21 juni 1948: in New York wordt de LP geïntroduceerd.
21 juni 1979: Sony presenteert de Walkman (1979).
Deze maakte het mogelijk om lopend en onderweg naar je eigen muziek te luisteren. Dit zorgde ervoor dat muziek luisteren een erg persoonlijke aangelegenheid werd. Jouw muziek op jouw moment luisteren.
Vandaag de dag is het heel normaal om Spotify of Deezer te gebruiken. Zo ben je ook niet meer afhankelijk van je cd of cassette, maar heb je letterlijk alle keuze. De nieuwste muziek en verhalen staan altijd voor je klaar. Van platencast tot podcast.
Lesdoel
Vanuit de leerlijnen SLO:
Praktische ICT-vaardigheden:
- gebruiken van apps en software op digitale apparaten
- bespreken van voorbeelden van digitale technologie in het dagelijks leven van mensen (bijv. tv kijken via streamingsdiensten, reizen met ov-chipkaart, contactloos betalen, kopen en verkopen via internet)
Mediawijsheid:
- ervaren van de rol van digitale media in het eigen leven (bijv. voor leren, communicatie en vermaak)
Download PowerPoint
De les staat hieronder als online presentatie. Wil jij liever een PowerPoint? Download de PowerPoint en pas deze naar wens aan.
Download tekst
Wil je met de leerlingen de tekst van Melles Media samen lezen? Download dan hier de tekst en print deze uit. De tekst is geschikt voor RALFI-lezen.
Online presentatie
Uitwerking per dia
Titelpagina. Deze week besteden we aandacht aan de geschiedenis van muziek en verhalen beluisteren.
Melles Media. Lees samen het verhaal van Melle. Wat vinden de leerlingen van de situatie? Wat weten zij al over het onderwerp? Welke ervaringen hebben zij op dit gebied?
Nu in de media: van platenkast tot podcast.
21 juni 1948: in New York wordt de LP geïntroduceerd. De eerste LP is Nathan Milstein performing the Mendelssohn violin concerto. De eerste ècht populaire LP is het eerste studio-album van Frank Sinatra. De LP’s zijn nu weer populair…
21 juni 1979: Sony presenteert de Walkman (1979). De Walkman is een draagbare cassettespeler met hoofdtelefoon. Deze maakte het mogelijk om lopend en onderweg naar je eigen muziek te luisteren. Dit zorgde ervoor dat muziek luisteren een erg persoonlijke aangelegenheid werd. Jouw muziek op jouw moment luisteren. Dat was nieuw. Je stopt het cassettebandje in je Walkman en je kon luisteren.
Na de Walkman kwamen o.a. de Discman en de iPod die weer een stap verder waren in persoonlijke muziekbeleving. De komst van de iPod, zorgde bovendien voor de introductie van de podcast (iPod + broadcast).
Vandaag de dag is het heel normaal om Spotify of Deezer te gebruiken. Zo ben je ook niet meer afhankelijk van je cd of cassette, maar heb je letterlijk alle keuze. De nieuwste muziek staat altijd voor je klaar.
Nieuwe techniek en apps zorgen er bovendien voor dat oude muziek weer populair word. Een aantal voorbeelden:
- Het nummer Running up that hill van Kate Bush komt uit 1985, maar werd onlangs weer een hit door de serie Stranger Things op Netflix.
- 13 juni 2023: Paul McCartney maakt met AI een nieuwe Beatles-song (Bron: NRC.nl). Door middel van AI-technieken kunnen ze nu uit een oude opname de stem van John Lennon gebruiken op de nieuwe single van The Beatles…
- December 2022: Oude liedjes krijgen een nieuw leven: ‘TikTok-hits’ kennen een flinke stijging in Top 2000 (Bron: Metronieuws.nl). Ken jij deze liedjes? Dream on (1973), Yellow (2000) of Chiquitita (1979)?
De introductie van de iPod zorgde daarbij ook voor het grote succes van podcasts. Jij bepaalt waar jij naar luistert.
Ga jij vooral voor muziek of podcasts?
Ga vooral in op de verschillen met vroeger. Muziek luisteren via concert, radio, streamingsdienst. Verhalen via boeken, lp's en rondtrekkende vertellers. Het word steeds persoonlijker. Maar ook de terugkeer naar vroeger: de lp is weer populair. Wat vinden de leerlingen? Gemak of "lekker snuffelen"? Muziek of podcast? Oud of nieuw? Hoe zoek je naar nieuwe podcasts/muziek?
Ga in gesprek met elkaar.
Mensen hebben altijd naar muziek en verhalen geluisterd. Alleen de manier waarop veranderd. In de middeleeuwen trok een minstreel van dorp naar dorp om nieuws en verhalen rond te vertellen. In januari 1924 werd elke 2 weken het “Hollandsch Nieuws” in de bioscoop vertoond zoals hiernaast (Er is geen geluid, dat kon toen nog niet. In de bioscoop werd door een verteller het verhaal verteld bij de beelden). En wij? Wij luisteren via Google Podcasts naar de Jeugdjournaal-podcast.
