Vinden jouw ouders het filmpje waar jij als peuter lekker aan het knoeien bent heel schattig? En zetten ze het daarom online? Misschien vind jij dat helemaal niet leuk? Het zijn vragen die je best mag stellen.
Hoe wil jij wél graag op een foto staan? Welk gezicht laat je zien en wat is een fijne plek? En maakt het nog wat uit waar de fotograaf staat? Dat zoeken we uit in deze les van Mediabegrip.
Lesdoel
De leerling leert welke beelden een goed gevoel geven. En hoe je daar invloed op kan hebben.
Voorbereiding
Verzamel de benodigde materialen.
Uitwerking per dia
- sheet 1-3
Introductie van het onderwerp. Maak een foto waar iedereen een eigen inbreng heeft. Hoe zou je het liefst op een foto staan. Wat zegt dat over jou?
- sheet 4-12
Uitwerking van het thema en verwerking. Leerling leert emoties benoemen en ontdekt welke zaken van invloed zijn op een foto, zoals camerastandpunt en locatie en licht.
- sheet 13
Verwerkingsopdracht. Leerlingen maken zelf een kwartetspel. Kijk hier voor meer informatie.
Benodigdheden
- voor elke leerling een wc rolletje
- eventueel attributen om de foto's mee aan te kleden
- kaartjes voor het kwartet
- een camera voor de klassenfoto en kwartetfoto's
- mogelijkheid om de foto's uit te printen
Woordenschat
sfeervol: gezellig.
camerastandpunt: de plek waar een camera staat