Op Instagram lijkt het leven van veel bekende mensen perfect. Maar ook die mensen huilen weleens. Dat bewijst model Bella Hadid met haar post op Instagram. Ze plaatste 9 foto’s waarop ze huilt. Hiermee wil ze laten zien dat social media niet het echte leven van mensen laat zien.
Lesdoel
De leerling:
• maakt kennis met het online imago.
• leert hoe je een online imago kan omschrijven en hoe je een imago kunt veranderen, bewust of onbewust.
• leert te kijken naar de verschillen tussen een online en een offline imago.
2 | Achtergrondinformatie
Bella Hadid deelt foto’s van huilbui: ‘Social media is niet echt’
Datum: 10-11-2021 | Bron: RTL Nieuws
Dinsdag verschenen er foto’s op het Instagram-account van Bella Hadid (25), waarop we haar op een heel andere manier zien dan normaal. Het model wil het belang van mentale gezondheid onder de aandacht brengen en laat daarom een kwetsbare kant van zichzelf zien aan haar ruim 47 miljoen volgers.
Bella plaatst maar liefst acht foto’s op haar Instagram waarin ze met tranen in haar ogen te zien is. Met het bericht wil ze motiveren,
inspireren en laten zien dat het leven ook voor bekende mensen niet altijd over rozen gaat: ‘Social media is niet echt. Voor iedereen die het moeilijk heeft, onthoud dat je soms alleen hoeft te horen dat je niet alleen bent. Dus van mij naar jou: je bent niet alleen. Ik hou van je, ik zie je, en ik hoor je’, schrijft het model erbij.
Meerdere bekende vrienden en familie van het model reageren liefdevol onder het bericht. Haar zus en ook model Gigi Hadid schrijft: ‘Ik hou van je.’ Net zoals modeontwerper Marc Jacobs: ‘Ik hou van je Bella.’ ‘Je helpt zoveel mensen door je eerlijke en kwetsbare kant te laten zien’, schrijft Willow Smith - de dochter van Will Smith - onder de foto met een hartje erachter.
Een uur later verscheen een zelfde soort Instagram-post op het account van haar Nederlandse nichtje Joann van den Herik. De voormalig Curvy Supermodel-deelnemer werd geïnspireerd door de foto’s van haar nicht en besloot haar eigen verhaal te delen. ‘Bels bericht
inspireerde me vandaag om hetzelfde te delen. Ik jullie eraan
herinneren dat Instagram niet echt is’, begint het model. Ze vervolgt: ‘Iedereen heeft mindere dagen, waar je je slecht voelt, niks wil doen, jezelf haat, dagen die eigenlijk over wilt slaan.’ Joann wil hiermee de boodschap van Bella verder verspreiden.
3 | Lesuitwerking
Dia 1: Titeldia.
Dia 2: Lees de tekst en speel de video af.
Dia 3: Lees de tekst. In deze opdracht fotograferen leerlingen elkaar met een neutraal gezicht. Wie kan dat het beste?
Dia 4: Lees de tekst.
Dia 5: Lees de tekst. Laat leerlingen eigenschappen/gevoelens benoemen die de foto’s opwekken.
Dia 6: Lees de tekst.
Dia 7: Ga het gesprek aan. Waarop beoordelen leerlingen een foto? Wanneer posten ze iets wel of niet? Kijken ze alleen naar zichzelf of ook naar anderen met wie ze graag gezien willen worden?
Dia 8-9: Ga het gesprek aan met de klas. Zijn de foto’s op social media alleen gelukkige momenten?
Dia 10: Lees de tekst over online imago. Laat je online alleen zien wat je graag wilt laten zien? Laat je alleen zien hoe je graag wilt zijn?
Dia 11: Laat leerlingen kijken naar elkaars online imago. Zorg dat ze positief blijven over elkaar.
Zijn er kinderen die niet actief zijn op social media? Laat ze dan iemand die ze interessant vinden/ een bekend persoon onderzoeken. Welke emoties/eigenschappen kan de leerling herkennen? Hoe denkt hij/zij dat deze persoon in werkelijkheid is?
Woordenschat
Met de paplepel ingegoten:
Dit spreekwoord betekent dat iets je van kinds af aan is meegegeven. Je bent er mee opgegroeid.
Emotie:
Emotie is een innerlijke beleving zoals geluk, vreugde, angst, boosheid, verdriet en kan door een situatie of gebeurtenis worden opgeroepen.
Imago:
Een imago is het beeld dat iemand oproept. Dat beeld kan verschillen per persoon. Jouw moeder kan een ander beeld van jou hebben dan de leerkracht of een vriend(in).
Benodigdheden
Een Chromebook per kind