Bespreek de vragen.
Hoe doe jij dat? Ga jij vooral voor muziek of podcasts?
Hoe kom je aan nieuwe muziek of podcasts? Welke diensten gebruik je (bv. Spotify, Deezer, Podimo)?
Welke muziektips heb je voor anderen? En heb je ook podcast-tips?
(oh, hebben jullie toevallig de les Mediabegrip van week 16 2022 gedaan en zelf een podcast gemaakt? Wat weet je daar nog van?)
De opdracht.
In de opdracht zoomen we in op podcasts. Er is voor iedereen wel een interessante podcast te vinden. Maar hoe vind je de podcast die voor jou interessant is?
Op de volgende dia staan een aantal diensten waar je podcasts kunt luisteren.
Ga op onderzoek uit en zoek een podcast voor jou. Laat de leerlingen via de genoemde apps zoeken naar een interessante podcast. Hoe werkt het zoeken in de apps? Welke zoektermen gebruiken ze? Er staan ook een aantal tips van ons!
Kies een podcast uit die jou leuk lijkt en luister een aflevering.
Extra informatie bij de genoemde podcasts:
Leesbeesten en Luistervinken “Dit is dé kinderpodcast over kinderboeken waar kinderen in gesprek gaan met kinderboekenschrijvers” (podcastluisteren.nl).
Jeugdjournaal-podcast ”Ben jij nieuwsgierig en wil je meer weten over wat er in de wereld speelt? In de podcast van het NOS Jeugdjournaal beantwoorden Bart Tuinman en Malou van der Starre elke week vragen van kinderen over een nieuwsonderwerp” (Jeugdjournaal.nl).
Niet geschikt voor kinderen Van Kidsweek: In Niet geschikt voor kinderen worden korte griezelverhalen verteld. Die zijn wél geschikt voor kinderen, maar alleen voor wie niet bang is aangelegd. Want spannend zijn ze!
Toen was ik 12 “Dit is de podcast van Willem Wever, waarin spannende verhalen worden verteld die echt gebeurd zijn. Want soms ben je, zonder dat je het weet, onderdeel van een grote gebeurtenis uit de Nederlandse geschiedenis.“
Een aflevering van een door jou gekozen podcast geluisterd?
Schrijf er een review over op
padlet.com/mediabegrip/podcasttips
Vertel in ieder geval:
-De naam van de podcast.
-Waar gaat het over?
-Waar kun je het luisteren? (plaats eventueel een link).
-Wat vond je ervan? Zou je deze podcast aan anderen aanraden? Waarom (niet)?
Vraag de leerlingen na het luisteren van een aflevering van de door hen gekozen podcast een review te schrijven over die aflevering. In de review behandelen ze in ieder geval de punten op de presentatie. Upload de review naar de Padlet.
Onderdeel Burgerschap. Iedere week een opdracht om te werken aan de doelen van Burgerschap! De opdracht sluit aan bij de les van Mediabegrip.
Podcasts zijn een mooie manier om een maatschappelijk probleem aan de kaak te stellen en bespreekbaar te maken.
Over welk maatschappelijk thema zou jij graag een podcast willen maken? Bedenk met een groepje een thema en schrijf een script voor een podcast.
Kijk terug naar de les van Mediabegrip Week 16 2022 en ga aan de slag. Maak jouw podcast en deel hem op de Padlet!!!
Hier nogmaals het adres:
Benodigdheden
- De interactieve presentatie op deze pagina of de PowerPoint
- Digibord met internetaansluiting
- Print de tekst voor de leerlingen
- Materiaal om de opdracht uit te voeren
Woordenschat
- Introduceren: voor het eerst voorstellen.
- Podcast: volgens Wikipedia: een audio-uitzending waarbij het geluidsbestand op aanvraag wordt aangeboden door middel van webfeeds.
- Playlist: een samengestelde lijst liedjes op een audiostreamingdienst zoals Spotify of Deezer.
- Inzoomen: in deze les (alleen Groep 7/8-Klas 1/2): extra aandacht besteden aan.
Gebruikte bronnen
Mediatheek: podcasts voor kinderen
https://www.kidsweek.nl/doe-het-zelf/5-tips-voor-podcasts-voor-kinderen
https://go-kids.nl/blog/20-toffe-podcasts-voor-kinderen-luisteren-in-de-vakantie
https://jeugdjournaal.nl/artikel/2419518-de-jeugdjournaal-podcast-is-terug-luisteren-maar (bekijk ook de video over hoe de Jeugdjournaal podcast gemaakt word)
Scan de QR-code om direct naar kinderpodcasts.nl te gaan. Mogen de leerlingen in de pauze een Podcast luisteren?