leerlingen de tekst van Melles Media samen lezen? Download dan hier de tekst en print deze uit. De tekst is geschikt voor RALFI-lezen.
Online presentatie
Uitwerking per dia
Titelpagina. Deze week besteden we aandacht aan ruimtevaart. Misschien is het in de toekomst (of nu al???) mogelijk om op vakantie te gaan naar de maan. Welke consequenties zou dat hebben? Voor ons, maar ook voor de maan?
Melles Media. Lees samen het verhaal van Melle. In het verhaal gaat het over Elon Musk. Weten de leerlingen wie dat is? Wat weten ze dan over hem? Delen ze de zorgen van Melle? Hoe ver mogen wij gaan?
Nu in de media: Starship.
De raket Starship staat op het punt om gelanceerd te worden. Deze raket is gebouwd door SpaceX (het bedrijf van Elon Musk) en is volledig herbruikbaar. Verder is 12 april ook nog de dag waarop in 1961 voor het eerst een mens de ruimte in gaat. Om die reden is 12 april uitgeroepen tot Internationale dag van de Bemande Ruimtevaart.
Ga in gesprek met elkaar.
Bekijk eerst de video van het Jeugdjournaal over “Ruimtetoerisme”. Bespreek daarna de volgende situaties/stellingen (volgende dia). Zijn ze haalbaar? Wanneer dan? Is het een goede zaak of beter van niet? Waarom dan? Technofilosofeer er op los… klik op de vraagtekens voor meer informatie. Hieronder de bronnen behorende bij de vraagtekens in de presentatie.
3D geprinte raket:
Op Mars wonen:
www.hetklokhuis.nl (Uitzending Klokhuis, 15 minuten)
Op vakantie in de ruimte:
https://nos.nl/artikel/2397939-eerste-echte-toeristische-ruimtevlucht-van-start-hoe-historisch-is-inspiration4
De opdracht.
Maak een tijdlijn van de bemande ruimtevaart. Zet in ieder geval de 10 begrippen en personen uit de lijst hiernaast in je tijdlijn en vertel kort waarom deze zaken van belang zijn. Je mag er uiteraard zelf nog meer bij zetten (tip als bron: www.jeugdbieb.nl). Je mag zelf bepalen hoe je jouw tijdlijn maakt, maar geef in je vormgeving wel het onderwerp weer.
Kijk voor meer informatie over de 10 begrippen/personen:
https://padlet.com/mediabegrip/ruimtevaart.
Deel een foto van je tijdlijn op deze Padlet. De leerlingen kunnen eventueel de QR-code scannen om de Padlet te bekijken.
Onderdeel Burgerschap. Iedere week een opdracht om te werken aan de doelen van Burgerschap! De opdracht sluit aan bij de les van Mediabegrip.
Discussieer over de volgende stelling:
“Het is zeer aannemelijk dat de aarde niet de enige bewoonde planeet is in het universum. Buitenaards leven bestaat.”
Eventuele aanvulling:
“Wij, als mensen, moeten kost wat kost contact leggen met eventueel buitenaardse levensvormen.”
Benodigdheden
- De interactieve presentatie op deze pagina of de PowerPoint
- Digibord met internetaansluiting
- Print de tekst voor de leerlingen
- Materiaal om de opdracht uit te voeren
Woordenschat
- Kritisch kijken: jezelf afvragen wat goed en slecht is.
- HOAX: nep, een grap
- Technofilosoferen: kritisch nadenken en praten over de impact van technologische ontwikkelingen
Gebruikte bronnen
www.slo.nl/vakportalen/vakportaal-digitale-geletterdheid
https://schooltv.nl/video/eenvandaag-in-de-klas-gagarin-eerste-mens-in-de-ruimte/#q=gagarin
https://padlet.com/mediabegrip/ruimtevaart (Groep 7/8 en Klas 1/2)
https://padlet.com/mediabegrip/tijdlijn (VSO)
https://www.dutchcowboys.nl/technology/eerste-3d-geprinte-raket-gaat-binnenkort-de-ruimte-in
https://www.jeugdbieb.nl/r.php?u=252
https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/4712/wonen-op-mars
Mediatheek: ruimtevaart in beeld…
https://www.youtube.com/watch?v=qJeBAeejhEs&t=16s