In de media:
Van www.weekvanhetgeld.nl : “Van 24 t/m 28 maart 2025 is de 14e editie van de Week van het geld voor po, vo en mbo. Tijdens deze editie leer je jouw leerlingen hoe verstandige geldkeuzes kunnen bijdragen aan het realiseren van hun gelddromen. Dromen ze van een spelcomputer? Sneakers? Of een mooie reis? Zomaar enkele dromen waar geld voor nodig is. Meedoen aan de week is eenvoudig via ons gratis aanbod aan gastlessen en themapakketten. Doe jij ook mee?”
Jazeker, wij van Mediabegrip doen mee! We gaan in op reclame en influencers.
Lesdoel(en)
De leerling:
- verkent de invloed van de mens op de ontwikkeling van digitale technologie en digitale media en andersom (Conceptkerndoel 9 – Digitale technologie, de samenleving en de wereld)
- leert weloverwogen keuzes maken bij het gebruik van digitale technologie en digitale media. (Conceptkerndoel 8 - Digitale technologie, jezelf en de ander)
- gebruikt passende strategieën bij het creëren en gebruiken van verschillende typen digitale producten (Conceptkerndoel 6 - Creëren met digitale technologie)
PowerPoint
Download de PowerPoint en pas deze naar wens aan.
Leestekst
Samen lezen? Print de leestekst uit.

Online presentatie
Uitwerking per dia
Dia 1 en 2: Melle
Introduceer de les aan de hand van de titel: Maak jouw droom waar! Waar denken de leerlingen aan als ze deze titel horen? Wat is de link met digitale geletterdheid, denken ze? Waarom is het woord jouw hier schuingedrukt en onderstreept?
Lees het verhaal van Melle voor of print de tekst uit voor de leerlingen en lees het samen. Stel enkele vragen over vervuiling. Wat weten de leerlingen daarvan? Herkennen ze het geschetste beeld van digitale rommel? Hebben zij de zelfde ervaring als Melle?
Ga in op de kogelvis-emoji. Dit is een oproep van de Reclame Code Commissie. Hierbij wordt iedereen opgeroepen om met een kogelvis-emoji te reageren wanneer je misleidende reclame ziet. Zo help je anderen om er niet in te trappen.
Dia 3: Nu in de media
Van weekvanhetgeld.nl :
“Van 24 t/m 28 maart 2025 is de 14e editie van de Week van het geld voor po, vo en mbo. Tijdens deze editie leer je jouw leerlingen hoe verstandige geldkeuzes kunnen bijdragen aan het realiseren van hun gelddromen. Dromen ze van een spelcomputer? Sneakers? Of een mooie reis? Zomaar enkele dromen waar geld voor nodig is. Meedoen aan de week is eenvoudig via ons gratis aanbod aan gastlessen en themapakketten. Doe jij ook mee?”
Jazeker doen we mee! We gaan het hebben over dromen en de invloed van reclame…
Dia 4: explainervideo’s
Ga met de leerlingen in gesprek over de dingen (die je met geld kunt kopen) waar zij over dromen. Waar kennen ze deze dingen van? Hebben ze die ergens gezien? Heeft iemand die ze kennen dat al? Hoe komen ze aan deze droom? Is het mogelijk dat reclame en influencers hier iets mee te maken hebben?
Bekijk de video’s op de dia. Deze ecxplainervideo’s van De Week van het Geld gaan hier op in en leggen hierover uit. De video’s duren allebei ongeveer 5 minuten.
Bespreek vervolgens de vragen die in de video’s gesteld worden en/of (een van) de stelling(en) op de volgende dia’s.
Let op: in de presentatie staan 3 stellingen oplopend in moeilijkheid. Bekijk zelf welke stelling voor jouw groep het beste past.
Dia 5: Stelling (niveau 1)
Bespreek de stelling “Ik heb wel eens iets gekocht omdat ik er iemand online over hoorde vertellen.” Geef de leerlingen eerst wat tijd om zelf over de stelling na te denken en bespreek deze dan klassikaal. Leidt de discussie en stel kritische vragen.
Dia 6: Stelling (niveau 2)
Bespreek de stelling “Influencers moeten duidelijker aangeven of ze voor een video betaald worden en door wie.” Geef de leerlingen eerst wat tijd om zelf over de stelling na te denken en bespreek deze dan klassikaal. Leidt de discussie en stel kritische vragen. Kijk voor de regels rondom online reclame en de regels voor influencers op: ondernemersplein.kvk.nl. Hier staat o.a. dat “De kijker of luisteraar moet goed kunnen zien of horen dat het om reclame gaat”.
Dia 7: Stelling (niveau 3)
Bespreek de stelling “Sociale media en games met reclame zou voor iedereen onder de 15 jaar verboden moeten worden.” Geef de leerlingen eerst wat tijd om zelf over de stelling na te denken en bespreek deze dan klassikaal. Leidt de discussie en stel kritische vragen.

