Twee weken geleden schoot een 18-jarige man in Texas negentien kinderen en twee leraren dood op een basisschool. Het was wereldnieuws. Zou dat in Nederland ook kunnen gebeuren? Vorige week zijn verschillende scholen in Nederland gesloten na een dreigmail. In de mail wordt een schietpartij aangekondigd op de school. Scholen hebben daarop de deuren gesloten. Dreigen iets te doen kan strafbaar zijn. Je creëert angst, onrust en achterdocht. Je ontwricht iemands leven. Of het leven van een hele school met kinderen. Wat als jouw school een dreigement ontvangt? Of jijzelf? Welke stappen kun je dan het beste zetten? Daarover gaat deze les van Mediabegrip.
Lesdoel
De leerling herkent het verschil tussen spel en realiteit en kan acties binnen dit kader beoordelen.
Uitwerking per dia
- sheet 1-4: Introductie van het onderwerp.
- sheet 5-9: Uitwerking van het thema en verwerking. De leerling leert aan de hand van voorbeelden het verschil tussen spel en geen spel en welke consequenties hieraan verbonden zijn.
- sheet 10: Verwerkingsopdracht. De leerling beoordeelt de dreigementen uit het nieuws. Hoe hard willen zij straffen en welke straf heeft welk doel?
- sheet 11: Verdiepingsopdracht VO. Beoordelen of veroordelen is lastig, zeker als het om een hele groep gaat. Hoe kijken de leerlingen hier tegenaan?
Benodigdheden
- Chromebook om de presentatie voor de eindopdracht op te maken.
Woordenschat
Ontwrichten: Krachteloos maken, chaos creëren. Iets op zijn kop zetten
Reportage: Een reportage is een verslag van een situatie of gebeurtenis die met het nieuws te maken heeft.
Motieven: Motieven zijn redenen waarom je iets doet.
Gebruikte bronnen
https://pixabay.com/
jeugdjournaal.nl: https://jeugdjournaal.nl/artikel/2431637-jongen-aangehouden-om-dreigmails-naar-scholieren.html
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/jongen-17-aangehouden-na-dreigmail-school-bilthoven~b4e8b019/
https://www.mediawijsheid.nl/dreigtweets/
https://www.ad.nl/nijmegen/russische-school-zet-website-op-zwart-na-haatmail~ae7f37f7/