“We zijn bedrogen‘’
Een masker dat verkocht werd voor 150 euro, bleek 4,2 miljoen euro waard te zijn. Een zeer zeldzaam masker dus, handgemaakt door een volk in Gabon, een land in Afrika.
Hoe zouden onze maskers nu gemaakt worden? Zou dit over 10 jaar alweer anders gaan?
Lesdoel
Bewust zijn van de medialisering van de samenleving:
Het beseffen van het belang van digitale technologie op allerlei terreinen in onze huidige samenleving
Download PowerPoint
De les staat hieronder als online presentatie. Of download de PowerPoint en pas deze naar wens aan.
Download bijlage
Samen met je leerlingen de tekst lezen? Download de tekst en print die uit. (Geschikt voor RALFI-lezen).
Online presentatie
Uitwerking per dia
Melles Media. Hebben leerlingen al iets over dit onderwerp gehoord in de media?
Discussie:
- Wat weet jij van 3D printers? Weet je wat je ermee kunt maken?
- Heb je weleens gehoord van 3D Bioprinten waarmee je eten kan printen. Bekijk de video van het Jeugdjournaal.
- 3. Wat vind je van 3D printen van eten?
Opdracht: In het online programma Tinkercad kun je ontwerpen maken in 3D, om deze bijvoorbeeld later met de 3D-printer te printen. In deze video leer je de basis van het werken met het programma en zie je hoe je een masker kunt ontwerpen.
Stap 1: Maak eerst een schets op papier hoe jouw masker eruit moet zien. Houdt het simpel. Zorg er sowieso eerst voor dat je er doorheen kunt kijken.
Stap 2: Open het programma (of de app) Tinkercad en probeer jouw tekening zo goed mogelijk na te maken.
Tip: Heb je hulp nodig bij het begrijpen van het programma? Op deze pagina staan oefeningen die jou alles leren over Tinkercad.
Afsluiting (tevens onderdeel Burgerschap): Er is voor alle partijen iets te zeggen;
- De juwelier, een ondernemer, probeert zo goedkoop mogelijk in te kopen om winst te maken. De juwelier beweert dat hij bij de aanschaf niet wist hoe waardevol het masker eigenlijk is. Maar dat is het risico/geluk van ondernemen, het had net zo goed niks waard kunnen zijn.
- Het echtpaar verwacht een eerlijke prijs te krijgen voor wat zij verkopen. Het verschil tussen de aankoop en doorverkoop is enorm. Dit zal de juwelier toentertijd vast niet geweten hebben.
- Gabon meent dat het masker tijdens een koloniale bezetting is meegenomen en vindt dat zij hun bezit terug horen te krijgen. Dit hebben alleen ze nog niet aangetoond.
Wat zou jij gedaan hebben? Wat zouden jouw klasgenoten gedaan hebben? Bespreek dit in de klas.
Benodigdheden
- Laptop of Chromebook
- Interactieve presentatie
- PowerPoint
- Digibord met internet
- Print de tekst
Woordenschat
Bioprinting: Waar een gewone printer laagjes inkt op papier zet, bouwt een 3D-printer laagje voor laagje geen inkt maar eetbaar materiaal op. De printer kan zo allerlei vormen maken en zorgt ervoor dat het er mooi en lekker uitziet.
Masker: Een masker is bedoeld om een gezicht te bedekken. Om dit onherkenbaar te maken, te beschermen of als decoratie zoals in het theater. Soms worden maskers gebruikt om overledenen (bijv. Farao's) om bijv. religieuze gebeurtenissen uit te drukken. Zoals tijdens carnaval.
Gebruikte bronnen
Bron: jeugdjournaal.nl
https://jeugdjournaal.nl/artikel/2496196-van-wie-is-dit-peperdure-masker
Mediatheek:
Leren 3D printen
Werken met Tinkercad:
https://www.tinkercad.com/
Tinkercad oefeningen:
https://www.tinkercad.com/learn/designs?collectionId=OSZ5W2BL1W5N51F
Eten uit een 3D printer.
https://jeugdjournaal.nl/artikel/2098854-eten-uit-een-3d-printer