Opdracht
Het thema van de Week van het Geld is: “Hoe maak je jouw gelddroom waar?”
Dat is dus een droom die je met geld waar kunt maken, iets wat je heeeeeeel graag wil hebben.
Verschillende kinderen en jongeren dromen van verschillende dingen. De ene droomt van een dure fotocamera, een ander van de nieuwste spelcomputer en een derde van een paar exclusieve sneakers.
Wat is jouw droom? En is het wel echt jouw droom? Of ben je in een reclamepraatje getrapt?
Grijp hierbij terug op het gesprek bij de explainervideo’s, daar hebben de leerlingen al benoemd. Laat ze nu allemaal heel duidelijk 1 gelddroom voor zichzelf noteren. Wat willen ze het allerliefst?
Laat de leerlingen in Word/PowerPoint/Canva of soortgelijk programma een digitale reclameposter maken voor hun gelddroom. Op de poster moet minimaal worden weergegeven:
- Het product waar het om gaat.
- Waarom dit ding JOUW droom is.
- Zoek online een positieve review van dit product en zet die op je poster (als screenshot of quote). (Tip om snel een review te vinden: gebruik als zoekterm “productnaam gelddroom + review”)
Op de volgende dia staat een eenvoudig voorbeeld.
Op deze dia zie je een voorbeeld van een digitale poster voor een gelddroom. In dit geval de Lego Lighthouse set. Met een positieve review en een influencervideo. En het bekende reclametrucje met de prijs (nog geen €300…de set kost €299,99)

Reflectie
Verzamel de producten van de leerlingen. Laat ze in de groep zien en bespreek deze samen. Ga in op de verschillende gestelde voorwaarden. Zijn deze duidelijk in de producten?
Bespreek hier ook het verloop van de les en ga in op de inhoud. Bespreek de vragen op de dia.

Burgerschap
Deze opdracht past bij Kerndoel 6 – Maatschappelijke vraagstukken: De leerling weegt af welke mogelijkheden die heeft om ten aanzien van maatschappelijke vraagstukken te handelen.
Waar hebben we het eigenlijk over?
Naast alle reclames en influencers online hebben we ook te maken met mensen, organisaties en overheden die de onlinecultuur inzetten om jouw denkbeelden en ideeën te beïnvloeden.
Zo verschijnt er steeds meer nepnieuws en propaganda online.
Dit met als doel om jou bepaalde zaken te laten geloven. Dit is niet nieuw, maar het internet zorgt wel voor een snellere en bredere verspreiding van nepnieuws. Dit kan gevolgen hebben voor onze maatschappij.
Mensen kunnen hierdoor terecht komen in een filterbubbel. Dat betekent dat je alleen nog maar dingen ziet online die aansluiten bij jouw specifieke voorkeuren en je denkbeelden versterken. Doordat ons brein vatbaar is voor negatieve berichtgeving “verdwalen” mensen hier soms in. In een oude uitzending van Arjen Lubach is dit benoemd als de Fabeltjesfuik.
Bekijk het voorbeeld op de volgende dia en bespreek dit samen.
Voorbeeld
Bespreek dit voorbeeld* aan de hand van de gestelde vragen.
- Waarom doen mensen dit? Eigen gewin of eigen gelijk halen, onrust stoken (de makers van het voorbeeld verkochten mondkapjes voor hoge prijzen, door dit berichten hoopten ze meer te gaan verkopen).
- Wat kan het gevolg zijn voor de maatschappij? Er ontstaat onrust, mensen gaan twijfelen. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen.
- Hoe kunnen we dit tegengaan? Facts checken, checken, checken. Kritisch blijven denken. Bekijk ook diverse factchecking sites zoals bijvoorbeeld: nieuwscheckers.nl of De Marker.
*Dit voorbeeld gaat nog over de Coronapandemie. In die periode is er online veel verdeeldheid gezaaid. Andere voorbeelden van recentere datum zijn bijvoorbeeld:
- Eenzijdige berichtgeving door bepaalde mediaplatforms over situaties in de wereld
- Oude beelden gebruiken of video’s uit games
- Bewerkte beelden gebruiken
Welke voorbeelden kunnen de leerlingen benoemen? Wat zien zij online voorbijkomen?
Wiki Woordenschat
Propaganda is het maken van reclame voor bepaalde denkbeelden (dus niet voor producten), bijvoorbeeld voor een politieke partij.
Media bestanden
Gebruikte bronnen
Bron: Reclamecode.nl
https://www.reclamecode.nl/overig/kogelvis/
Bron: Weekvanhetgeld.nl
https://www.weekvanhetgeld.nl/
Bron: Ondernemersplein.kvk.nl
https://ondernemersplein.kvk.nl/reclameregels-voor-social-media-influencer-marketing/