In de les van week 5 besteedden we al aandacht aan de opkomst van AI, met name de chatbot ChatGPT. Sindsdien is er alweer veel gebeurd op het gebied van kunstmatige intelligentie. Er kwam een chatbot in Snapchat, een nepfoto (gemaakt met AI) zorgde voor een beursdip, een Nederlandse moeder werd opgelicht met de stem van haar zoon en Jinek besteedde een volledige uitzending aan AI.
Maar wat is kunstmatige intelligentie (of Artificial Intelligence, A.I.) eigenlijk? En welke voor- en nadelen zijn er?
Lesdoel
Vanuit de leerlijnen SLO:
Praktische ICT-vaardigheden:
- bespreken van de aanwezigheid en de betekenis van digitale technologie in leefomgeving, school en wereld
- beseffen dat digitale technologie veel voor mens en maatschappij kan betekenen, maar ook gevaren in zich heeft
Mediawijsheid:
- beseffen dat digitale media overal aanwezig zijn in de leefwereld van mensen en invloed hebben op het leven van mensen
Download PowerPoint
De les staat hieronder als online presentatie. Wil jij liever een PowerPoint? Download de PowerPoint en pas deze naar wens aan.
Download tekst
Wil je met de leerlingen de tekst van Melles Media samen lezen? Download dan hier de tekst en print deze uit. De tekst is geschikt voor RALFI-lezen.
Online presentatie
Uitwerking per dia
Titelpagina. Deze week besteden we aandacht aan kunstmatige intelligentie oftewel AI. Is dat goed of slecht en wat doen de leerlingen er al mee?
Melles Media. Lees samen het verhaal van Melle. Wat vinden de leerlingen van de situatie? Wat weten zij al over het onderwerp? Welke ervaringen hebben zij op dit gebied?
Nu in de media: AI, AI, AI.
Lees samen de informatie op de dia en bekijk de video "Kunstmatige intelligentie voor dummies". Bekijk daarna de dia AI in het nieuws en neem de nieuwsberichten door met de leerlingen. Zien zij vooral voor- of nadelen? Laat leerlingen hun mening over AI vormen en bespreek voor- en nadelen. Meer informatie over AI vind je in de Mediatheek.
Ga in gesprek met elkaar.
Kunstmatige intelligentie heeft voor- en nadelen. Veel mensen maken zich er ook zorgen over: worden machines slimmer dan mensen? En worden zij dan straks de baas?
Hoe denk jij daarover? Op de presentatie staan voor- en nadelen benoemd. Neem deze met de leerlingen door.
De opdracht.
Vraag de leerlingen om voorbeelden van AI te noemen in het dagelijks leven. Welke kennen ze al? Speel daarna de Kahoot: "AI of nie" en bespreek de antwoorden goed. Beseffen de leerlingen dat het in de genoemde voorbeelden om AI draait? Speel de Kahoot bij voorkeur in tweetallen in Teammodus, zodat overleg gestimuleerd wordt. Bespreek daarna opnieuw de impact van AI op het dagelijks leven.
Onderdeel Burgerschap. Iedere week een opdracht om te werken aan de doelen van Burgerschap! De opdracht sluit aan bij de les van Mediabegrip.
De zelfrijdende auto… al een hele tijd wordt erover gesproken. Inmiddels zijn er auto’s die steeds meer dingen “zelfstandig” kunnen, zoals inparkeren.
Maar er komt veel kijken bij het maken van zelfrijdende auto’s. Zo moeten ze zelfstandig morele beslissingen kunnen nemen.
Hoe dat werkt? Dat gaan we even uitproberen met de tool “Moral Machine”. Volg de link en klik op "start judging" om te starten. Bij de situaties is een uitleg beschikbaar die je kunt bekijken via de knop "show description". Aan het eind volgt een overzicht van jullie keuzes. Wat hebben jullie het meest gered? Wat zegt dat?
Je krijgt steeds een keuze voorgelegd: welke beslissing moet de zelfrijdende auto maken? Wat zegt de keuze die je maakt over jou?
Omdat dit de manier is waarop AI wordt getraind (machine learning), zijn veel mensen bang dat AI vooroordelen zal hebben…
Welke mogelijke gevaren en gevolgen zie jij?
Wat kunnen we doen om dit te voorkomen?
Benodigdheden
- De interactieve presentatie op deze pagina of de PowerPoint
- Digibord met internetaansluiting
- Print de tekst voor de leerlingen
- Materiaal om de opdracht uit te voeren
Woordenschat
- Socials: Social media
- Chatbot: een geautomatiseerde gesprekspartner (bron: Wikipedia)
- ChatGPT: ChatGPT is een prototype van een chatbot met kunstmatige intelligentie, ontwikkeld door OpenAI en gespecialiseerd in het voeren van dialogen met een gebruiker.(bron: Wikipedia)
- Intelligentie: verstandelijk vermogen; kunstmatige intelligentie: het met behulp van een computer nabootsen van het menselijk denken. (bron: vandale.nl)
Gebruikte bronnen
www.slo.nl/vakportalen/vakportaal-digitale-geletterdheid
https://jeugdjournaal.nl/artikel/2475483-nieuwe-podcast-aflevering-kunnen-computers-de-wereld-overnemenhttps://www.evajinek.nl/video/fragmenten/video/5385246/kunstmatige-intelligentie-gaat-ons-leven-ingrijpend-veranderen
https://www.mediawijsheid.nl/kunstmatigeintelligentie/
https://www.youtube.com/watch?v=xLJOg6GEU8A
https://www.skillsdojo.nl/train-machine-learning-model/
https://www.skillsdojo.nl/programmeren-met-kunstmatige-intelligentie/
SchoolTV