Elk jaar op 14 februari is het Valentijnsdag. Maar wat is dat nu precies? En waar komt het vandaan?
Elk jaar wordt er in delen van Nederland (en in verschillende andere landen) carnaval gevierd. Maar wat is dat nu precies? En waar komt het vandaan?
Patronen herkennen en gebruik maken van deze patronen zijn een belangrijk onderdeel van Computational Thinking. Herhalingen maken je algoritme voor probleemoplossing korter, want voor dezelfde problemen, gebruik je dezelfde oplossing.
Een les over patroonherkenning met behulp van gedichten en liedjes.
Lesdoel
De leerlingen schrijven een gedicht voor Valentijnsdag of een lied voor Carnaval m.b.v. terugkerende patronen.
Vanuit de leerlijnen SLO:
Leerlijn Computational Thinking:
- verkennen van patronen in verhalen en gedichten, liedjes, ritmes en dans
- onderzoeken, categoriseren en herkennen van patronen in concrete situaties en abstracte situaties zoals cijferreeksen

Download PowerPoint
De les staat op deze pagina als online presentatie, maar wil jij liever een PowerPoint? Dat kan. Download de PowerPoint en pas deze naar eigen wens aan.
Download tekst
Wil je met de leerlingen de tekst van Melles Media samen lezen? Download dan hier de tekst en print deze uit. De tekst is geschikt voor RALFI-lezen.

Online presentatie
Uitwerking per dia
Titelpagina. De titel van deze les verwijst naar Sint Valentijn en Prins Carnaval.
Melles Media. Lees samen het verhaal van Melle. Bespreek het verhaal met de leerlingen. In hoeverre zijn ze bekend met Valentijnsdag en Carnaval? Wat doen ze er zelf aan?
Nu in de media: Valentijnsdag. Lees de tekst op de dia en eventueel het artikel via de link, bespreek dit met de leerlingen. Bekijk de video met meer achtergrond over Valentijnsdag.
Nu in de media: Carnaval. Lees de tekst op de dia en eventueel het artikel via de link, bespreek dit met de leerlingen. Bekijk de video met meer achtergrond over Carnaval.
De Opdracht. De leerlingen mogen kiezen (of kies jij voor ze?).
Keuze 1: Schrijf zelf een gedicht met een zelfgekozen rijmschema en een terugkerend zinspatroon. Leg aan de hand van de afbeeldingen op de presentatie uit wat een rijmschema en een terugkerend zinspatroon is. Bepaal in samenspraak met de leerlingen hoe de gedichten worden uitgewerkt.
Keuze 2: Schrijf zelf een carnavalskraker op de melodie van een bestaand lied. Maak goed gebruik van herhaling en laat duidelijk de kenmerken terug komen. Bepaal in samenspraak met de leerlingen hoe de carnavalskrakers worden uitgewerkt.
Onderdeel Burgerschap. Iedere week een opdracht om te werken aan de doelen van Burgerschap! De opdracht sluit aan bij de les van Mediabegrip.
Opdracht.
Carnaval wordt al heel lang gevierd in Nederland. Maak een tijdlijn van de historie van Carnaval en laat daar duidelijk de trends van die tijd in terug komen. Denk hierbij aan thema’s, muziek en kleding.
Maak in de tijdlijn goed gebruik van patronen… Bepaal samen met je leerlingen hoe de tijdlijnen worden uitgewerkt.
Benodigdheden
- De interactieve presentatie op deze pagina of de PowerPoint
- Digibord met internetaansluiting
- Print de tekst voor de leerlingen
- Materiaal om de opdracht uit te voeren
Woordenschat
- Rijmschema: de schematische weergave van de eindrijmen in een gedicht (volgens Wikipedia)
- Versmelting: als 2 of meer verschillende dingen worden samengevoegd
- Biografie: levensverhaal van een persoon
- Vasten: met opzet niets of weinig eten gedurende een bepaalde periode (volgens woorden.org)
- Askruisje: 'Je bent uit as gekomen en tot as keer je terug'. Meer info op: www.eo.nl/de-betekenis-van-aswoensdag-en-het-askruisje